۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۱۴
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85055096
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

محفل ادبی بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در سنندج برگزار شد

سنندج-ایرنا- به مناسبت  هفته بزرگداشت "حکیم نظامی گنجوی" شاعر بلند آوازه سده ۶ قمری و با حضور جمعی از مسئولان، آیین‌ بزرگداشت این شاعر بزرگ در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در این مراسم اظهار کرد: از ۱۴ الی ۲۱ اسفندماه، به عنوان هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی نامگذاری شده و در این راستا برنامه‌های مختلفی در کشور برای گرامیداشت این شخصیت‌ اصیل و نامور برگزار خواهد شد.

عیسی فلاحی افزود: حکیم نظامی گنجوی نسبت به دیگر شاعران سرشناس ما آنچنان که باید شناخته شده نیست و نسل جدید نیز کمتر به مفاخر ادبی ایران اهمیت می دهند و این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی یادآور شد: حکیم نظامی به عنوان فصل مشترک ایران با همسایگان و دیگر کشورهای پارسی‌زبان به عنوان یک نیاز مشترک و عاملی برای وحدت فرهنگی، برای ایرانیان و جهانیان اهمیت دارد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان افزود: نیاز جامعه امروز ما احیای هویت ملی و ایرانی بوده و زبان فارسی نیز یکی از مولفه‌های احیای هویت ایرانی است و بی‌شک برگزاری چنین محافلی به پاسداشت این امر کمک خواهد کرد.

یک عضو هیات علمی دانشگاه کردستان نیز در این آیین با اشاره به اهمیت اشعار نظامی گنجوی گفت:این شاعر بزرگ در طول تاریخ ادب فارسی، سلطه و هژمونی خود را حفظ کرده است.

هیوا حسن پور افزود: آثار غنایی نظامی مانند "لیلی و مجنون" و "خسرو و شیرین" بیشتر با روح زمانه سازگار بوده و معرف شخصیت نظامی است زیرا این آثار مقبولیت بیشتری در فضای جامعه داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه نظامی گنجوی برای کُردها حائز اهمیت است، بیان کرد: نظامی در یکی از اشعار خود اینگونه خود را معرفی می کند «گر مادر من رئیسه کُرد، مادر صفتانه پیش من مُرد» و این نشان می‌دهد که خویش را منتسب به تبار کُرد می‌داند و در اشعارش تاثیرپذیری‌ هایی از این تبار گرفته و همچنین شاعران کُرد زیادی به پیروی از نظامی گنجوی منظومه‌های همانند خسرو و شیرین سروده‌اند.

خلیل کهریزی استاد دانشگاه نیز در رابطه با اهمیت گونه‌شناسی ادب فارسی اظهار کرد: باید متون فارسی را بر اساس گونه‌های متعددی که در آن وجود دارد دسته بندی و معیارهای حاکم بر هرکدام از این گونه‌ها را بررسی کرد.

وی افزود: بر اساس گونه شناسی می‌توان مشخص کرد که یک شاعر و نویسنده ایرانی چه جایگاهی در شعر و ادبیات جهانی خواهد داشت و با استفاده از این معیارهای مشخص شاعران را سنجید.

به گفته این استاد دانشگاه، حکیم نظامی در تأثیرگذاری شاعرانه، بیان الفاظ دلنشین و صور خیال سرآمد است و در این مسیر وجه شاعران و ادیبان و نویسندگان را به سمت شعر و اندیشه خود جلب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha