هیچ درختی در مرکز زلزله‌نگاری قطع نشده است؛ چند اصله درخت جابجا شد

تهران ایرنا - معاون برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران اعلام کرد: هیچ قطع درختی در مرکز زلزله نگاری کشور وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اتفاق نیفتاده است و به دلیل توسعه این مرکز تعدادی اصله درخت جابجا شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، احمد نوحه گر در نشست خبری درباره ادعاهای مطرح شده در روزهای اخیر تحت عنوان قطع درختان در زمین های مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران افزود: ما با شهرداری هیچ مشکل و دعوایی نداریم. دانشگاه تهران یکی از مراکز آموزشی است که بیشترین همکاری را با شهرداری داشته است.  

وی یادآور شد: دانشگاه تهران در زمینه گسترش بزرگراه همت و چمران و در محدوده امیرآباد شمالی با شهرداری تهران همکاری خوبی داشته است، حتی شهرداری برای توسعه معابر و مترو از زمین‌های این دانشگاه استفاده کرد بنابراین ما با شهرداری تهران مشکلی نداریم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران تاکید کرد: هیچ قطع درختی اتفاق نیفتاده است و موضوع مربوط به توسعه ایستگاه لرزه نگاری دانشگاه تهران بر اساس مصوبه دولت برای تقویت ایستگاه بوده است. در واقع قرار بر این بود که تعدادی از درختان این موسسه به دلیل توسعه جابجا کنیم که عملیات جابجایی درختان آغاز شده بود اما عوامل شهرداری با ورود غیرقانونی از آن جلوگیری کردند.

نوحه گر ادامه داد: عوامل شهرداری به چه بهانه و  عناوینی در شمالی ترین زمین ها و مستغلات دانشگاه تهران ورود پیدا می کنند،  از شهرداری تهران به ویژه منطقه ۳ شهرداری می خواهم که در اسرع وقت نسبت به ترک محدوده مرکز لرزه نگاری اقدام کنند وگرنه دانشگاه تهران حق خود را محفوظ می‌داند که از اموال و مستغلات خود حراست کند و از راه‌های قانونی موضوع را پیگیری کند.

وی همچنین گفت: به جای اینکه وارد مراحل قضایی شویم از شهرداری تهران و به ویژه منطقه ۳ شهرداری می خواهم اجازه دهند دانشگاه تهران وظیفه ذاتی و اصلی خود که توسعه آموزش و زیرساخت‌های مربوط به ایستگاه های لرزه نگاری دانشگاه تهران است را انجام دهد.  

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران با بیان این که ۴۰۰ ایستگاه لرزه نگاری در سراسر کشور وجود دارد، گفت: بیشترین ارتباط و اطلاع رسانی در زمینه مسایل زلزله که یکی از بحران ها و سوانح جدی در کشور است، توسط موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران انجام می شود. اگر هروز درگیر این  مسایل باشیم، نمی توانیم وظیفه اصلی خود را به خوبی انجام دهیم.  

نوحه گر درباره اینکه گفته می شود نیروهای شهرداری توسط عوامل دانشگاه تهران مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند، تصریح کرد: اصلاً چنین اتفاق نیفتاده است، هیچگاه دانشگاه تهران وارد این عرصه ها نمی شود.

وی افزود: طبق گزارش‌های دریافتی عکس این موضوع اتفاق افتاده است و همکاران در دانشگاه تهران در حوزه پشتیبانی و در حوزه‌های دیگر توسط عواملی که در آنجا بودند، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و اسناد آن هم موجود است.

دانشگاه تهران نسبت به موضوعات محیط زیستی حساسیت لازم را دارد

محمد رضا حاتمی رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران هم در این نشست خبری گفت: بیش از ۶۰ سال از عمر این موسسه می گذرد. استخراج اوقات شرعی و تقویم کشور از وظایف ملی است که موسسه ژئوفیزیک هر سال انجام می دهد. روی تقویم هایی که مردم در اختیار دارند، نوشته شده استخراج شورای تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بنابراین موسسه ناشناخته‌ای نیست و در حال حاضر موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ۲ مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلف نیرو تربیت می کند.  

وی افزود:  استخراج اوقات شرعی و تقویم کشوری،   ثبت زمین لرزه های کشور و اعلان آن به مسوولان برای امدادرسانی و همچنین مطالعات زیرساختی کشور سه وظیفه ملی این موسسه است.  کار دیگری که  در ۱۰ سال گذشته  شروع شد در ادامه بحث لرزه نگاری مطالعات پیش نشان گری زمین لرزه است تا بتوانیم داده ها را جمع کنیم که در آینده  درمطالعات کشور از آن استفاده شود.

رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان این که این موسسه بعد از دانشگاه تهران یکی از قدیمی ترین موسسات است که در این دانشگاه ایجاد شده است، گفت: این موسسه برای کارهای زیرساختی خود نیازمند توسعه است و دانشگاه تهران هم نیازمند توسعه است. در املاکی که بیش از ۶۰ سال در تصرف آن است می خواسته اقداماتی را انجام دهد و تمام کارهای ما هم زیر نظر مرکز پشتیبانی دانشگاه تهران در حال انجام است.

حاتمی یادآور شد: قطعا دانشگاه تهران حساسیت لازم را برای بحث های محیط زیستی  دارد و به اهمیت موضوع واقف است. ما نیازمند ۴۰۰ ایستگاه لرزه‌نگاری در کشور هستیم، در برنامه ششم توسعه این موضوع تصویب شده است اما امکانات کمی را به دانشگاه تهران اختصاص دادند.

وی افزود: سال گذشته دولت بودجه لازم را برای توسعه مرکز لرزه نگاری به دانشگاه تهران و موسسه ژئوفیزیک داد، موسسه باید اقداماتی را انجام می‌دهد که در حال انجام است.  

رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تاکید کرد: حساسیت اعضای هیات علمی دانشگاه تهرا، دانشکده منابع طبیعی، دانشکده کشاورزی، دانشکده محیط زیست که از قدیمی‌ترین مراکز تربیت دانشجو هستند نسبت به محیط زیست، درخت و درختکاری کمتر از دوستان شهرداری و عوامل شهرداری نیست، چرا مامورین شهرداری به خودشان اجازه می‌دهند که وارد حریم دانشگاه شوند و آن هم نه از در اصلی بلکه از نرده‌های مرکز وابسته دانشگاه. چه کسی باید پاسخگو باشد.

حاتمی گفت: املاک دانشگاه تهران از میدان انقلاب تا ملاصدرا است و در سال های مختلف بخش هایی از زمین‌های دانشگاه تهران کنده شد که البته بعضی ها با موافقت دانشگاه بوده است.  

وی یادآور شد: من در سال های ۷۶ تا ۸۰ معاون اداری مالی این دانشگاه بودم با دانشگاه تهران برای رفاه حال مردم با شهرداری همکاری کردیم تا بزرگراه حکیم افتتاح شود. بزرگراه همت هم قبل از آن در زمین‌های دانشگاه تهران بازگشایی شده است، آیا شهرداری تهران بابت اینها به دانشگاه تهران داده است؟  

وی اضافه کرد: ما در داخل حریم دانشگاه تهران قطعا ساخت و ساز داریم. بحث توسعه در نماد آموزش عالی کشور همیشه ادامه داشته است و دانشگاه یک مقطع دبیرستان نیست که یک ساختمان و آزمایشگاه ایجاد کنید که فقط یک سری دانش‌آموز را  تربیت کند. دانشگاه همیشه در مرزهای دانش حرکت می کند بنابراین نیازمند آزمایشگاه و زیرساخت های جدید است.  

رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: از سال گذشته دنبال راه اندازی رشته مطالعات علوم فضایی هستیم که در کشور وجود نداشته است. اگر کشور بخواهد در مرزهای دانش حرکت کند، همیشه دانشگاه‌های آن در مسیر توسعه هستند و زیرساخت لازم دارند و مثل یک نهال کوچک سازمانی نمی شود به دانشگاه نگاه کرد.

حاتمی با طرح این سوال از عوامل شهرداری که تلسکوپ خورشیدی این موسسه که در مسیر بزرگراه حکیم  نصب بود و مقرر شده بود جایگزین شود، هم اکنون کجاست؟، اظهار داشت: چرا شهرداری جایگزین برای آن نکرده است. مطالبات ما از شهرداری بیشتر از مطالبات شهرداری از ما است. من از شهردار منطقه ۳ گلایه مندم که به خود چنین اجازه‌ای می دهد که عوامل شهرداری به داخل دانشگاه بفرستد.

وی افزود: شهرداری می توانست از طریق مقام عالی شهرداری با رییس دانشگاه تهران موضوع را در میان گذارد مبنی بر این که عوامل ما گزارش داده اند چند درخت در این مرکز جابه جا شده است. هیچ سازمانی در کشور به اندازه دانشگاه تهران روی مسایل محیط زیستی حساس نیست. دانشگاه تهران تنها دانشگاه سبز کشور است.

رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان این که در موسسه ژئوفیزیک هر کجا که جای خالی بوده درخت کاشته ایم،   گفت: اگر قرار است نتوانیم چند درخت را در زمین های خودمان جابه‌جا کنیم، چه کار باید کنیم. مرکز لرزه‌نگاری متعلق به شهرداری نیست، متعلق به دانشگاه تهران است که بیش از ۶۰ سال قدمت دارد.  

حاتمی یادآور شد: دانشگاه تهران اولین دانشگاه کشور است و همیشه در حال توسعه زیرساخت‌ها و  توسعه منابع آزمایشگاهی خود بوده است، بنابراین اگر اشتباهی در این مساله صورت گرفته توسط عوامل شهرداری صورت گرفته است نه توسط دانشگاه تهران. این دانشگاه همیشه منافع مردم و طبیعت را در نظر گرفته و در این زمینه هیچ قصوری نداشته است.  

مجوز جابجایی درختان از شهرداری اخذ شده است

رضا شکوهی زاده مدیرکل حقوقی دانشگاه تهران هم در ادامه این نشست خبری با تاکید بر اینکه این دانشگاه مالکیت بلامنازع دارد و مجوزهای مرتبط را برای جا به جایی درختان در شهرداری گرفته است، گفت: در لایه های پایین شهرداری کارشکنی های متعددی صورت گرفته است.
وی افزود: ابتدا مجوز دانشگاه را برای توسعه به رسمیت نشناختند و بعد از آن ادعای غیراصولی بودن و زمان نامناسب جابه جایی درختان را مطرح کردند. این افراد بدون دستور قضایی به حریم دانشگاه وارد شدند و اقدام به ضرب و شتم کردند و تمامی این موارد توسط دوربین ها و افراد حاضر در مرکز لرزه نگاری فیلمبرداری شده است.

مدیرکل حقوقی دانشگاه تهران تاکید کرد: در مراجع قضایی جزییات مساله با ادله ای که وجود دارد، مورد بررسی قرار می گیرد.

طرح توسعه مرکز لرزه نگاری براساس مجوز کمیسیون ماده هفت انجام می شود

مهدی شهبازی رییس مرکز حوزه ریاست دانشگاه تهران هم گفت: از کمیسیون ماده هفت شهرداری مجوزی بر اساس منطقه‌ای که قرار بود، طرح توسعه مرکز لرزه‌نگاری صورت بگیرد، اخذ شد. مجوز هم اکنون در اختیار این کمیسیون است که تعداد درختان برای جابجایی در آن مشخص شده است.

وی یادآور شد: هنوز اطلاع دقیقی از این که دقیقا چند اصله درخت تا لحظه‌ای که غیرقانونی وارد شدند، جابجا شده است و از آن لحظه به بعد هم چند اصله درخت امکان جابجایی آن نبوده است، ندارم.  

رییس مرکز حوزه ریاست دانشگاه تهران ادامه داد: درختان متعلق به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران است و این موسسه، مالکیت چند دهه ای دارد. در روزهای گذشته در فضای رسانه ای گزارش غیردقیقی در خصوص اتفاقات رخ داده منتشر شده است.

شهبازی با تاکید بر اینکه موسسه ژئوفیزیک تنها اقدام به جا به جایی درختان کرده است، گفت: عوامل شهرداری و برخی خبرنگاران به حریم موسسه ورود غیرقانونی داشتند، در حالی که برای ورود، هر موسسه ای نیازمند اخذ مجوز یا کارت شناسایی است اما اینکه افرادی از مسیرهای غیرمتعارف ورود کردند، عجیب بود.  

وی افزود: ما به دنبال هیجانات رسانه‌ای و تولید خبر برای برخی رسانه‌ها  نیستیم و دانشگاه از مجاری قانونی این مسایل را پیگیری می کند.  
رییس مرکز حوزه ریاست دانشگاه تهران با بیان این در خبررسانی این موضوع اشکالات اساسی وجود داشته است، گفت: دانشگاه تهران تفاهماتی با شهرداری برای توسعه و پیشرفت دارد و پیش از تعطیلات عیدنوروز دیدارهای متعدد با مسوولان شهرداری داشتیم و ریاست دانشگاه مذاکراتی را با مهدی چمران رییس شورای شهر داشت که براساس این دیدارها مجوزهای لازم را برای جا به جایی در راستای توسعه ایستگاه های لرزه نگاری از کمیسیون ماده هفت اخذ کردیم.

شهبازی ادامه داد: بنابراین در این زمینه روال طبیعی اخذ مجوز و اقدام برای اصلاح و تقویت زیرساخت در مرکز لرزه‌نگاری صورت گرفت و به صورت قانونی مجوز کمیسیون ماده هفت اخذ شد و اقدام به جابجایی اصولی درختان صورت گرفت که  ورود غیرقانونی، باعث انقطاع اجرای طرح و باعث معطل ماندن جابجایی درختان شده و باعث شد، چند اصله درخت روی زمین بماند و در محل مناسب جایگزین نشود، بنابراین قرار شد که زمان مناسب را انتخاب کنیم و قرار شد این اصله ها در محل مناسب قرار گیرد.

وی همچنین اظهار داشت: دانشگاه تهران دوستدار محیط زیست و حافظ آن است، چرا که در آستانه روز طبیعت ۲۰ هزار اصله توسط دانشگاه کاشته یا هدیه داده شد. خبرهای منتشر شده در مورد دانشگاه تهران در خصوص  قطع درختان مورد اقبال عموم جامعه قرار نگرفته است.

رییس مرکز حوزه ریاست دانشگاه تهران همچنین درباره درگیری عوامل شهرداری با کارکنان دانشگاه تهران افزود: عوامل شهرداری پس از ورود غیرقانونی به موسسه، اقدام به ضرب و شتم کارمندان دانشگاه تهران کردند. مدیر کل حقوقی این دانشگاه این اتفاق را از مراجع قانونی پیگیری می کند.
شهبازی تاکید کرد که تقاضا دارم به برخی واژه ها توجه شود، مقوله قطع درخت در کار نیست، جابجایی درخت مطرح است. در گزارش مسوول شهرداری منطقه ۳ و ناحیه یک منطقه ۳ آمده قطع درخت که گزارش های غلط  منجر به خطا در تصمیم گیری برخی همکاران در شورای شهر هم شده بود.

وی یادآور شد: هم در مورد تعداد و هم در مورد نوع درخت اشتباه گزارش شده بود. این واژگان هرکدام بار معنایی خاصی دارند. موضوع جابجایی بوده نه قلع و قمع و قطع درخت و تعداد درخت ها هم در خبرهای منتشره در رسانه ها متفاوت است.  

رییس مرکز حوزه ریاست دانشگاه تهران و رییس مرکز روابط عمومی تصریح کرد: اگر تاکید می کنیم که گزارشات دقیق باشد برای موارد حقوقی است که قطعا بعدا پیگیری خواهد شد.  

شهبازی با بیان اینکه در باره موارد حقوقی اجازه دهید که در جای خودش در مراجع قضایی رسیدگی شود نه در رسانه ها، گفت:  فیلم‌ها و تصاویر موجود است. این که ادعا کنند زودتر شکایت کردیم و آن شکایت را به رسانه ها مخابره کنند که منتشر شود هیچ جایگاهی ندارد.

به گزارش ایرنا، ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران ۱۴ فروردین در پنجاه‌ و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری مدعی شد: در ۱۰ فروردین ماه گزارشی از قطع ۲۰۰ اصله درخت توسط یک دستگاه رسمی مستقر در خیابان خوارزمی (مرکز زلزله‌نگاری دانشگاه تهران) مطرح شد و این کار در آستانه روز طبیعت یک دهن‌کجی و تخریب محیط زیست به واسطه یک مرکزی است که آرم علم و دانش بر سر در آن حک شده است و این اقدام به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

نشست خبری درباره ادعاهای مطرح شده در روزهای اخیر تحت عنوان قطع درختان در زمین های مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران امروز (سه شنبه) با حضور محمد رضا حاتمی رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، احمد نوحه گر معاون برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران، مهدی شهبازی رییس مرکز حوزه ریاست و رضا شکوهی زاده مدیرکل حقوقی این دانشگاه تهران برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha