نشریه اروپایی:  ناتو صلاحیت محکوم کردن روسیه را ندارد

تهران – ایرنا - پس از حمله روسیه به اوکراین، کشورهای غربی همگی در حمایت از اوکراین متحد شدند. اما رویدادهای پس از آن، ثابت کرد کشورهای ناتو، به ویژه آمریکا نیز خود صلاحیت لازم برای محکوم کردن اقدامات روسیه را ندارند.

به گزارش ایرنا از تارنمای تحلیلی مدرن پالیسی، طی روزهای اخیر، ارتش روسیه تا حدی در اوکراین عقب نشینی کرده است. علاوه بر این، پوتین اعلام کرده که علیه هر  کشور جدیدی که در کنار ناتو بایستد، از جمله سوئد و فنلاند، اقدام نظامی خواهد کرد. این اقدامات توسط ناتو و متحدانش محکوم شده است. در حالی که سیل این محکومیت ها برای مقابله با حمله روسیه ادامه دارد، بسیاری از کارشناسان در سراسر جهان این عکس العمل ها را بیشتر ریاکارانه می دانند.

نظم به اصطلاح جهانی که امروزه از آن نام برده می شود، در اواخر دهه ۱۹۴۰ و اوایل دهه ۱۹۵۰ توسط آمریکا ایجاد شد؛ تنها کشوری که پس از جنگ جهانی دوم، با کمترین آسیب، به مقام ابرقدرت دست یافت. جان آیکنبری، استاد دانشگاه پرینستون و محقق روابط بین الملل، در مقاله خود، قدرت و نظم لیبرال، می نویسد که نظم جهانی کنونی، که عمدتاً تحت سلطه آمریکا و نهادهای تحت حمایت آمریکا است، مقابله با کمونیسم و تسلط  روسیه و چین را تضمین کرد. در حالی که انتظار می رفت این نظم جهانی ادعایی به رهبری غرب جهانی امن تر را فراهم  کند، بسیاری از آگاهان امر به شدت با ایکنبری در این زمینه مخالفند.

در میان کسانی که با ایده هژمونی تحت رهبری غرب مخالف هستند، افرادی هستند که به ویژه در ۳۰ سال گذشته ساکن یا از کشورهایی هستند که قبلاً مورد حمله آمریکا قرار گرفته اند. در طول دوره هژمونی غرب پس از جنگ جهانی دوم، آمریکا حملاتی به بیش از ۲۹ کشور در جهان داشته است. در میان این کشورها بسیاری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا مانند سومالی، عراق، ایران، فلسطین، سوریه، سودان، لیبی، افغانستان و پاکستان حضور دارند. جالب است که ناتو آمریکا را به خاطر هیچ یک از آنها تحریم نکرده است، حتی بمباران صربستان در سال ۱۹۹۹.

مدرن پالیسی در ادامه می نویسد، علاوه بر این، آمریکا وارد یک جنگ ۲۲ ساله در افغانستان شد که در اواخر سال ۲۰۲۱ به طور شتابزده از آن خارج شد. این جنگ طولانی و طاقت فرسا منجر به کشته شدن ۲۴۱ هزار نفر افغان شد که از این تعداد ۷۱ هزارغیرنظامی بودند. در میان غیرنظامیان کشته شده زنان و کودکان بی گناه بسیاری وجود داشتند که شاید بسیاری از آنها هرگز ندانستند چرا کشته می شوند. از قضا، آمریکا ادعا کرد می خواهد دموکراسی را به افغانستان بیاورد. برای یک شهروند عادی افغانستان، این به اصطلاح «دموکراسی» از لحاظ آثار مخربش هیچ تفاوتی با طالبان نداشت و ندارد.

آمریکا همچنین از سیا برای تأمین مالی و حمایت از کودتاها و ترورهای نظامی بی شماری در سراسر جهان در طول جنگ سرد، به ویژه در آمریکای لاتین، استفاده کرده است. بسیاری از این کشورها، به ویژه ونزوئلا، کره شمالی، کوبا و ایران، به دلیل سیاست های داخلی شان توسط آمریکا و متحدانش با تحریم های شدید و ظالمانه ای روبرو شدند.

سایر کشورهای ناتو مانند آلمان، انگلیس، بلژیک، کانادا، فرانسه و ایتالیا نیز همگی در فعالیت های مشابهی شرکت داشته اند. همه این کشورها نه تنها استعمار ویرانگر خود را در سرتاسر جهان تمرین کردند، بلکه همراه و همدوش آمریکا در جنگ افغانستان به عنوان نیروی بین المللی کمک به امنیت (ISAF) بودند. برای بسیاری که مستقیماً تحت تأثیر جنگ‌ها، بمباران‌ها و کودتاهای بی‌شمار تحریک شده توسط دولت آمریکا و ناتو قرار گرفته‌اند، نظم جهانی صرفاً وسیله‌ای برای آمریکا برای تمرین امپریالیسم و ‌تسلط بر جهان بوده است.

در همین برهه کنونی، آمریکا به انجام حملاتی ادامه می دهد که غیرنظامیان بی گناه را در سطح بین المللی از طریق بمب گذاری و حتی در داخل کشورشان از طریق نیروهای محلی و پلیس به قتل می رساند. علاوه بر این، تحریم های ناتو اغلب منجر به مرگ و رنج بی مورد در میان میلیون ها مردم غیرنظامی سراسر جهان شد.

به نوشته مدرن پالیسی، گرچه نمی توان همه اقدامات روسیه را در اوکراین توجیه کرد، ولی نادیده گرفتن تاریخچه ننگ آمیز ناتو، به ویژه آمریکا، هم غیرممکن است. جهان هیچ گاه تحت هژمونی آمریکا پایدارتر نبوده است. همچنین باید بپذیریم که این هژمونی هزینه های انسانی بسیار زیادی را به همراه داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha