استاندار خراسان رضوی: ترویج کشاورزی قراردادی برای رونق تولید ضروری است

گناباد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: ترویج کشاورزی قراردادی، تغییر الگوی کشت، استفاده از فناوری های نوین و آبیاری تحت فشار برای رونق تولید و کاهش مشکلات بخش کشاورزی ضروری است و باید مورد توجه مسوولان و کشاورزان قرار گیرد.

یعقوبعلی نظری پنجشنبه شب در جلسه بررسی مسائل و مشکلات فعالان و تشکلهای بخش کشاورزی و دامپروری گناباد افزود: باید با توسعه کشاورزی قراردادی، کشاورزان در ابتدای کشت محصولات، تضمینی برای کسب سود و منفعت لازم داشته باشند و با افزایش نظارت بر روند کشت محصولات کشاورزی از توسعه کشتهای غیر ضروری جلوگیری شود و محصولاتی متناسب با وضعیت و شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف کشت شود.

وی ادامه داد: برای رفع مسائل و مشکلات بخش کشاورزی نباید فقط از دولت مطالبه داشت بلکه این مسائل مشترک دولت و مردم است و باید از ظرفیت مردم و توان همه بخشها برای رفع این مشکلات بهره گرفت.

استاندار خراسان رضوی در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی در داخل و محدوده مرکزی شهر گناباد هم گفت: این بخش از اراضی اگر نیاز به تغییر کاربری برای ساخت و ساز  دارند باید مراتب به کمیسیون ماده پنج ارسال شود تا در سریع ترین زمان ممکن نسبت به آنها تصمیم گیری گردد.

وی افزود: باید مانع تغییر کاربری زمینهای کشاورزی شد ولی زمینهایی که دارای این ظرفیت نیستند باید تغییر کاربری داده شوند.

نظری ادامه داد: همه مسوولان باید در ادارات استانی و شهرستانی، قرارگاهی برای رفع مسائل و مشکلات و اتخاذ راهکارها تشکیل دهند و تشکیل این قرارگاه به منزله اراده جدی برای رفع مشکلات است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: میزان پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون بخش کشاورزی این استان از هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته و ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در سالجاری افزایش یافت.

محمد رضا اورانی افزود: میزان بارندگی در کشور طی سالجاری نسبت به سال قبل ۴۰ درصد کاهش یافته و بالغ بر ۹۸ درصد کشور در شرایط خشکسالی قرار دارد و پنج استان بیش از ۵۰ درصد در شرایط خشکسالی هستند که خراسان رضوی از جمله آنها است.

وی ادامه داد: کل تولیدات کشاورزی کشور در ابتدای پیروزی انقلاب ۲۵ میلیون تن و سهم خراسان بزرگ از این میزان یک و نیم میلیون تن بود اما امروز  با گذشت ۴۳ سال از انقلاب میزان تولیدات کشور ۱۳۰ میلیون تن و سهم خراسان رضوی هفت و نیم میلیون تن است که اگر تولید خراسان جنوبی و خراسان شمالی هم به آن اضافه شود به حدود ۱۰ میلیون تن افزایش می یابد.

استاندار خراسان رضوی در  پایان سفر به گناباد طی گفتگو با خبرنگاران از جمله اهداف این سفر را بررسی مسائل و مشکلات و اتخاذ راهکارها برای رفع آنها ذکر کرد و گفت: کشاورزان و دامداران به دلیل استمرار خشکسالی و کمبود منابع آب با مشکلات بسیار مواجه هستند و باید با تمهیدات خاص مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: مهمترین هدف از سفرهای شهرستانی و برگزاری جلسات، حمایت از تولید و رفع مشکلات بخش تولید در حوزه های صنعت، معدن، کشاورزی و دامداری است.

امروز همچنین جمعی از دامداران بیدخت گناباد همزمان با جلسه بررسی مسائل و مشکلات کشاورزان و دامداران این شهرستان خواستار راه اندازی مجتمع گاوداری زین آباد شدند.

استاندار خراسان رضوی نیز خواستار توجه بیشتر مسوولان مربوطه نسبت به مشکلات این دامداران شد.

استاندار خراسان رضوی روز پنجشنبه در راس هیاتی متشکل از برخی مدیران استانداری و دستگاههای اجرایی استان وارد گناباد شد و مورد استقبال مسوولان دستگاههای اجرایی و فرماندهان نظامی و انتظامی قرار گرفت.

در سفر یعقوبعلی نظری به گناباد ۶ طرح جهاد کشاورزی با هزینه ۱۳۹ میلیارد ریال و گازرسانی به ۱۰ روستا در بخش‌های کاخک و مرکزی این شهرستان و همچنین گازرسانی به صنایع در مجموع با هزینه ۸۰۰ میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفت.

همچنین عملیات اجرایی پست فوق توزیع ۱۳۲ کیلوولتی برق گناباد با سرمایه گذاری هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از محل منابع شرکتهای شهرکهای صنعتی و توانیر و سازمان مدیریت و برنامه ریزی آغاز شد که با احداث آن ظرفیت شبکه برق این شهرستان به ۲ برابر میزان فعلی افزایش می یابد و بخش عمده ای از مشکلات صنایع و مردم در زمینه تامین برق و انرژی برطرف می شود.

دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران، بررسی مسائل و مشکلات تولید کنندگان و فعالان صنعتی و معدنی، نشست با نمایندگان تشکلهای کشاورزی و دامپروری و بازدید از فرودگاه در دست احداث گناباد از دیگر بخشهای سفر یک روزه استاندار خراسان رضوی به این شهرستان بود.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha