۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۳۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84648573
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش احداث نیروگاه‌های برق آبی در پاکستان، تلاش برای کربن خنثی و تولید انرژی ارزان

اسلام‌آباد- ایرنا- پاکستان که طی سال‌های اخیر در کنار معضل تروریسم و تورم با بحران جدی انرژی روبرو بوده است،توانسته باجذب مشارکت چینی‌ها گام‌های موثری را در مسیراحداث سد و نیروگاه‌های برق آبی دراین‌کشور بردارد،اقدامی که با هدف تولید انرژی ارزان،خنثی سازی کربن و تامین اهداف توسعه پایدار انجام می‌شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، بحران انرژی در پاکستان در فصل تابستان و سرما برای مردم این کشور طاقت فرسا است طوری که با آغاز فصل گرما به دلیل زیرساخت‌های ضعیف انرژی و تولید پایین آن ساعت‌ها قطعی برق شهرهای این کشور را فرا می‌گیرد و در فصل زمستان نیز اوج مصرف گاز، ضعف تولید و چالش واردات گاز مایع از خارج نیز سپری کردن سرما برای پاکستانی‌ها را دشوار می‌سازد. 

اکنون موضوع انرژی در پاکستان به دلیل اهمیت فراوان آن به بخشی از سیاست خارجی دولت تبدیل شده و همواره یکی از موضوعات اصلی گفت و گو در همه سفرهای خارجی عمران‌خان و مقامات این کشور و دیدارهای آنان با مقامات کشورها بوده است؛ از ایران گرفته تا عربستان سعودی، چین و قطر.

پاکستان که در طول سال‌های اخیر به دلیل ضعف زیرساخت‌ها و مشکلات اقتصادی در کنار معضل تروریسم و تورم با بحران جدی انرژی روبرو بوده است، توانسته با جذب سرمایه گذاری و مشارکت چینی‌ها گام‌های موثری را در مسیر احداث سد و نیروگاه‌های برق آبی در کشور بردارد؛ اقدامی که با هدف تولید انرژی ارزان، خنثی‌سازی کربن و دستیابی به اهداف توسعه پایدار انجام می‌شود.

دولت پاکستان اشتیاق به جذب سرمایه گذاری از سوی اروپا به ویژه آمریکا و مشارکت با شرکت‌های غربی برای احداث نیروگاه و تولید انرژی در آن کشور را دارد اما جدای از روابط نزدیک و راهبردی با چین به عنوان یک کشور همسایه، سایر کشورهای غربی از جمله آمریکا تاکنون اقدامی در جهت کمک به حل بحران انرژی در پاکستان انجام نداده‌اند.

اسلام‌آباد علیرغم رویکرد منفی غرب به ویژه واشنگتن درباره روابط با پکن، طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان وچین با هزینه ۶۲ میلیارد دلار را کلید زد که غلبه بر بحران انرژی در پاکستان یکی از اهداف اصلی این طرح منطقه‌ای تلقی می‌شود. راهروی اقتصادی پاکستان و چین طی سال‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای بر تولید انرژی ارزان در پاکستان داشته، طرحی که همواره با کارشکنی غرب به ویژه سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها مواجه بوده است.

کمبود سد در پاکستان و ضعف زیرساخت‌های انرژی یکی از عمده‌ترین دلایل بحران انرژی از سوی مقامات این کشور عنوان می‌شود. عمران‌خان نخست وزیر پاکستان از ۳ سال گذشته افزایش احداث سد در مناطق مختلف این کشور را کلید زد و این طرح را یکی از اولویت‌های مهم در پروژه‌های کریدور مشترک اقتصادی با چین قرار داد.

پاکستان به شدت با کمبود سد برای ذخیره آب و جلوگیری از ضایعات مواجه است، موضوعی که حتی ساخت بزرگترین سد معروف به سد «کالاباغ» نیز گرفتار میان اختلافات سیاسی میان دولت‌های ایالتی این کشور است. ساخت این سد به دلیل اختلافات بین ایالت‌های پاکستان، طی دو دهه گذشته مسکوت مانده در حالی که کارشناسان پاکستانی معتقدند تنها راه برون رفت چالش کمبود آب احداث سدهای بزرگ از جمله سد 'کالا باغ' در این کشور است، موضوعی که عمران‌خان نخست وزیر پاکستان آن را در اولویت اساسی دولت خود قرار داده است.

افزایش احداث نیروگاه‌های برق آبی در پاکستان، تلاش برای کربن خنثی و تولید انرژی ارزان

افزایش احداث نیروگاه‌های برق آبی در پاکستان با مشارکت چی

در همین راستا دولت پاکستان احداث دو پروژه بزرگ نیروگاه برق آبی را طی ۳ سال گذشته کلید زد که با مشارکت و مهندسی شرکت‌های مشهور چینی کار تکمیل آن ادامه دارد و گفته می‌شود تا یکسال آینده در مجموع ۱۶۰۰ مگاوات برق وارد شبکه ملی انرژی این همسایه شرقی می‌شود.

پروژه‌های مرتبط با نیروگاه‌های برق آبی در پاکستان تحت امنیت کامل ارتش این کشور می‌باشد که بخشی از طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین محسوب می‌شود. صدها مهندس چینی و کارمندان این کشور در چند پروژه بزرگ از جمله در ۱۵۰ کیلومتری و ۲۵۶ کیلومتری از اسلام‌آباد پایتخت پاکستان در حال تکمیل ۲ پروژه بزرگ نیروگاه برق آبی هستند.

دولت پاکستان در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، تقویت اقتصاد منطقه‌ای، صرفه جویی چند میلیارد دلاری در اقتصاد ملی از جمله کاهش واردات نفت، خنثی‌سازی کربن و از همه مهم‌تر تولید انرژی ارزان سدسازی و احداث نیروگاه‌های برق آبی را در دستور کار قرار داده است.

طرح «سوکی کیناری» با ظرفیت تولید ۸۸۴ مگاوات برق با ظرفیت مخزن سد ۱۰.۳۷ میلیون متر مکعب آب در منطقه سردسیر و ارتفاعات «کاغان» در شمال غرب پاکستان واقع است که با هزینه ۲ میلیارد دلار به عنوان بخشی از پروژه سیپک تا آوریل سال آینده میلادی به بهره برداری خواهد رسید.

پروژه دیگر نیروگاه برق آبی پاکستان در منطقه کوهوتا موسوم به طرح «کاروت» واقع در ۱۵۰ کیلومتری شهر اسلام‌آباد است. عملیات ساخت آن از سال ۲۰۱۶ آغاز شد و گفته می‌شود با ظرفیت تولید ۷۲۰ مگاوات برق قرار است تا ۳ ماه آینده به بهره برداری برسد.

افزایش احداث نیروگاه‌های برق آبی در پاکستان، تلاش برای کربن خنثی و تولید انرژی ارزان

این پروژه نیز جزیی از برنامه راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به «سیپک» محسوب می‌شود، طرحی که هزینه تخمینی آن ۶۲ میلیارد دلار می‌باشد که طی سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به اسلام‌آباد در فروردین ۹۴ کلید خورد.

با این حال امروز رفع معضل انرژی در پاکستان به موضوعی حیثیتی و حیاتی برای دولت عمران‌خان تبدیل شده و ادامه حیات سیاسی حزب حاکم تا حد قابل توجهی بستگی به عملکرد آن‌ها در زمینه اجرای تعهداتی دارد که در انتخابات سال ۲۰۱۸، برای رفع این معضل به مردم داده‌اند.

چین امیدوار است عبور کریدور مشترک اقتصادی از منطقه سین کیانگ در غرب این کشور که نسبت به مناطق مرکزی و سایر مناطق مرزی چین از توسعه یافتگی کمتری برخوردار است، باعث توسعه و رشد اقتصادی این منطقه و کاسته شدن از ناآرامی‌ها و دردسرهای آن برای دولت پکن شود.

در مقابل پاکستان نیز مصمم به بهره برداری از طرح سیپک برای توسعه ارتباطات راهبردی با چین، دسترسی آسان به بازارهای منطقه از جمله آسیای میانه است و آمادگی خود را برای مشارکت با سایر کشورها جهت توسعه این طرح در راستای دسترسی به منافع و رفاه ملت‌های یکدیگر اعلام کرده است.

طرح احداث این کریدور به عنوان شریان حیاتی آینده اقتصاد چین، از حدود ۷ سال پیش کلید خورد. این کریدور که مبداء آن بندر گوادر در جنوب غربی‌ترین نقطه پاکستان در ایالت بلوچستان این کشور و مقصد آن شهر کشگر Kashgar (چینی‌ها به آن کاشی می‌گویند) واقع در استان سین کیانگ در غرب چین است، شامل سه بخش مهم و موازی خطوط حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و خط لوله‌های انتقال انرژی است و عملیات احداث خطوط جاده‌ای در بخش‌هایی از شمال پاکستان از سوی شرکت‌های چینی آغاز شده است. 

تکمیل این طرح عظیم که می‌تواند دستاوردهای فراوانی از جمله توسعه اقتصادی و اشتغال و بدنبال آن بهبود وضعیت امنیت را برای پاکستان به دنبال داشته باشد، تا سال ۲۰۳۰ تکمیل خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha