ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان‌ها راه‌اندازی می‌شود

سنندج- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با درخواست وزارت علوم و به دستور وزیر کشور، ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در استانها فعال می‌شود تا از پتانسیل مجموعه‌های استانی در مسیر توسعه استفاده شود.

به گزارش ایرنا، علی خیرالدین روز چهارشنبه در مراسم تکریم و معارفه رییس پارک علم و فناوری کردستان اظهار داشت: ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان برای توسعه در مسیر متنوع‌سازی زیست‌بوم نوآوری است که در کردستان معادن کشاورزی، صنعت و صنایع دستی از جمله این زیست‌بومها است که با استفاده از فناوری می‌تواند در زمینه بین‌المللی سازی فعالیتهای فناورانه و رفع معضل بیکاری موثر باشد.

وی با تاکید بر لزوم ترسیم نقشه راه علمی و فناوری برای کردستان گفت: دانشگاه‌های استان پردیس علم و فناوری را با پارک علم و فناوری ایجاد کنند تا فضای مناسب برای توسعه استان فراهم شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد:  اعتقاد داریم که همه شهرستانها باید مرکز رشد داشته باشند و در زمینه صدور مجوز برای این مراکز هیچ مشکلی وجود ندارد.

خیرالدین با بیان اینکه در بحث اشتغال به دنبال اشتغال دانش بنیان هستیم، افزود: ۴۰۰ هزار شغل مستقیم توسط شرکتهای دانش‌بینان ایجاد شده است و ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۴ مرکز رشد و ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارد که یک‌ هزار و ۷۰۰ شرکت به پارکهای علم و فناوری اختصاص دارد و در این شرکتها ۶۵ هزار شغل ایجاد شده که ۵۰ هزار نفر از شاغلین فارغ التحصیل دانشگاه هستند.

وی با یادآوری اینکه، شرکتهای دانش‌بنیان بستر اشتغال را ایجاد و ناامیدی به اشتغال پس از فراغت از تحصیل را کمرنگ می‌کند اضافه کرد: نظام بسیار مناسبی در زمینه فعالیتهای دانش بنیان در دنیا ایجاد و ظرفیت برای پیوستن کشورمان به این نظام فراهم شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه تقویت و ماموریت گرایی باید در سرلوحه فعالیتهای پارکهای علم و فناوری باشد، افزود: کردستان ظرفیت ایجاد پارک علم و فناوری مشترک با اقلیم کردستان عراق را دارد که امیدواریم مقدمات اجرایی آن در استان ایجاد شود و مجوز پردیس آن از سوی وزارت علوم صادر می‌شود.

خیرالدین به راه‌اندازی دستیار فناوری اشاره کرد و گفت: در این زمینه یک میلیارد ریال به پارکها اختصاص یافته است تا دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا با استفاده از این اعتبار به نسبت مقطع تحصیلی خود  به مدت ۶ ماه در پارکهای علم و فناوری در کنار تحصیل، کارهای فناورانه انجام دهند.

وی اضافه کرد: به رساله‌های ارشد و دکترای فناورانه دانشجویان هم  ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال ارائه می‌شود.
وی به فعالیت ۱۴۶ واحد فناور و ۴۲ شرکت دانش‌بنیان در کردستان تاکید کرد: ۷۵۰ اشتغال در این حوزه در استان ایجاد شده که کار بزرگی است و امیدواریم که در آینده این ظرفیت توسعه یابد.

در این مراسم با قدردانی از خالد سعیدی، حامد قادرزاده به عنوان رییس پارک علم و فناوری کردستان معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha