۱۰ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۵۱
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84666304
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واگذاری چهار بنای تاریخی کردستان به بخش خصوصی و چند خبر دیگر

سنندج- ایرنا- واگذاری چهار بنای تاریخی به بخش خصوصی، استقرار راهنمایان گردشگری در اماکن تاریخی و ارائه خدمات باکیفیت در تاسیسات گردشگری استان در ایام نوروز، چند خبر کوتاه از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از واگذاری چهار بنای تاریخی به بخش خصوصی در استان خبر داد و گفت: این بناها شامل سه بنای تاریخی در شهر سنندج شامل خانه حسین ‌پناهی، کسوت ‌آرا و خانه قانعی و یک بنای تاریخی در بیجار به نام خانه احمدی هستند که براساس تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۹۹ به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

یعقوب گویلیان ادامه داد: این بناهای تاریخی به سرمایه‌گذارانی که صلاحیت آن‌ها احراز و توان سرمایه‌گذاری، مرمت و احیای بناهای تاریخی را داشته باشند برای مدت مشخص و براساس قرار داد معین واگذار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه احیا و مرمت بناها و اماکن تاریخی، اقدامی موثر و ماندگار برای حفظ اصالت و فرهنگ استان است، افزود: کردستان دارای ابنیه‌های قدیمی و تاریخی بسیاری است که بیانگر ارزش‌های فرهنگی و تمدنی این استان است و این اقدام برای حفظ و نگهداری هرچه بهتر این بناها و با هدف آشنایی عموم مردم با گذشته و هویت تاریخی منطقه انجام می‌شود.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان با اشاره به اهتمام جدی اداره کل در احیای این بناها و ایجاد فرصت‌های لازم برای رونق گردشگری و اشتغالزایی در استان، گفت: این اداره‌ کل همچنین با همکاری مدیریت شهری شهرداری سنندج، شناسایی بناهای تاریخی و تبدیل آن‌ها به موزه و مراکز گردشگری را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: تبدیل بناهای قدیمی به موزه و اماکن گردشگری، ظرفیت ویژه‌ای برای توسعه گردشگری و اقدامی ماندگار و موثر برای حفظ اصالت و معرفی هرچه بهتر فرهنگ این منطقه محسوب می‌شود.

استقرار راهنمایان گردشگری در اماکن تاریخی کردستان در ایام نوروز

معاون‌ گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان، گفت: راهنمایان گردشگری استان از اول فروردین‌ماه به مدت ۱۲ روز در اماکن گردشگری چهار شهر سنندج، مریوان، بانه و سقز به ‌صورت ویژه فعالیت خواهند داشت.

آرمان وطن‌دوست افزود: مسجد جامع سنندج، عمارت خسروآباد، عمارت مشیردیوان، موزه باستان‌ شناسی سنندج و موزه مردم‌شناسی خانه‌ کُرد از جمله اماکن تاریخی است که راهنمایان گردشگری در سنندج به صورت شیفتی در این بناها مستقر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه راهنمایان گردشگری استان تمام آموزش‌های لازم را برای معرفی آثار و ابنیه تاریخی فرهنگی کردستان دیده‌اند، اضافه کرد: حضور راهنمایان در جوار آثار تاریخی و موزه‌ها این امکان را به گردشگران و مسافران نوروزی می‌دهد که اطلاعات بیشتری در خصوص آثار تاریخی استان کسب کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کردستان یادآور شد: با اجرای برنامه‌های شاد و مفرح در قالب جشنواره‌ها و نوروزگاه‌ها، برنامه استقبال از بهار، برنامه‌های آیینی، برپایی نمایشگاه‌های صنایع ‌دستی و غیره در مناطق مختلف استان به استقبال نوروز ۱۴۰۱ خواهیم رفت.

ارائه خدمات با کیفیت در تاسیسات گردشگری کردستان

معاون ‌گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان در بازدید از تاسیسات گردشگری شهر کامیاران نیز گفت: تاسیسات گردشگری استان شامل هتل‌ها، هتل‌ آپارتمان‌ها، مهمان‌ پذیرها و واحدهای پذیرایی بین‌ راهی همواره با ارائه با کیفیت‌ترین خدمات، میزبان شایسته‌ای برای مسافران و گردشگران هستند.

آرمان وطن‌ دوست افزود: استان کردستان هر ساله در فصول مختلف سال به ویژه در ایام نوروز، میزبان تعداد زیادی گردشگر از اقصی نقاط جهان است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ارائه خدمات مناسب برای رضایت‌مندی گردشگران در استان، از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه‌ریزی شده این اداره‌کل در نوروز ۱۴۰۱ است.

وی ادامه داد: امسال هم قطعا شاهد حجم زیادی از مسافر و گردشگر به استان خواهیم بود که خوشبختانه با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و شروع سفرهای نوروزی، زیرساخت‌های گردشگری خوبی برای رفاه و حال گردشگران در استان ایجاد شده است.

معاون‌ گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان، بر تشدید نظارت از تاسیسات گردشگری در این ایام تاکید کرد و افزود: در این بازدیدها نحوه ارائه خدمات، رعایت موازین قانونی و بهداشتی و دارا بودن مجوزهای لازم مورد سنجش و بررسی قرار می‌گیرد.

پارک آبیدر و موزه خانه کُرد سنندج، دریاچه زریبار مریوان، منطقه هورامان، غار کرفتو دیواندره، روستای پالنگان کامیاران، بازار شهرهای سنندج، بانه و مریوان و قرآن تاریخی نگل از جمله مکان‌های گردشگری استان کردستان است که هرساله بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha