۸ فروردین ۱۴۰۱، ۷:۴۹
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 84697060
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گشتی در جاذبه‌های گردشگری چهارگوشه استان قزوین

۸ فروردین ۱۴۰۱، ۷:۴۹
کد خبر: 84697060
گشتی در جاذبه‌های گردشگری چهارگوشه استان قزوین

قزوین - ایرنا- جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوعی در سراسر استان وجود دارد که گردشگران نوروزی می‌توانند با سفر به نقاط مختلف قزوین با آنها آشنا شده و از تماشایشان لذت ببرند.

به گزارش ایرنا،تعطیلات نوروزی فرصت خوبی برای گشت و گذار در جاذبه های تاریخی و طبیعی است، خیلی از گردشگران ترجیح می دهند تا از بناهای معروف موجود در شهرها بازدید کنند، اما عده ای نیز دوست دارند تا پایشان را فراتر گذاشته و به دور از شهرها رفته و با جاذبه های تاریخی و طبیعی کمتر معرفی شده نیز آشنا شوند.

اگرچه بسیاری قزوین را با آثار تاریخی موجود در داخل این شهر می شناسند، اما جاذبه های تاریخی و طبیعی موجود در آن به مرکز این استان محدود نیست.

بسیاری از گردشگرانی که به استان قزوین سفر می کنند، سفرشان را متمرکز و محدود به مرکز این استان می کنند، در حالی که در نقاط مختلف این خطه، جاذبه های متعدد و فراوانی وجود دارد که بازدید از آنها به گردشگران توصیه می شود.

در این گزارش برخی از بناهای تاریخی خارج از بافت های شهری که بیشترشان در مسیرهای بین راهی استان قزوین قرار گرفته اند، معرفی شده اند که گردشگران عبوری از این استان امکان بازدید از آنها را دارند.

گشتی در جاذبه‌های گردشگری چهارگوشه استان قزوین

برج های آجری دوگانه خرقان

قدمت ساخت این برج ها به بیش از هزار سال قبل و در دوره سلجوقیان باز می گردد.

این برج ها در فاصله نزدیکی از روستای حصار در شهرستان آوج قرار گرفته و در جنوب غربی استان قزوین واقع شده است.

در این برج ها که ارتفاع آنها حدود ۱۵ متر و قطر آنها بیش از ۱۰ متر می باشد، بیش از ۲۰ نوع آجر تزئینی مورد استفاده قرار گرفته است.

این برج ها هشت ضلعی و دارای گنبد دوپوش بوده و با فاصله حدود ۳۰ متر از یکدیگر قرار دارند و هر دو دارای تزیینات آجری هستند، نبود سازه ای در اطراف این برج ها به شکوه، زیبایی و عظمت آنها افزوده است.

این برج ها که جلوه ای از شکوه معماری در عصر سلجوقی است، آرامگاه دو تن از بزرگان این دوره به نام‌های "ابوسعید بیجار پسرسعد و ابومنصور ایلتای پسر تکین" است.

برج های دوگانه خرقان در جریان زلزله سال ۱۳۸۱ منطقه بویین زهرا و آوج دچار آسیب شدند، به طوری که بخش هایی از سقف و دیواره های آنها دچار تخریب شد اما میراث فرهنگی آنها را مرمت کرد.

مسافرانی که قصد عبور از مسیر قزوین-همدان را دارند، می توانند با توقف در کیلومتر ۳۲ این راه و رفتن به روستای حصار وقتی را هم برای بازدید از بنای تاریخی باشکوه اختصاص دهند.

از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه می توان به آبگرم خرقان اشاره کرد، افرادی که قصد آب درمانی دارند می توانند از آبگرم شهر آبگرم استفاده کنند.

گشتی در جاذبه‌های گردشگری چهارگوشه استان قزوین

قلعه تاریخی سمیران طارم سفلی

قلعه یا دژ سمیران که شمیران نیز خوانده می شود، بنایی مربوط به دوره پیش از اسلام و مربوط به دوره ساسانیان است که در بخش طارم سفلی شهرستان قزوین و در شمال غرب استان قزوین قرار دارد.

این بنای کهن تاریخی که طرح آن به شکل مستطیل بوده و ارتفاع برج ها و دیواره های آن حدود ۱۵ متر می باشد، در کنار دریاچه سفید رود و بالای تپه ای در کنار رودخانه قزل اوزون قرار دارد و دارای گنبدی دوپوسته است.

براساس آنچه در کتب تاریخی آمده، قلعه سمیران برای نزدیک به ۲۰۰ سال از دژها و استحکامات اسماعیلیان بوده است.

این قلعه تاریخی از جمله سایت ها و مراکز باستان شناسی در استان قزوین به شمار می رود.

دیدن این قلعه تاریخی زیبا به مسافرانی که از مسیر قزوین-رشت عبور می کنند، پیشنهاد می شود.

گردشگرانی که به دیدن این بنای تاریخی می روند می توانند از تماشای محیط زیبای کوهستانی و طبیعت بکر اطراف قلعه سمیران و همچنین رودخانه گرداگرد این بنا و باغ های زیتون منطقه طارم سفلی نیز لذت ببرند.

با توجه به اینکه جاده دسترسی به این بنا پرپیج و خم و پرشیب است،گردشگران باید در رانندگی برای رسیدن به این بنای زیبای تاریخی احتیاط لازم را داشته باشند.

گشتی در جاذبه‌های گردشگری چهارگوشه استان قزوین

کاروانسرای هجیب بویین زهرا

کاروانسرای هجیب از بناهای تاریخی دوره صفویه بوده و به دستور مادر شاه عباس اول احداث شده است.

این بنای تاریخی در شهرستان بویین زهرا و در جنوب شرقی استان قزوین قرار گرفته است.

کاروانسرای هجیب که از زیباترین کاروانسراهای بین راهی ایران محسوب می شود طرحی چهار ایوانه دارد و سر در ورودی آن در قسمت جنوبی بنا قرار گرفته است، در دوطرف سردر چندین ایوانچه وجود دارد که با یک هشتی گنبد دار به حیاط کاروانسرا می رسد.

این کاروانسرا با حدود ۶ هزار متر مربع مساحت علاوه بر گرمابه، ۲ آب انبار و شترخان، دارای ۳۶ حجره است.

کاروانسرای تاریخی هجیب که اخیرا از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین مرمت شده، یکی از مکان های مناسب برای اتراق گروه های دوستدار نجوم و افرادی است که دوست دارند آسمان پرستاره شب را در مناطق بیابانی و بکر به تماشا بنشینند.

مسافرانی که از مسیر بویین زهرا-ساوه عبور می کنند، امکان بازدید از این بنای تاریخی را دارند.

گشتی در جاذبه‌های گردشگری چهارگوشه استان قزوین

قلعه حسن صباح الموت

قلعه حسن صباح از معروف ترین قلعه های تاریخی ایران به شمار می رود که پس از تصرف اسماعیلیان مقر حکمرانی آنان در قرن پنجم هجری شد.

این قلعه تاریخی و باشکوه در بخش الموت شرقی شهرستان قزوین و در جوار روستای گازرخان قرار دارد و در شمال شرقی استان قزوین واقع شده است.

 تاریخ بنای این قلعه به بیش از هزار سال قبل یعنی در سال ۲۲۶ هجری قمری بازمی گردد، این دژ مستحکم و نفوذناپذیر توسط حسن بن زید علوی بنا شد و در سال ۴۸۳ نیز به تسخیر و تصرف حسن صباح درآمد.

قلعه حسن صباح یک دژ تسخیرناپذیر در دوره خود بوده، به طوری که این بنا در ارتفاعی بیش از ۲ هزار متر ساخته شده است.

خندق های سنگی برای جلوگیری از حمله و نفوذ مهاجمان، سیستم جالب و پیچیده آب رسانی در کنار آب انبار و پرتگاه های مخوف دورتادور قلعه از زیبایی های وصف ناپذیر این قلعه تاریخی به شمار می روند.

افرادی که به دیدن این بنای تاریخی باشکوه می روند، می توانند همچنین از دریاچه آب شیرین اوان، صخره های طبیعی اندج و روستاهای الموت که همچنان آداب و رسوم و بافت قدیمی خود را حفظ کرده اند، نیز دیدن کنند.

با توجه به وضعیت راه های ارتباطی الموت این منطقه در حالتی شبیه به بن بست قرار گرفته و مسافران باید برای رسیدن به جاذبه های آن از طریق مسیر ارتباطی مناسب تنها از شهر قزوین به این منطقه سفر کنند، اما در آینده نه چندان دور با تکمیل و بهره برداری از راه قزوین-الموت-تنکابن، مسافران و گردشگران دسترسی بهتری به این منطقه و آثار تاریخی و طبیعی زیبای آن خواهند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha