۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۰۶
کد خبر: 84681172
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مراسم نکوداشت روز نظامی گنجوی در خلخال برگزار شد

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۰۶
کد خبر: 84681172
مراسم نکوداشت روز نظامی گنجوی در خلخال برگزار شد

اردبیل- ایرنا- همزمان با ۲۱ اسفند ماه سالروز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، مراسم نکوداشت این شاعر بزرگ جهانی در خلخال برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم که از عصر امروز شنبه به همت اداره کتابخانه های عمومی وبا همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خلخال و با حضور جمعی از نویسندگان، ادبا و شعرای خلخال در محل سالن مطالعه کتابخانه عبدالرحیم خلخالی برگزار شد، آثار به جای مانده از این شاعر نام آور کشورمان معرفی و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلخال در این مراسم با تجلیل از تلاش نویسندگان کتاب این شهرستان در تلاش برای حفظ غنی فرهنگی و ادبی این منطقه اظهار کرد: در سال جاری ۱۰ جلد کتاب جدید نوشته شده توسط نویسندگان کتاب خلخال رونمایی و معرفی شده است.

رویا کاظمی گفت: با هدف حمایت از ناشران و نویسندگان کتاب های مربوط به حوزه شعر و ادب ، ۵۰ درصد از مجموع آثار منتشر شده هنرمندان منطقه با ۳۰ درصد تخفیف روی جلد توسط این اداره خریداری می شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلخال اظهار داشت: خرید آثار نویسندگان، شعرا و ناشران کتاب در صورتی است که نویسندگان آثار خود را با استفاده از امکانات چاپ و نشر بومی داخل استان اردبیل به چاپ رسانده باشند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲ انجمن شعر و ادب در خلخال فعال بوده و از امکانات موجود مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره می‌برند، از ارائه  تسهیلات بانکی به نویسندگان در سال جاری خبر داد.

کاظمی از تلاش برای بیمه نویسندگان و فعالان فرهنگی، هنری و قرآنی خلخال در سال جاری اشاره کرد و گفت: از زمان فعالیت صندوق بیمه هنرمندان بیشتر فعالان در عرصه فرهنگ، هنر، شعر، ادب، نمایش، تئاتر و سینمای منطقه زیر پوشش این بیمه قرار گرفته اند.

وی اظهار کرد: همدلی و همبستگی انجمن‌های فرهنگی و هنری خلخال موجب پیشرفت کارهای مربوط به این حوزه همچنین انجام حمایت‌های لازم از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالان عرصه فرهنگ وادب در این شهرستان در سال‌های اخیر شده است.

جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی در سده ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌ سرایی در ادبیات پارسی شناخته شده‌است.

حکیم نظامی گنجوی در شهر گنجه به دنیا آمد و این شهر ترک تبار شاعری را به دنیا معرفی کرد که آثارش همیشه به تمثیل و جنبه داستانی مشهور بوده است.

نظامی گنجوی را می توان از بهترین شاعران ادب فارسی به حساب آورد هیچ شاعری به اندازه‌ او به داستان سرایی و طول و تفسیر زیبای آن در قالب مثنوی نپرداخته است.

نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی از شعر او به روشنی دانسته می‌شود. روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.

ازکتاب ها ، آثار برجسته و اشعار و سروده‌های به جای مانده از این شاعر نامی می توان از مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر، اسکندرنامه و دیوان قصاید و غزلیات حکیم نظامی یاد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha