۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۲۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84688821
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استقبال سنندجی‌ها از «مبارک»

۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۲۳
کد خبر: 84688821
استقبال سنندجی‌ها از «مبارک»

سنندج- ایرنا- «مبارک» نام عروسکی است که در نمایش‌های خیمه شب بازی از آن استفاده می‌شود و در همه ایران شهرت دارد که امروز این عروسک به همراه مرشد و شاگرد مرشد در قالب تماشاخانه سایر مهمان مردم سنندج بودند.

به گزارش ایرنا، بعد از چند لحظه از استقرار تماشاخانه سیار خیمه‌شب بازی در پیاده راه خیابان فردوسی و شنیده شدن صدای آشنای «مبارک» که بیشتر مردم آنرا در برنامه‌های تلویزیونی شنیده بودند جمعیت زیادی به دور این تماشاخانه حلقه زدند.

در این ایام پایانی سال مردم سنندج هم مانند دیگر نقاط کشور مشغول خرید عید هستند و بسیاری از آنها از افزایش قیمت بسیاری از کالاها به ویژه پوشاک کلافه‌اند و در چنین شرایطی خنداندن آنها هنر زیادی می‌خواهد که گروه تماشاخانه سیار با اجرای نمایشی هر چند کوتاه توانستند برای لحظه‌ای شادی را به تماشاگران هدیه کنند.

شهرت عروسک مبارک به نحوه صحبت کردنش است که نامشخص و خنده‌دار است و شخصیت مرشد حرف‌های او را برای مردم بازگو می‌کند و اینگونه با تماشاگران ارتباط برقرار می‌کند.

به دلیل حجم برنامه‌ها و اجرای نمایش‌های دیگر و حضور کارناوال اقوام در پیاده‌راه فردوسی این گروه خیمه شب بازی فرصت بسیار اندکی برای اجرای نمایش داشتند ولی با توجه به استقبال مردم؛ قول دادند بعد از ایام عید بار دیگر به سنندج بیایند و اجراهای بیشتری را تقدیم شهروندان هنر دوست این شهر کنند.

استقبال سنندجی‌ها از «مبارک»

مدیرخانه موزه خیمه شب بازی ایران بعد از اتمام نمایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خانه موزه خیمه شب بازی ایران از اسفند سال ۱۳۹۷  با همکاری ستاره اسکندری بازیگر محبوب ایرانی در تهران افتتاح شد.

سیاوش ستاری اضافه کرد: خانه موزه خیمه شب بازی موزه‌ای خصوصی است که در زمینه ترویج و آموزش هنر خیمه شب بازی و اجراهای گسترده در سراسر ایران فعالیت می کند.

وی افزود: تماشاخانه سیار ایده‌ای بود که از گذشته تلاش کردیم آنرا اجرایی کنیم که در ابتدا سه سال گذشته با همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار این مهم تحقق پیدا کرد و توانستیم اجراهای زیادی در روستاهای بلوچستان داشته باشیم.

مدیرخانه موزه خیمه شب بازی ایران با اشاره به اینکه حدود ۲ ماهی است که با هزینه شخصی دوباره اقدام به راه‌اندازی تماشاخانه سیار کردند، گفت: علاوه بر اجرای نمایش در استان‌ها و شهرهای مختلف اقدام به ارائه آموزش رایگاه خیمه شب بازی به علاقمندان می کنیم.

ستاری یادآور شد: با همکاری یونسکو در آستانه ایام نوروز در برنامه‌ای با عنوان جشن جهانی نوروز علاوه بر تهران در استان‌های همدان، کرمانشاه و امروز هم در کردستان اجرای برنامه داشتیم.

وی  با اشاره به اینکه هر چند ناهماهنگی در برنامه جشن نوروز بسیار زیاد بود ولی با این وجود مردم استقبال بسیار خوبی داشتند، اظهار داشت: هنر، زبان مشترک بین انسان‌ها است و هر زمان که کار هنری بامحتوا و درستی ارائه شود مردم همراهی و تشویق خواهند کرد.

مدیرخانه موزه خیمه شب بازی ایران گفت: بعد از ایام عید نوروز تور دور ایران را شروع خواهیم کرد و در سفرهایی که به اقصی نقاط کشور خواهیم داشت علاوه بر اجرا به علاقمندان هم آموزش لازم را در مراکز فرهنگی و هنری موجود در هر شهر ارائه خواهیم کرد.

 در راستای اجرای این جشن بین المللی دبیرکل یونسکو در ایران و مهمانانی از ۱۲ کشور جهان که مراسم جشن نوروز را برگزار می کنند در سنندج شهر خلاق موسیقی حضور دارند.

سنندج با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت مرکز استان کردستان و هشتم آبان ماه سال ۱۳۹۸ به عنوان «شهر خلاق موسیقی» در فهرست شهرهای خلاق جهان قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha