۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۱۹
کد خبرنگار: 2111
کد خبر: 84685821
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ابتلای افراد به تب مالت در بیجار ۹۰ درصد کاهش یافت

سنندج - ایرنا - رئیس شبکه دامپزشکی بیجار گفت: امسال ۴۳ نفر در این شهرستان به بیماری تب مالت مبتلا شدند که این تعداد در مقایسه با سال قبل ۹۰ درصد کاهش یافته است.

هادی اسکندری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه تب مالت یکی از بیماریهای زئونوز (مشترک بین انسان و دام) است این شبکه با اجرای برنامه های مراقبتی و با پوشش گسترده واکسیناسیون در جمعیت دامی شهرستان و بر اساس آمارهای ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی کردستان میزان مبتلایان تب مالت انسانی در این شهرستان از ۴۲۵ نفر در سال ۱۳۹۶ به ۷۸ نفر در سال ۱۳۹۹ و ۴۳ نفر در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است. 

وی افزود: به منظور ایمن سازی جمعیت دامی و در راستای پیشگیری و کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و دام ،این شبکه با اجرای طرح واکسیناسیون رایگان بروسلوز (تب مالت) در شهرستان بیجار امسال با مایه کوبی ۱۰۰درصد واحدهای اپیدمیولوژیک، بیش از ۷۴ هزار نوبت راس بره و بزغاله مولد و بیش از  سه هزار و ۷۰۰ نوبت راس دام سنگین علیه این بیماری در شهرستان واکسینه شده است.

اسکندری توضیح داد: آموزش های بهداشتی و برگزاری کلاس های آموزشی برای دامداران، روستائیان و شهروندان از جمله راهکارهای موثری است که در راستای کاهش میزان ابتلا به این بیماری در این شهرستان اجرا گردیده است.

 بروسلوز یا تب مالت بیماری مهم مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی هزینه‌های فراوانی برای کشور و دامداران وارد می‌کند.

بیماری‌ تب‌مالت‌ که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌ و یکی از بیماری‌هایی عفونی قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ بوده و اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می کند در حالی که مصرف سالانه استان حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و دام سنگین (گاو و گوساله) است.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha