۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۲۴
کد خبرنگار: 2161
کد خبر: 84709485
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ورود هزاران چلچله رودخانه‌ای به بندرترکمن

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۲۴
کد خبر: 84709485
ورود هزاران چلچله رودخانه‌ای به بندرترکمن

گرگان - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن از ورود و لانه‌گزینی هزاران قطعه پرنده مهاجر چلچله رودخانه‌ای به این شهرستان خبر داد و گفت: این مهمانان بهاری تا اوایل فصل تابستان در منطقه ماندگار هستند.

علی بیانی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت : این پرنده ها همه ساله از نیمه دوم فروردین از عرض های جنوبی تر کشور برای زادآوری به حواشی رودخانه های گلستان به ویژه بندرترکمن مهاجرت می کنند.

وی افزود : با توجه به در دسترس بودن غذای این چلچله ها (حشرات آب دوست) در رودخانه های لب شور منطقه این پرندها در حاشیه رودخانه های قره سو، گرگانرود و دیگر کانال های زهکشی غرب و شمال‌غرب گلستان به وفور قابل مشاهده هستند.

رییس محیط زیست بندرترکمن ادامه داد : چلچله رودخانه ای تا نیمه اول تیر در منطقه حضور دارند و پس از کسب توانایی پرواز جوجه های ۲ ماهه، دوباره به عرض های جنوبی‌تر بر می گردند.

وی گفت : پرواز دسته جمعی هزاران قطعه از این پرنده در ساعات ابتدایی یا پایانی روز و تلاش برای کسب غذا و انتقال آن به جوجه ها چشم اندازهای زیبایی را خلق می کند.

بیانی خاطرنشان کرد : حوزه سرزمینی شهرستان بندرترکمن به سبب برخورداری از زیستگاه های متعدد سالانه میزبان بیش از ۱۰۰ گونه پرنده است

رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن گفت: زیستگاه های منطقه به دلیل حضور گونه های متعدد پرنده مهاجر به آرامش بیشتر احتیاج دارد که همکاری نهادهایی چون مرزبانی و نیروی انتظامی در تامین این آرامش و مقابله با شکارچیان غیرمجاز دستاوردهای زیست محیطی همچون افزایش زاد و ولد گونه های ساکن این پهنه آبی خواهد داشت.

استان گلستان از جمله تنفس گاه‌های متنوع برای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری ایران بوده و با اقلیم متنوع بصورت یکجا کوه، دریا، جنگل، کوهستان، دشت و بیابان را در خود جای داده است.

زیستگاه های آبی بندرترکمن در شمال غرب استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha