۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۲۲
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 84659267
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر خارجه چین خواستار حل بحران اوکراین از طریق گفتگو شد

تهران- ایرنا- با افزایش تنش‌ها در منطقه مرزی روسیه و اوکراین، وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه از همه طرف‌های درگیر در مساله اوکراین درخواست کرد آرامش خود را حفظ کنند، تنش‌ها را کاهش دهند و اختلافات را از طریق گفتگو و مذاکره حل کنند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از «خبرگزاری شین هوا»، وانگ یی، وزیر خارجه چین این اظهارات را در کنفرانس مطبوعاتی در پکن بیان کرد.

وزارت امور خارجه  چین با اشاره به اینکه نگرانی‌های امنیتی مشروع هر کشوری باید رعایت شود، گفت: چین نگران اوضاع در اوکراین است، موضع چین در قبال مساله این کشور ثابت است و معتقدیم منشور سازمان ملل باید حفظ شود.

وانگ یی، گفت: وضعیت کنونی بحران اوکراین ارتباط تنگاتنگی با تاخیر در اجرای موثر توافقنامه جدید مینسک دارد و پکن به تماس‌های خود با همه طرف‌های ذیربط ادامه خواهد داد.

وی تصیریح کرد: چین بار دیگر از همه طرف‌ها می‌خواهد که خویشتن‌دار باشند و اختلاف‌ها را از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل کنند.

پیش تر نیز «ژانگ ژون» نماینده دائم چین در سازمان ملل، روز سه شنبه در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل، گفت: چین خواستار گفت و گوی بیشتر درباره بحران اوکراین است.

 این نشست به درخواست اوکراین و پس از آن برگزار شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز دوشنبه دو فرمان را امضا کرد که در آن «جمهوری خلق لوگانسک» و «جمهوری خلق دونتسک» به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخته شدند.

ژانگ با تاکید بر اینکه همه طرف های ذینفع باید با خویشتنداری از هر اقدامی که ممکن است به تنش دامن می زند اجتناب کنند، گفت: "وضعیت فعلی در اوکراین نتیجه بسیاری از عوامل پیچیده است. "

وی افزود: همه کشورها باید اختلاف های بین المللی را از راه های مسالمت آمیز و در راستای اهداف و اصول منشور سازمان ملل حل و فصل کنند.

ژانگ با تاکید بر اهمیت پایبندی به راه حل دیپلماتیک، از همه طرف های ذیربط خواست به گفتگو و مشورت ادامه دهند. وی گفت که همه طرف ها باید به دنبال راه حل هایی معقول برای رفع نگرانی های یکدیگر بر اساس برابری و احترام متقابل باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha