۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۲۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84662407
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرگ یک بیمار دیگر مبتلا به کرونا و چند خبر از حوزه بهداشت و سلامت کردستان

سنندج- ایرنا- مرگ یک بیمار دیگر مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته، تولد نوزاد عجول در آمبولانش مرکز فوریت‌های پزشکی و کمک خیر سقزی برای تجهیز بخش دیالیز و کرونا عناوین چند خبر از حوزه بهداشت و سلامت کردستان است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از ابتدای اسفند امسال تا ظهر امروز جمعه، ۱۵ کردستانی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که یک نفر آنها مربوط به شبانه‌روز گذشته است.

دکتر فریدون عبدالملکی اظهار داشت: با مرگ این  بیمار شمار قربانیان کرونا از ابتدی شیوع (اسفند ۱۳۹۸) تا امروز به یک‌ هزار و ۹۷۷ نفر رسید.

وی به شناسایی ۱۵۲ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته در استان اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون ۳۰۸ بیمار در مراکز درمانی استان بستری هستد که ۴۴ نفر آنها در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت های ویژه و مداوا قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان به ابتلای ۹۷ هزار و ۹۷۴ نفر به کرونا اشاره کرد و گفت: تزریق واکسن و استفاده از ماسک بهترین راه مقابله با ابتلا به بیماری است و شهروندان در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان تعداد شهرهای با وضعیت بسیار پرخطر (قرمز) استان را چهار شهرستان دیواندره، سنندج، بانه و کامیاران اعلام کرد و گفت: قروه، بیجار، سقز، مریوان و سروآباد در وضعیت پرخطر (نارنجی) و دهگلان در وضعیت خطر نسبی (زرد) قرار دارد و امکان افزایش شهرهای با وضعیت قرمز دور از انتظار نیست.

دکتر عبدالملکی با تاکید بر استفاده از ماسک و اهمیت پوشش همگانی واکسیناسیون جهت کنترل، پیشگیری از بیماری و انتقال آن به دیگران اضافه کرد: شهروندان در اسرع وقت ترزیق واکسن کرونا را با مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون و یا مراکز جامع خدمات سلامت انجام داده و سه نوبت آن را تکمیل کنند.

۲۲ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در استان فعالیت دارند که از این تعداد در سنندج ۹ مرکز، بانه، کامیاران و سقز هم هر کدام سه مرکز و در دیواندره، دهگلان، بیجار و مریوان هم هر کدام یک مرکز واکسیناسیون در دو نوبت صبح و عصر فعال است.

تولد نوزاد دختر با کمک اورژانسی‌ها

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان از انجام زایمان موفق و نجات جان نوزاد و مادر باردار در روستای کانی‌سفید از توابع شهرستان سقز توسط تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ خبر داد.

رضا پیرا اظهار داشت: شب گذشته طی تماس تلفنی با مرکز پیام اورژانس ۱۱۵ مبنی بر شروع درد زایمان مادر باردار در روستای کانی سفید در محور صاحب گل‌تپه  از توابع شهرستان سقز، بلافاصله آمبولانس ۱۱۵  همراه با تکنسین‌های این پایگاه به محل اعزام شد.

وی با بیان اینکه در حین انتقال این مادر باردار به بیمارستان، با شروع علائم زایمان و با کمک تکنسین‌های اورژانس،  فرایند زایمان داخل آمبولانس با موفقیت انجام شد، اضافه کرد: نوزاد دختر در کمال صحت و سلامت به دنیا آمد.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: پس از اقدامات تکمیلی پرسنل اورژانس، مادر و نوزاد با حال عمومی خوب و مساعدی  به بیمارستان شفا در سقز منتقل شدند.

همت والای خیرین سقزی  کمک حال بیماران دیالیزی و کرونایی

در اقدامی خداپسندانه و نوع دوستانه مبلغ سه میلیارد ریال توسط جناب آقای دکتر محمد نوازی متخصص پاتولوژی و از پزشکان شریف و خیر سقزی به بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان سقز اهدا شد.

با استفاده از مبلغ اهدا شده یک دستگاه دیالیز به ارزش یک میلیارد و هفتصد میلیون ریال خریداری و به بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی سقز اهدا شد.

همچنین مبلغ یک میلیارد و سیصد میلیون ریال از این مبلغ اهدایی برای تجهیز و راه اندازی بخش ویژه کرونا این بیمارستان هزینه شد که با این عمل خدا پسندانه ظرفیت بخش دیالیز بیمارستان امام به ۲۱ تخت دیالیز افزایش پیدا کرده و روزانه امکان ارائه خدمت دیالیز به سه نفر فراهم شده است که در طول ماه نیز می توان ۶۵ نوبت عمل دیالیز اضافی را برای بیماران نیازمند انجام داد.

مسوول بخش همودیالیز بیمارستان امام خمینی با ابراز تشکر و سپاس از این عمل بسیار ارزشمند اظهار داشت: با توجه به افزایش بیماران نیازمند دیالیز و با توجه به میزان عمر مفید دستگاه های دیالیز و لزوم جایگزینی آنها، امیدواریم خیرین و نیکوکاران شهرستان کمک به بخش دیالیز و تهیه امکانات و تجهیزات برای این بخش حیاتی را مد نظر داشته باشند.

امانی افزود: نوبت دیالیز یک میلیون تومان برای بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی هزینه داشته و البته انجام این عمل برای بیماران رایگان بوده و هیچ هزینه ای از ایشان دریافت نمی شود.

وی گفت: همودیالیز بیمارستان امام ظرفیت انجام یک هزار و ۳۰۰ نوبت دیالیز در ماه را داشته و این بخش در طول شبانه روز، در سه نوبت این خدمات را به بیماران ارائه می کند.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha