۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84641761
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ باب کتابخانه عمومی خیرساز در خراسان شمالی افتتاح شد

بجنورد-ایرنا- همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر ۲ باب کتابخانه عمومی خیرساز در زیر بنای ۲۴۰ مترمربع روز سه شنبه در خراسان شمالی مورد بهره برداری قرار گرفت.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی در حاشیه بهره برداری از این کتابخانه ها به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این ۲ باب کتابخانه عمومی در روستاهای قلعه خان شهرستان مانه و مسلقان و شهر بام در اسفراین راه اندازی شده است.

مهدی آریان  افزود: برای ساخت و تجهیز این دو باب کتابخانه یک میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

وی اظهار داشت: در روستای قلعه خان شهرستان مانه و سملقان کتابخانه ای به صورت موقت در ساختمان قدیمی وجود داشت که با ساخت فضای جدید و استاندارد امکانات، تجهیزات و کتاب ها جا به جا شد اما در شهر بام شهرستان اسفراین هیچ کتابخانه ای وجود نداشت.

آریان افزود: زمین کتابخانه قلعه خان توسط خیر حسینعلی رحمانی اهدا شده است و ساخت ان نیز از محل اعتبار بنیاد علوی هزینه شد که نام این فضای فرهنگی با عنوان کتابخانه علوی قلعه خان ثبت شد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: زمین کتابخانه بام نیز توسط دهیاری و شورای اسلامی روستا واگذار شده است و مرحوم حسن تمیزی به عنوان خیر هزینه ساخت این فضای فرهنگی را پرداخت کرد که این کتابخانه به نام این خیر ثبت شد.

آراین افزود: با بهره برداری از این کتابخانه ها تعداد این مراکز فرهنگی استان به ۷۷ باب رسید.

وی بیان اینکه تعداد کتابخانه های عمومی استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هشت درصد رشد یافته است گفت: در سال گذشته در این استان ۷۱ باب کتابخانه عمومی وجود داشت.

آریان سرانه زیر بنای کتابخانه های عمومی این استان را حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع عنوان کرد و افزود: از نظر سرانه زیر بنا کتابخانه ها ۲۰۹ درصد در مقایسه با سال گذشته رشد داشته ایم.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه سرانه زیر بنای کتابخانه های عمومی استان بیش از میانگین کشوری است گفت: سرانه زیر بنای کتابخانه های عمومی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت محاسبه می شود این میانگین در کشور یک متر و ۸۶ سانتی متر است، سرانه زیر بنای کتابخانه های عمومی استان ۲ متر و ۹۳ سانتی متر است.

آریان اظهار داشت: سرانه تعداد کتابخانه های کشور را نیز به ازای هر ۲۵ نفر سنجیده می شود  که میانگین این سرانه در کشور ۱.۸۶ و استان ۲.۲۰ کتابخانه است.

وی با بیان اینکه نرخ عضویت به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت محاسبه می شود گفت: براساس آمارها در شاخص عضویت جزو استان های برتر کشور هستیم.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: شهروندان استان در ۹ ماه سال جاری ۲۲۶ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌ها به امانت گرفتند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۲ بر ابر رشد دارد.

آریان ظهار داشت: ۸۹۶ هزار جلد کتاب در این کتابخانه ها وجود دارد.

وی افزود: هم اینک هفت پروژه در حال است که پروژه کتابخانه عمومی رویین، شوقان، سنخواست، تیتکانلو ، ایور، کشانک، و پروژه آمفی تئاتر مرکزی شیروان است که از ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیز دارند که با تامین اعتبار به فضای کتابخانه های عمومی استان افزوده خواهد شد و علاوه بر این پروژه ها چهار پروژه نیز در دست اقدام است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha