۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۲۷
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84676961
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون سیاسی استاندار کردستان: نیاز امروز جامعه استفاده از علم برای رفع مشکلات است

سنندج- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه نیاز امروز جامعه علم است که به کشور اقتدار نیز می بخشد، گفت: کارکرد ویژه علم زمانی محقق می شود که نیازی از جامعه را محقق و به رسالت خود عمل کند.

به گزارش ایرنا، مهدی رمضانی روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه رییس پارک علم و فناوری کردستان، اظهار داشت: اتفاقات خوبی در عرصه علوم نو و جدید به وقوع پیوسته که در اوج تحریم های خارجی و برخی ناکارآمدی‌های داخلی رتبه‌های جهانی قابل توجهی کسب کردیم.

وی با بیان اینکه رشد علمی کشور نباید متوقف شود و باید شتاب بیشتری بگیرد، افزود: ائمه اطهار (ع) دستیابی به علم را مایه اقتدار اعلام کردند که اگر غیر از این عمل کنیم، دشمن پیشرفت کشور هستیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر نیاز قطعی کشور به علم و دانش، ادامه داد: پارک علم و فناوری در تجاری سازی علم و تبدیل علم به خلق ثروت برای انتفاع جامعه، کارهای خوبی انجام داده است.

رمصانی یادآور شد: مساله محوری در حوزه علم و فناوری از تاکیدات رهبری است که جامعه نخبگان با رصد، احیا و اولویت بندی مسائل جامعه، باید برای آن چاره اندیشی کنند که در این صورت می شود پیشرفت را به چشم دید.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر توجه بخش حاکمیتی به بخش علم و فناوری بیشتر شده است، اضافه کرد: ترویج گفتمان نوآوری از مسائل مهمی است که پذیرش آن در مراکز دانشگاهی می‌تواند رویکرد جامعه علمی را به سمت عمل و تجاری سازی علم تبببن می کند، بنابراین تقویت این رویکرد باید به سمتی برود که مدرک‌گرایی جای خود را به منشا اثر جدی بدهد و همه دانشگاهیان و حتی دانش‌آموزان به سمت علم کاربردی ترغیب شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان یادآور شد: آفرینش علمی هم متفاوت از حوزه علوم روز است که در غرب تولید شده و هرآنچه کار شود اضافاتی بر آن بوده و این مساله ارزشمندی است، لذا باید به سمت خلق علم حرکت کرد و کار بسیار قابل توجهی انجام شده که این مهم در ظرفیت علمی کشور و نخبگانی کردستان وجود دارد.

رمضانی بر لزوم ارتباط علم و صنعت و دانشگاه تاکید کرد و گفت: با حمایت همه جانبه از مجامع علمی تمام تلاش خود را برای رفع دغدغه دانشگاهیان به کار خواهیم گرفت و از این ظرفیت برای پشرفت و تعالی کردستان حتما استفاده خواهیم کرد.

وی رسالت جامعه دانشگاهی را رشد شتاب علمی استان دانست و افزود: امنیت پایدار از رهیافت اقتصاد مولد و درون‌زا تامین می‌شود که با تقویت اقتصاد ثبات سیاسی و امنیت پایدار و مردم پایه تامین می‌شود و پشتبانی علمی را لازم دارد.

شرکت‌های دانش‌بنیان برای استقرار دانشجویان ایجاد شود

 رییس دانشگاه کردستان هم در این آیین با بیان اینکه نگرانی دانشجویان از آینده شغلی، ورودی مراکز علمی را پایین آورده است، گفت: اساتید باید شرکتهای دانش بنیان را برای استقرار دانشجویان تاسیس و زمینه‌ رفع بیکاری دانش‌آموختگان را رفع کنند.

رحمت صادقی اظهار داشت: دوام دانشگاهیان در ماراتن سنگین علمی بر ترویج گفتمان نوآوری و فناوری قرار دارد که اگر این مساله رایج شود، شاهد رشد علمی در استان و به تبع آن کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به وجود هفت هزار شرکت دانش بنیان در کشور، اضافه کرد: مراکز نوآوری و پارکهای علم و فناوری زنجیره پیشرفت علمی را در حال تکمیل قرار داده است و باید به این حوزه بیش از پیش اهمیت داده شود.

رییس دانشگاه کردستان با بیان اینکه دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، تبدیل علم به ثروت را از رسالتهای اصلی خود می دانند تا علم نافعی پدید بیاید، ادامه داد: در نظامهای رتبه‌بندی هم وزن بالایی به اقتصاد دانش بنیان داده شده که نشان از اهمیت آن دارد.

صادقی یادآور شد: در کشور ما باید پارک علم و فناوری و دانشگاه ارتباط تنگاتنگی داشته و در هم قفل شوند، چراکه هیچ یک بدون دیگری امکان کار و فعالیت ندارند که این ارتباط در کردستان همواره بوده است.

وی به نتیجه نرسیدن اختصاص زمین ۱۵ هکتاری به پارک علم و فناوری را داستانی غم انگیز دانست و گفت: انجام این پروژه باعث می شود پارک در جوار دانشگاه قرار گیرد و ارتباطات گسترده‌تر شود.

رییس دانشگاه کردستان اضافه کرد: پهنه علم و فناوری از چند سال قبل مطرح شده و تصویب شورای برنامه‌ریزی را دارد و منتظر بازدید شورای علم و فناوری هستیم تا با تایید آن به توسعه استان کمک شود.

صادقی اظهار داشت: دانشگاه کردستان با هشت دانشکده و ۱۲ هزار دانشجو که ۷۰۰ دانشجوی خارجی با ۹ ملیت دارد، در دیپلماسی علمی بین‌المللی به عنوان دانشگاه برتر کشور معرفی شده و با ۴۰۰ عضو هیات علمی که در رتبه بندی خارجی و داخلی توانسته جایگاه‌های بسیار خوبی را کسب کند.

فرهنگ‌سازی فناوری مهمترین چالش پارک علم و فناوری
رییس سابق پارک علم و فناوری کردستان هم با بیان اینکه مهمترین چالش این پارک، فرهنگ‌سازی و ایجاد فرهنگ گفتمان فناوری در استان است، افزود: در حال حاضر شهرک های صنعتی و دانشگاه ها به سمت مراکز رشد رفته‌اند و از آن حمایت می کنند اما تا بخش خصوصی وارد این عرصه نشود، نمی‌توان به موفقیتی پایدار رسید.

خالد سعیدی با بیان اینکه اگر شرکت های فناور با ما همکاری نداشتند، به جایی نمی رسیدیم، ادامه داد: اکنون پروژه هایی در بخش توسعه مراکز رشد و فناوری در شهرستان ها در حال اجرا است که نیازمند حمایت دستگاه‌ها به ویژه بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه در دوره مسوولیتم، بیشترین همکاری را از خارج از استان دریافت کردیم، اضافه کرد: مدل پارک علم و فناوری در کردستان، شبیه پارک در دیگر شهرهای کشور نیست و مدل خود را بر اساس پتانسیل و موقعیت های استان اجرا کرده ایم.

رییس سابق پارک علم و فناوری کردستان یادآور شد: این استان صنعتی نیست و بر همین اساس به سمت اقتصاد خلاق و دانش محور حرکت کرده‌ایم، همچنانکه اکنون بیش از ۷۰ درصد شرکت‌های زیر پوشش پارک، از واحدهای خلاق و دانش محور هستند.

سعیدی با اشاره به اینکه شرکت‌های فناور استان فروش و بازار بین المللی دارند، ادامه داد: آن چیزی که مهم است و جزو اولویت های ما در پارک بود، تبیین گفتمان نوآوری در استان است که به صورت نامحدود زمان می خواهد تا به نتیجه برسد.
وی یکی دیگر از مشکلات پارک علم و فناوری استان را نبود زمین برای ایجاد ساختمان‌ در جهت استفاده شرکت‌های فناور اعلام کرد و گفت: در دولت نهم مصوب شد ۲۰ هکتار زمین در اختیار پارک علم و فناوری استان قرار گیرد که هنوز محقق نشده است.

رییس سابق پارک علم و فناوری کردستان به تاریخچه ای برای آغاز بکار این پارک در استان در سال ۱۳۹۱ اشاره کرد و افزود: در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ در ساختمانی نامناسب مستقر شدیم و در سال ۱۳۹۴ شروع به ساختمان سازی و سه پروژه شروع کردیم که بیشتر با حمایت خیرین بوده است.

سعیدی با اشاره به تصویب ایجاد مرکز علم و فناوری بهاران در شورای برنامه ریزی استان و عدم همکاری برخی دستگاه‌ها در این زمینه، اظهار داشت: قرار شد پهنه پارک علم و فناوری در استان تشکیل شود که برای ایجاد آن مشکل زمین وجود دارد و چالش اصلی ما با شهرداری برای ارائه مجوز است که امیدواریم در این زمینه که کار بسیار ارزشمندی است، همکاری لازم را با پارک داشته باشد.

وی از شهرداری و دیگر دستگاه‌های استان که در این پهنه فعالیت دارند، درخواست کرد شرکت‌های فناور خودی را در اماکن خود، جا دهند تا مورد حمایت باشند و شاهد توقف فعالیت آنها نباشیم، البته نیاز است همه دستگاه‌ها بل ویژه دانشگاه‌ها برای تصویب این پهنه و عملیاتی شدن آن با پارک علم و فناوری همکاری کنند که در این صورت مشکل زمین هم حل می شود.

در این آیین، حامد قادرزاده به عنوان رییس پارک علم و فناوری کردستان معرفی و از خدمات خالد سعیدی تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha