۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۱۴
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84660318
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۰ درصد کودکان ۹ تا ۱۲ ساله زنجانی در برابر کرونا واکسینه شده‌اند

زنجان - ایرنا - سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: با تصویب ستاد ملی کرونا ۲ گروه سنی نیز به گروه‌های واکسیناسیون اضافه شد که سنین ۹ تا ۱۲ ساله به تعداد ۵۴ هزار نفر را در زنجان شامل می‌شود که ۳۰ درصد از این تعداد در برابر کرونا واکسینه شده‌اند.

دکتر مشهود تقیلو روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به شیوع سویه جدید کرونا " اُمیکرون" افزود: در گروه سنی ۵ تا ۹ ساله جمعیت ۸۳ هزار نفری از این تعداد نیز ۱۱.۵ درصد واکسن تزریق کردند که در این خصوص توصیه می شود عموم افراد برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: مهمترین ویژگی سویه جدید، جهش خاص و سرایت پذیری بالای آن است، بطوریکه ۱۰ برابر سویه دلتا قلمداد شده است.

این مسوول با بیان اینکه کشورمان در پیک ششم کرونا یعنی سویه جدید اُمیکرون قرار دارد، ادامه داد: بررسی ها و مطالعات نشان می دهد تاثیر واکسیناسیون در افزایش مقاوت بدنی نسبت به این سویه تاثیر فراوانی دارد، هر چند علایم و نشانه های به وجود آمده در افراد خفیف تر است.

تقیلو با اشاره به اینکه ماسک زدن و اجتناب از حضور در مکان های پردد از احتمال ابتلا به این نوع سویه می کاهد، ادامه داد: پیش از این در سویه قبلی وقتی بیماری در فردی مشاهده می‌شد، بلافاصله نسبت به جدا سازی و قرنطینه اقدام می شد ولی متاسفانه به دلیل سرعت بالای انتشار اُمیکرون مجبور هستیم قرنطینه خانوادگی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه علایم اُمیکرون مشابه نشانه های سرماخوردگی است، اظهار داشت: تب، سردرد، آبریزش بینی، درهای عضلانی و حتی گوارشی از علایم  آن به شمار می رود که تفاوت این سویه با سویه های قبلی این است که امیکرون بر خلاف شایعات میزان بروز بالا و در مواردی بستری در بیمارستان ها و همچنین درصدی کشندگی دارد.

این مسوول با اشاره به اینکه مشاهده می شود به تناسب افزایش مبتلایان امیکرونی در موج ششم افزایش میزان بستری و فوتی ها نیز گزارش شده است ادامه داد: ابتلای کودکان به این سویه هم  بصورت بالینی و بستری تا ۲۰ درصد  گزارش شده است و این موضوع از اهمیت آن حکایت دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان مرگ در گروه سنی ۶۰ سال به ویژه در گروههای پر خطر رخ داده است اظهار داشت: آموزش همگانی، زدن ماسک و دوری از تجمعات از جمله راهکارهای پیشگیرانه ابتلا به این نوع سویه است که در این خصوص ستاد ملی مقابله با کرونا نیز محدودیت هایی را اعلام کرده است.

 سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: به رغم توصیه های مکرر اعلام شده در بحث واکسیناسیون دُز سوم به ویژه برای گروه‌های هدف  جدید متاسفانه در حد انتظار نیست، هر چند استان زنجان رتبه سوم کشوری را دارد.

وی خاطرنشان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته پنج مورد بستری قطعی مثبت زیر ۱۲ سال مبتلا به این نوع سویه جدید در بیمارستان های استان به ثبت رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha