خبرهای مهم چهارمحال و بختیاری در سومین هفته از بهمن ۱۴۰۰

شهرکرد - ایرنا - تاکید بر سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری، بهره‌برداری از راه آهن استان تا پایان سال۱۴۰۱، انجام مطالعات میراث فرهنگی در محل فرونشست مرغملک و آماده شدن خط پدافندی برای رفع مشکل آب شهرکرد از جمله مهم‌ترین خبرهای این استان در سومین هفته از بهمن ۱۴۰۰ به شمار می‌رود.

این هفته جمعی از مسوولان وزارت جهادکشاورزی از جمله کامبیز عباسی رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، داریوش سالم‌پور مجری طرح توسعه گلخانه‌ای و شاهین رستم‌پور مسوول طرح و برنامه و مکانیزاسیون معاونت باغبانی به منظور حضور در چهارمین نمایشگاه تخصصی رویداد کشاورزی چهارمحال و بختیاری شامل دام، تولیدات گیاهی، آبزیان و صنایع کشاورزی که از ۱۹ تا ۲۱ بهمن در شهرکرد برپا شد، به استان سفر کردند.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این هفته در دیدار با سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و پیرحسین کولیوند رییس جمعیت هلال‌احمر کشور درباره اجرای طرح‌های توسعه‌ای در استان و رفع مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری و امدادی با آنان گفت‌وگو کرد.

غلامعلی حیدری در این دیدارها با اشاره به پتانسیل منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری بر ورود مناطق آزاد تجاری برای سرمایه‌گذاری در این منطقه ویژه اقتصادی تاکید کرد و خواستار توجه مسوولان هلال‌احمر کشور در نوسازی تجهیزات امدادی و واگذاری امکانات جدید به استان شد.

از دیگر رویدادهای مهم این هفته استان می‌توان به حضور پر شور مردم چهارمحال و بختیاری در راهپیمایی ۲۲ بهمن اشاره کرد. در این روز مردم شهرها و روستاهای استان همچون دیگر مناطق کشور با حضور در راهپیمایی۲۲ بهمن  بار دیگر با آرمان‌های انقلاب و امام راحل (ره) تجدید میثاق کردند. شیوع ویروس کرونا و قرار گرفتن تعدادی از شهرستان‌ها در وضعیت قرمز کرونایی موجب شد تا راهپیمایی این روز برای دومین سال به صورت خودرویی و موتوری در چهارمحال و بختیاری برگزار شود.

در این هفته و به مناسبت دهه فجر تعدادی از طرح‌های عمرانی نیز با کاربری‌های زیرساختی، صنعتی، بهداشتی و درمانی و همچنین کشاورزی در شهرستان‌های مختلف به بهره‌برداری رسید که از این تعداد، ۲۸ طرح در لردگان، ۲۳ طرح در بروجن، ۱۵ طرح در کیار، شهرستان سامان و اردل هر کدام ۱۲ طرح  و ۱۱ طرح در کوهرنگ و ۱۰ طرح در خانمیرزا به بهره‌برداری رسید.

نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر نیز در این هفته در سه سینمای شهرکرد ادامه یافت و نویسندگان و ناشران استانی در مراسمی از ۴۳ عنوان کتاب به چاپ رسیده در استان از ابتدای امسال تاکنون رونمایی کردند. برگزاری آیین اختتامیه جشنواره فرهنگی و هنری «نماز و مقابله با آسیب‌های اجتماعی» در شهرستان بن و اعلام حضور هنرمندان چهارمحال و بختیاری در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در قالب ۲ اثر نمایش صحنه‌ای، کارگردانی و بازیگری از دیگر خبرهای مهم حوزه فرهنگی استان در هفته گذشته است.

همچنین در این هفته تعدادی از استادان حوزه و دانشگاه در یکی دیگر از سلسله گفتمان‌های فرهنگی به بحث و تبادل‌نظر پیرامون موضوع فرزندآوری و جمعیت پرداختند.

فرونشست زمین در روستای مرغملک شهرستان شهرکرد و زمزمه آشکار شدن سکونتگاه زیرزمینی از جمله خبرهایی بود که این هفته برای چند ساعتی در صدر اخبار رسانه‌ها و فضای مجازی استان قرار گرفت. در بررسی کارشناسی انجام شده ارزش این فضای شناسایی شده از نظر میراث فرهنگی تاکید شد و در نشست اضطراری ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان شهرکرد نیز مقرر شد تا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نسبت به انجام مطالعات در خصوص وضعیت میراث فرهنگی و تاریخی این محل اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد.

تغییر در وضعیت فعالیت مدارس شهرستان‌های قرمز کرونایی و ادامه آموزش‌ها در این مدارس به شکل حضوری با تاکید استاندار در نشست ستاد مقابله و مدیریت کرونا، تصویب ۱۶ طرح در کارگروه زیربنایی چهارمحال و بختیاری، دیدار جمعی از عشایر و بختیاری‌ها با امام‌جمعه شهرکرد به مناسبت سالروز بیعت عشایر با امام راحل و برگزاری شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری نیز از دیگر رویدادهای خبری هفته گذشته در استان است.

مناطق آزاد تجاری در منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری سرمایه‌گذاری کند

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه توسعه استان‌های محروم نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، نهادها و شرکت‌های خصوصی و نیمه‌دولتی است، گفت: پروژه‌های نیمه‌تمام متعددی در استان  وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند برای تکمیل آن‌ها ورود پیدا کنند.

غلامعلی حیدری از شورای عالی مناطق آزاد تجاری و سایر سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان دعوت کرد و گفت: واحدهایی نظیر صنایع غذایی، سلولزی، دارویی، کشاورزی و خدماتی قابلیت استقرار در این منطقه را دارند.

وی با اشاره به پتانسیل منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: این طرح از سال‌های گذشته در استان آغاز شده است، اما با توجه به هزینه‌بر بودن ایجاد زیرساخت‌ها، شرایط برای استقرار واحدهای صنعتی پیش‌بینی شده در این منطقه فراهم نشده است.

سالروز بیعت بختیاری‌ها با امام خمینی در تقویم کشور ثبت شود

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام‌جمعه شهرکرد با اشاره به حرکت مهم و تاریخی بختیاری‌ها در بیعت با امام خمینی(ره) گفت: سالروز بیعت بختیاری‌ها با امام راحل در تاریخ ۲۰ بهمن‌ماه سال ۵۷ در تقویم کشور ثبت و نقش عشایر بختیاری‌ها در شکستن فتنه و توطئه عظیم در بدو پیروزی انقلاب نهادینه شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام روز افزود: مصوبه نام‌گذاری این روز به نام چهارمحال و بختیاری از شورای فرهنگ عمومی استان به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شده و پس از تصویب روز ۲۰بهمن به نام روز چهارمحال و بختیاری در تقویم ثبت خواهد شد.

وی اظهار داشت: بیعت بختیاری‌ها با امام راحل بیانگر بصیرت و عظمت آن‌ها است که این بصیرت در همه عرصه‌ها مداوم و مستمر ادامه داشته است و عشایر همیشه در صحنه حاضر شدند و اقدام به موقع داشته‌اند.

طرح انتقال آب آشامیدنی بن به بروجن سال آینده به نتیجه می‌رسد

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خشک‌سالی اخیر در چهارمحال و بختیاری گفت: طرح قانونی انتقال آب بن به بروجن سال ۱۴۰۱ به نتیجه خواهد رسید.

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری تسریع در روند و بهره‌برداری از طرح قانونی انتقال آب آشامیدنی بن به بروجن را ضروری اعلام و تاکید کرد: طول خط اصلی طرح قانونی انتقال آب بن به بروجن را ۱۱۶ کیلومتر است و از زمان آغاز فعالیت مجلس یازدهم عملیات اجرایی این طرح از چهار جبهه شروع شد.

وی با اشاره به اختصاص اعتبارات قابل‌توجه برای روند اجرایی طرح قانونی انتقال آب بن به بروجن در ۲ سال اخیر اظهار داشت: تصفیه‌خانه این طرح با سرعت در حال احداث است و ۲ پمپاژ از مجموع سه پمپاژ آن تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نخستین خط پدافندی برای رفع مشکل آب شرب شهرکرد آماده افتتاح شد

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: با برودت هوا و کاهش دبی چشمه کوهرنگ، تامین آب برای شهر شهرکرد با چالش روبرو شد که به دنبال آن مسوولان تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا این مشکل برطرف شود.

علی حیدری افزود: در همین راستا اتصال نخستین خط پدافندی شهرکرد برای رفع مشکل آب شرب در سطح شهرکرد آماده افتتاح شده است و طی روزهای آینده وارد مدار می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش بر این است که اتصال خط پدافندی بدون قطعی آب باشد اما چنانچه امکانپذیر نباشد آب برای مدت سه تا چهار ساعت قطع می‌شود که از قبل اطلاع‌رسانی می‌شود، تصریح کرد: با اتصال این خط بخشی از مشکل تامین آب شرب در شهرکرد برطرف می‌شود و تلاش خواهد شد تا خط دوم نیز به زودی وارد مدار شود.

جمعیت گونه‌های شاخص حیات‌وحش در چهارمحال و بختیاری ۱۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: با وجود آنکه در سال جاری، خشک‌سالی، کاهش رطوبت خاک و به‌تبع آن کاهش تولید علوفه در مراتع را در پی داشت و حیات گیاهی و جانوری را نیز با مخاطراتی مواجه کرد، اما افزایش گشت و کنترل‌های فیزیکی و همچنین پایش های زیست‌محیطی در مناطق تحت مدیریت موجب شد تا جمعیت گونه‌های شاخص حیات‌وحش استان در این مناطق به طور متوسط روندی افزایشی را تجربه کند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۹۵ گونه پرنده، ۵۵ گونه خزنده، ۴۴ گونه پستاندار، ۲۴ گونه ماهی و چهار گونه دوزیست در مناطق مختلف استان مشاهده و شناسایی شده است، افزود: به دلیل شرایط متنوع اقلیمی و وجود زیستگاه‌های جنگلی، کوهستانی، کنار رودخانه‌ای و تپه‌ماهوری در استان انتظار می‌رود تعداد گونه‌های حیات‌وحش بیشتری در مناطق شناسایی شود که این امر نیاز به مطالعات و بررسی‌های دقیق‌تر توسط تیم‌های کارشناسی دارد.

راه‌آهن چهارمحال و بختیاری تا پایان سال ۱۴۰۱ بهره‌برداری می‌شود

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: چنانچه اعتبار مناسب به طرح راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد اختصاص یابد، پیش‌بینی می‌شود این طرح تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

حمید ربیعی با بیان اینکه بهره‌برداری از این طرح به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: امسال در ردیف بودجه ۳۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای طرح راه‌آهن استان در نظر گرفته شد که تنها ۱۰۰ میلیارد تومان آن در قالب اسناد خزانه سه‌ساله تخصیص یافته است.

ربیعی تصریح کرد: طرح راه‌آهن استان ۳۰۰ میلیارد تومان به پیمانکار طرح، بدهی دارد و انتظار می‌رود با تامین اعتبار بتوان این بدهی را پرداخت کرد تا روند کار از سرعت بیشتری برخوردار شود.

محل فرونشست زمین در مرغملک شهرستان شهرکرد ارزش میراث فرهنگی دارد

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فرونشست اخیر زمین در روستای مرغملک شهرستان شهرکرد گفت: این محل ثبت ملی نیست اما به‌عنوان یک «کنده دست‌ساز»، دارای ارزش میراث فرهنگی است.

علیرضا جیلان  افزود: با توجه به ممکن نبودن تحقیق و پژوهش در این محل به علت سرما و فصل بارش، در یک اقدام فوری نسبت به ایمن‌سازی و پُرکردن محل فرونشست اقدام می‌شود و به‌محض بهبود شرایط جوی و آب و هوایی، تحقیق و پژوهش در خصوص فرونشست زمین در روستای مرغملک انجام خواهد شد.

۷ زنجیره تولید صنایع تبدیلی و غذایی چهارمحال و بختیاری در دست اجراست

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این زنجیره‌های تولیدی در حوزه ماهیان سردآبی، طیور، لبنیات، سیب‌زمینی و سردخانه، گیاهان دارویی در دست اجراست و هم‌اکنون چندین سرمایه‌گذار برای ایجاد صنایع تبدیلی در این هفت زنجیره اعلام آمادگی کردند.

طهمورث فتاحی با بیان اینکه تاکنون زنجیره‌های تولید آبزیان از تولید تخم ماهی تا فرآوری و صادرات ماهی به صورت ۱۰۰ درصد، لبنیات ۹۰ درصد و سردخانه ۵۰ درصد در استان تکمیل شده است، افزود: چهار هزار و ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی استان مشغول به فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha