۲۷ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۱۰
کد خبرنگار: 889
کد خبر: 84684642
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دیار پرجاذبه الوند مهیای میزبانی از گردشگران نوروزی

همدان- ایرنا- استان همدان با داشتن یک هزار و ۸۰۰ اثر ارزشمند و جذاب تاریخی و طبیعی، مهیای میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی در آستانه بهار طبیعت است.

به گزارش ایرنا، گردشگری در استان همدان همانند سایر نقاط کشور طی ۲ سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بود، اما اکنون با اقدامات موثر و همت دولت سیزدهم در زمینه مقابله با ویروس و واکسیناسیون فراگیر مردم، زمینه انجام سفرهای نوروزی در تعطیلات آغاز سال ۱۴۰۱ همراه با آرامش در کشور و استان فراهم شده است.

رونق گردشگری برای ورود مسافران به استان تاریخی همدان با برگزاری آیین جهانی نوروز در مسیر گردشگری غرب کشور در روز ۲۴ اسفند کلید خورد.

کهن شهر همدان به دلیل نزدیکی به پایتخت و واقع شدن در مسیر استان‌های غربی به عنوان مقصد گردشگری محسوب می شود و به گفته «حجت‌الله ایوبی» دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران، همدان دروازه مسیر بهشتی و تاریخی است و مردم با مسیر کوتاهی از پایتخت می توانند به این شهر تاریخی سفر کنند.

همدان یکی از قدیمی‌ترین شهر ایران است که در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، این شهر را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد.

همدان، پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران(مادها) بوده‌ و در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز از جمله پایتخت‌های کشور بوده‌ است.

استان همدان به دلیل داشتن حدود یک هزار و ۸۰۰ اثر ارزشمند تاریخی و دیدنی به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و گردشگری کشور شناخته می‌شود. 

اکنون زمستان در دیار هگمتانه آخرین نفس های خود را می کشد و همه مسئولان در تکاپوی آماده سازی استان همدان برای ورود و پذیرش مسافران نوروزی هستند.

استاندار همدان در ستاد اجرایی خدمات سفر از آمادگی استان برای پذیرش و اسکان مسافران و بازدید از جاذبه های گردشگری و تفریحی خبر داد و گفت: همه دستگاه های اجرایی، خدماتی و امدادی برای استقبال گرم و بی نظیر از مسافران نوروزی اقدامات لازم را انجام داده اند.

«علیرضا قاسمی فرزاد» اظهار داشت: سلامت و امنیت مسافران در ایام نوروز برای ما در اولویت است، از این رو رعایت پروتکل های بهداشتی، سلامت غذای ارائه شده در رستوران ها و ایجاد ایمنی جاده ها سه موضوع مهمی است که به طور دقیق و مستمر توسط دستگاه های متولی کنترل و رصد می شود. 

دیار پرجاذبه الوند مهیای میزبانی از گردشگران نوروزی

وی اضافه کرد: اماکن اقامتی، اصناف، مراکز تهیه غذا، نانوایی ها و تعمیرگاه های اتومبیل از جمله واحدهایی هستند که در ایام تعطیلات نوروز باید به صورت شیفتی آماده خدمات به مسافران باشند و بر عملکرد آنها نظارت خواهد شد. 

استاندار همدان با بیان اینکه مردم پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین همواره به حسن خلق و مهمان نوازی شهره هستند، تاکید کرد: در ایام نوروز هم با مهربانی و بیان نیکو پذیرای مسافران و گردشگران خواهند بود. 

قاسمی فرزاد از نیروی انتظامی خواست در این ایام از جریمه خودروهای مسافران که در اطراف بناهای تاریخی و گردشگری توقف کرده اند پرهیز کند تا خاطره خوش سفر به همدان در کامشان تلخ نشود. 

به گفته وی، طبق گزارش های دریافتی چهار هزار و ۵۰۰ تخت در هتل ها و مهمانپذیرها و ۷۰۰ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی پیش بینی شده با این وجود می توان سالن های ورزشی را نیز برای اسکان مسافران نوروزی در شرایط اضطراری مجهز کرد.

اجرای بیش از ۴۰۰ مکان برنامه در جاذبه‌ها گردشگری همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان نیز گفت: امسال با واکسینه شدن اکثریت مردم بعد از ۲ سال، نوروز متفاوتی را تجربه خواهیم کرد و گردشگری این استان رونق خواهد گرفت.

علی مالمیر از آغاز به کار ستاد سفرهای نوروزی استان همدان از ۲۸ اسفندماه با همکاری شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط در یادمان عین‌القضات همدان خبر داد و افزود: برای ایام نوروز ۱۴۰۱ برنامه‌های فرهنگی، هنری و شادی در نقاط مختلف گردشگری پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در قالب نوروزگاه‌ها اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه در اماکن توریستی و روستاهای هدف گردشگری استان همدان و برگزاری تورهای همدان گردی با هماهنگی جامعه هتلداران و راهنمایان گردشگری تدارک دیده شده است.

مالمیر از برپایی ۱۴ نمایشگاه صنایع‌دستی در تمام شهرهای استان همدان در ایام نوروز خبر داد و گفت: این نمایشگاه‌ها در قالب ۲۱۴ غرفه صنایع‌دستی و سوغات همدان را عرضه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه چهار هزار و ۵۰۰ تخت ظرفیت اقامتی تاسیسات زیر مجموعه میراث فرهنگی در استان همدان است، گفت: در صورت افزایش مسافر از ظرفیت آموزش پرورش در خانه معلم و کلاس‌های الف و ب نیز استفاده می شود.

وی با بیان اینکه چهار هزار و ۵۰۰ تخت ظرفیت اقامتی تاسیسات زیر مجموعه میراث فرهنگی در همدان است گفت: در صورت افزایش مسافر از ظرفیت آموزش پرورش در خانه معلم و کلاس‌های الف و ب نیز استفاده می شود.مالمیر به وضعیت خانه مسافرها در ایام نوروز اشاره کرد و ادامه داد: خانه مسافرها هم تهدید و هم فرصت به شمار می‌روند و اگر به صورت نظام‌مند فعالیت کنند در زمان پیک مسافرت به ویژه ایام نوروز بار اقامت گردشگران را به دوش می کشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان از ساماندهی خانه مسافرها خبر داد و خاطر نشان کرد: مجوز فعالیت برای این خانه مسافرها صادر می شود.

مالمیر تصریح کرد: تاکنون ۱۵ مجوز خانه مسافر صادر شده است و خانه‌ مسافر هایی که بدون مجوز باشند، فعالیت آنها غیر قانونی و با همکاری دستگاه‌های مرتبط برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

بازگشایی غار علیصدر بزرگترین غار آبی جهان

علیصدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی و بزرگ‌ترین غار آبی جهان در ۷۵ کیلومتری شهر همدان در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده‌ است و همه ساله گردشگران بیشماری از این غار دیدن می کنند. 

مجموعه گردشگری علیصدر از اسفند ۹۹ به دلیل شرایط خاص کرونا تعطیل شد و اوایل تیرماه سال ۱۴۰۰ فعالیت دوباره خود را با مجوز ستاد کرونا آغاز کرد که این بازگشایی خیلی دوام نداشت و دوباره با محدودیت های سراسری اواخر مرداد تعطیل و پس از گذشت آن و بازگشایی دوباره با مصوبه ستاد کرونا در روز هشتم شهریور تعطیل شد.

دیار پرجاذبه الوند مهیای میزبانی از گردشگران نوروزی

استاندار همدان از بازگشایی غار علیصدر بزرگترین غار آبی جهان از روز گذشته(پنجشنبه ۲۶ اسفند) برای بازدید گردشگران و مسافران نوروزی خبر داد و گفت: غار علیصدر طی ۲ سال گذشته با همه گیری ویروس کرونا تعطیل بود که با تدابیر اندیشیده شده، این غار میزبان گردشگران در نوروز ۱۴۰۱ است.

علیرضا قاسمی فرزاد با بیان اینکه مجموعه امکانات گردشگری غار علیصدر آمادگی کامل برای ارائه خدمات به مسافران را دارد،  اظهار داشت:رعایت شیوه نامه های بهداشتی، استفاده از ماسک و زدن واکسن برای گردشگرانی که از این غار بازدید می کنند ضروری است.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه غار علیصدر آمادگی کامل برای ارائه خدمات به مسافران را دارد و واحدهای خدماتی و اقامتی فعال خواهند بود اظهار داشت:رعایت شیوه نامه های بهداشتی، استفاده از ماسک و زدن واکسن برای گردشگرانی که از این غار بازدید می کنند ضروری است.وی خاطرنشان کرد: با توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم، کد ملی گردشگران استعلام و اجازه بازدید به افرادی که حداقل ۲ نوبت واکسن کرونا را تزریق کرده اند، داده می‌شود.

استاندار همدان گفت: به دنبال درخواست آژانس های مسافرتی و صاحبان هتل ها برای بازگشایی غار علیصدر به منظور جذب گردشگر و درخواست های مردمی، بنابراین نشست هایی برگزار و مقرر شد این غار بازگشایی شود.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه تا ظهر روز پنج‌شنبه(نخستین روز بازگشایی) حدود ۳۰۰ نفر از این مکان بازدید کردند، اظهار داشت: این غار پذیرای گردشگران است و انتظار می رود مسافران و گردشگران زیادی در روزهای پیش رو از این غار آبی بازدید کنند.

وی ادامه داد: همدان در همه بخش ها آمادگی لازم برای پذیرش گردشگران را دارد همچنین هتل ها، اقامتگاه ها، مهمانپذیر ها و هتل های استان آماده پذیرایی از مسافران هستند.

قاسمی فرزاد افزود: رونق صنعت گردشگری با توجه به ایجاد شغل، تولید ثروت و ارزش افزوده از اولویت‌های اصلی مدیریت اجرایی استان همدان در دولت سیزدهم است.

خروج استان از وضعیت قرمز کرونایی/لزوم رعایت پروتکل‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان هم گفت: سه میلیون و ۱۴۰ هزار دُز واکسن کرونا تاکنون در این استان تزریق شده به نحوی که ۹۲.۹ درصد جمعیت هدف استان نوبت اول واکسن را دریافت کرده اند.

محمدمهدی مجذوبی افزود: برهمین اساس و تاکنون، ۸۲.۹ درصد جمعیت استان همدان واکسن نوبت دوم و ۴۲.۳ درصد واجدین شرایط نیز نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

وی اظهار داشت: در همین ارتباط ۹۶ درصد بانوان باردار استان همدان واکسن نوبت اول و ۸۲ درصد نیز نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند ضمن اینکه تاکنون ۹۴.۷ درصد جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال استان همدان نیز نوبت اول واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجذوبی گفت: همچنین در این گروه سنی ۸۲.۶ درصد از جمعیت این گروه سنی در استان همدان ۲ نوبت واکسن کرونا را تزریق کرده اند و در گروه سنی پنج تا ۱۲ سال نیز ۲۲.۸ درصد نوبت اول و ۶.۴ درصد هر ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه ۲ شهرستان استان همدان که در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند از ابتدای هفته جاری با بهبود شرایط در شرایط نارنجی قرار گرفتند، تصریح کرد: درحال حاضر از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، «همدان، بهار، ملایر، تویسرکان، اسدآباد و فامنین» در وضعیت زرد و چهار شهرستان «رزن، درگزین، کبودراهنگ و نهاوند» نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی با اشاره به بهبود نسبی شرایط استان همدان به لحاظ همه گیری ویروس کرونا با گذر از پیک ششم، اظهار داشت: به رغم این شرایط، رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی به خصوص تزریق کامل نوبت های واکسن، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی برای پایداری شرایط و مهار همه گیری ویروس همچنان لازم و ضروری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید کرد: با توجه به فرا رسیدن تعطیلات نوروزی، آغاز سفرها و همچنین افزایش میزان مهمانی و دورهمی های خانوادگی، رعایت دقیق و کامل موازین بهداشتی و همچنین اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا برای پیشگیری از شیوع ویروس و ابتلا به کرونا بسیار مهم و قابل توجه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: ستاد اسکان نوروزی فرهنگیان استان در حالت آماده باش است و در صورت صدور مجوز از سوی ستاد مقابله با کرونا، برای اسکان مسافران نوروزی فعال می‌شود.

محمود نقوی افزود: در حال حاضر مهمانسراها و خانه‌های معلم مناطق ۱۹ گانه آموزش و پرورش استان همدان فعال هستند و به فرهنگیان سراسر کشور خدمات ارائه می‌دهند.

دیار پرجاذبه الوند مهیای میزبانی از گردشگران نوروزی

وی اظهار داشت: ۱۹۹ اتاق ویژه و نزدیک به ۷۰۰ کلاس درس مجهز به امکانات اقامتی در استان همدان آماده ارائه خدمات به گردشگران و مسافران نوروزی است.

طرح نوروزی پلیس راه و راهداری برای خدمت به مسافران

سرهنگ غلامعلی همایی سرپرست پلیس راه استان همدان نیر دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۰۱ تیم پلیس راه به همراه همه توان لُجستیک و نیروی یگان های انتظامی ۵۲ دستگاه خودرو، ۵۱ دستگاه موتور ۱۳۵ پاس پیاده راهنمایی و رانندگی در طرح نوروزی پلیس راه استان مشارکت دارند.

وی افزود: راهداری همدان با ۳۴ پایگاه ثابت و سیار و ۳۱۲ دستگاه خودرو و ۵۳۳ نیرو،  هلال احمر با ۲۶ پایگاه و یک پایگاه امداد هوایی و ۱۲۰ دستگاه خودرو، مرکز فوریت های پلیسی با روزانه ۴۷ تیم فعال و ۱۰۳ نیرو و امداد خودرو با ۴۳ دستگاه خودرو و ۴۶ نیروی آماده به خدمت در طرح نوروزی ۱۴۰۱ به مسافران خدمت رسانی می کنند.

اقدامات شهرداری برای زبیاسازی شهرها

شهرداری های مختلف استان همدان هم بیکار نبودند و با فضا سازی شهر به استقبال بهار رفتند و شهر را برای ورود گردشگر و مسافر به این استان تاریخی آماده کردند.

نصب المان، چیدن هفت سین، کاشت درخت و درختچه، زیباسازی فضا و رنگ‌آمیزی مبلمان شهری و پارک ها از جمله فعالیت شهرداری ها در راستای استقبال از بهار و آماده سازی شهر برای حضور گردشگران نوروزی است.

دیار پرجاذبه الوند مهیای میزبانی از گردشگران نوروزی

شهردار ملایر از کاشت بیش از سه میلیون نشاء گل بنفشه و همیشه بهار برای استقبال از نوروز خبر داد و گفت: ۱۵ هزار گلدان گل شب‌بو در کنار گل‌های بهاری در بوستان‌ها، پارک‌ها، بلوارها، معابر و نقاط مختلف سطح شهر در حال کاشت است.

شهردار ملایر از کاشت بیش از سه میلیون نشاء گل بنفشه و همیشه بهار برای استقبال از نوروز خبر داد و گفت: ۱۵ هزار گلدان گل شب‌بو در کنار گل‌های بهاری در بوستان‌ها، پارک‌ها، بلوارها، معابر و نقاط مختلف سطح شهر در حال کاشت است.مجید فرجی اظهار داشت: همزمان با فرا رسیدن ایام نوروز بیش از ۴۰ المان مناسبتی، هفت‌سین نوروزی و پنج هزار متر ریسه نورانی در سطح میادین، معابر و نقاط گردشگری و توریستی شهر نصب شده است.

دیار پرجاذبه الوند مهیای میزبانی از گردشگران نوروزی

وی کاشت پنج هزار درخت و درختچه در سطح شهر، رنگ‌آمیزی مبلمان شهری و پارکی، پایه چراغ‌های سطح شهر، اجرای تئاتر و نمایش خیابانی، برگزاری جشن‌ها و جشنواره‌های متعدد و مسابقات بومی و محلی برای مسافران و شهروندان ملایری را از دیگر اقدامات برای طرح استقبال از بهار و ایام تعطیلات نوروزی عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha