۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ۶:۳۲
کد خبر: 84712040
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

الانبار؛ گذرگاه مواد مخدر به عراق

۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ۶:۳۲
کد خبر: 84712040
الانبار؛ گذرگاه مواد مخدر به عراق
محموله اخیرا کشف شده قرص های روانگردان کپتاگون در استان الانبار عراق

بغداد- ایرنا- الانبار به عنوان بزرگترین استان عراق که با عربستان سعودی، اردن و سوریه هم مرز است، مدت‌هاست به گذرگاه مهم برای ورود مواد مخدر به عراق تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، ناظران می‌گویند در این مرز، ورود مواد مخدر، محدود یا برای مصارف شخصی نیست بلکه باندهای مسلح سازمان یافته‌ای وجود دارند که می کوشند، مقادیر زیادی مواد را وارد عراق کنند.

نیروهای امنیتی عراق بارها با این باندها در مرزهای غربی این کشور درگیر شدند که معمولا به کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای امنیتی منجر شده است.

فرماندهی عملیات الحشد الشعبی در الانبار که وظیفه اصلی آن حفاظت از مرزهای غربی عراق برای جلوگیری از ورود عناصر گروه تروریستی داعش و مبارزه با باندهای تروریستی است، مدتی است که بخشی از نیروهای خود را در مبارزه با باندهای قاچاق مواد مخدر به کار گرفته تا کمکی به نیروهای امنیتی عراق در این باره باشد.

نیروهای الحشد الشعبی هفته گذشته سه قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر کردند که یکی از آنها با هویت جعلی منتسب به نیروهای وزارت دفاع، مواد مخدر را از طریق مرزهای غربی وارد عراق می‌کرد.

گزارش‌های بعدی فرماندهی الحشد الشعبی در الانبار حاکی است که قاچاقچی یاد شده اساسا در اربیل (کردستان عراق) سکونت دارد و مواد مخدر را از طریق الانبار وارد عراق می‌کرد.

نیروهای الحشد الشعبی هفته گذشته موفق شدند بیش از ۲ میلیون قرص روان گردان را کشف و ضبط کنند.

الانبار؛ گذرگاه مواد مخدر به عراق

براساس بیانیه فرماندهی الحشد الشعبی در الانبار در پنجم آوریل (۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۱) قاچاقچی دستگیر شده، دارای کارت شناسایی (جعلی) منتسب به وزارت دفاع عراق بوده است.

این بیانیه افزوده است که فرد یاد شده با محموله‌ای بالغ بر یک میلیون قرص روان گردان دستگیر شد.

فرد مزبور قرص‌ها را به طرز خاصی در میان چند حلقه لاستیک یدکی خودرو جاسازی کرده بود و قصد داشت آن را از طریق شهر مرزی «قائم» در غرب الانبار وارد عراق کند.

الانبار؛ گذرگاه مواد مخدر به عراق

براساس بیانیه مدیریت مبارزه با مواد مخدر وابسته به وزارت کشور عراق، فرد دستگیر شده بیش از یک میلیون و ۸۰۰ قرص روان گردان از نوع «کپتاگون» در اختیار داشته است.

نیروهای الحشدالشعبی همچنین در سوم آوریل (۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۱) یک قاچاقچی دیگر را با ۲۰ هزار قرص روان گردان در الانبار و یک روز قبل از آن نیز یک قاچاقی دیگر را به همین ترتیب دستگیر کرده بودند.

هدف مواد مخدر تخریب جوانان استان‌های جنوبی است؟ 

کانال خبری - تحلیلی «هدهد جنوب» در گزارشی در خصوص افزایش فزاینده قاچاچق مواد مخدر در استان الانبار به نقل از یک افسر متخصص مبارزه با مواد مخدر در این استان آورده است که هدف نهایی ورود مواد مخدر از طریق الانبار به عراق، کشاندن جوانان استان‌های جنوبی و مرکز عراق (شیعیان) به اعتیاد است.

این کانال خبری به نقل از این افسر که نامش را بیان نکرده آورده است، قاچاقچی، مواد مخدر را به استان های جنوبی و مرکزی عراق می رساند و پروپاگاندای رسانه‌ای که بر وجود مواد مخدر در این مناطق متمرکز می شود و می‌خواهد، اتهام وجود مواد مخدر را در این مناطق به ایران بچسباند.»

افسر مذکور تاکید کرد: « قاچاقی مواد مخدر و پروپاگاندای رسانه‌ای، هر دو از یک آبشخور تغذیه می‌شوند، بگردید حتما به صحت کلام من پی می‌برید!»

وی گفت: «مواد مخدر به طور ویژه استان‌های جنوب و مرکز عراق را هدف قرار داده و توزیع آن در مناطق غربی (سنی نشین) و شمال (کردنشین) بسیار کم است.»

وی افزود، استان مرزی الانبار در غرب عراق در حال حاضر به گذرگاه اصلی ورود مواد مخدر به این کشور تبدیل شده است.»

هدهد جنوب از سران سیاسی شیعه، مراجع عظام و سران عشایر خواسته است که درمورد تهدید جوانان جنوب و مرکز عراق توسط مواد مخدر حساس شوند.

پیش‌تر، پایگاه «المسله» عراق در خبری از کشف محموله‌های عمده مواد مخدر سازمان یافته وارد شده از اردن به عراق نوشت: رسانه‌های جانبدار به این خبر توجهی نکردند؛ همان رسانه‌هایی که حتی انتقال مواد مخدر جزئی و مصرف کنندگان شخصی از مرزهای شرقی عراق را نیز نادیده نمی‌گیرند تا چهره روابط ایران و عراق را مخدوش کنند.

الانبار؛ گذرگاه مواد مخدر به عراق

المسله نظرات شهروند خبرنگاران و فعالان فیسبوکی را منعکس کرد.

«سعد حسین» یکی از فعالان اجتماعی عراقی در نامه‌ای به المسله نوشته است: نیروهای امنیتی عراقی ۴۷ هزار قرص مخدر را در بخش «الرطبه» استان الانبار کشف کردند که از اردن وارد شده بود و اثری از این خبر در صفحات قومگرایان دیده نشد؛ آنهایی که حقایق را با چاقوی تحریف سر می‌برند.

«وسام الفریجی» مخاطب دیگر نوشت: تلاش برای قاچاق مواد مخدر و اسکناس‌های جعلی عراقی از اردن به عراق...برادران ملی‌گرای فیسبوکی، انقلابیون «قیصریه حنش» (قهوه خانه محل تجمع روشنفکران در بغداد)، تک سواران القشله (در بغداد)، مردان دفاع از مدنیت، برادران تمیز؛ تکرار می‌کنم «مواد مخدر از اردن وارد شد»؛ از اردن ای مردان؛ از اردن؛ والله از ایران نبود از اردن بود....غیرت ملی تان و اشتیاق شدیدتان بر اصول ملی گرایی کجا رفت؟!

«ماجد مرهج السلطانی» نیز نوشت: اردن، مواد مخدر و ارز جعلی به عراق صادر می‌کند. مجموعه دولتی گذرگاه «طربیل» اسکناس‌های تقلبی و مواد مخدر را در کامیون نان کشف کرد که به عراق وارد می‌شد در حالی که فراموش نمی‌کنیم، اردن نفت عراق را تقریبا مجانی دریافت می‌کند اما به عراقی ویزای ورود به خاکش هم نمی‌دهد.

حساب فیسبوکی «بالباکیت» عراق روز ششم آوریل جاری درباره کشف محموله بزرگ کپتاگون در حال ورود از اردن به عراق به شیوه‌ای طنز می‌نویسد: «توافق نفت در مقابل مواد مخدر میان عراق و اردن!!»

الانبار؛ گذرگاه مواد مخدر به عراق

نسبت مصرف کنندگان مواد مخدر در الانبار و عراق

برخی گزارش‌های رسمی تا حد زیادی صحت گزارش کانال هدهد جنوب را درباره مصرف کنندگان مواد مخدر در استان‌های جنوبی و مرکزی در مقایسه با الانبار به اثبات می‌رساند.

براساس گزارش دستگاه عالی قضایی عراق در ژانویه گذشته، میزان مصرف مواد مخدر در عراق ۵۰ درصد افزایش یافته که این رقم در مناطق فقیرنشین و میان جوانان بیکار بیش از ۷۰ درصد است.

«عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق در واکنش به ارقام بالای مصرف مواد مخدر در این کشور نیز پیش از این به تلویزیون دولتی عراق گفته بود که این تعداد مصرف کننده مواد مخدر در عراق، بسیار بالا است.

در مقابل، فرماندار شهرستان «الحبانیه» در استان الانبار نیز در گزارشی، نسبت کل مصرف کنندگان مواد مخدر را در این استان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیان کرده بود.

وزارت کشور عراق مدت‌هاست که به طور ویژه و جدی مبارزه با مواد مخدر را دنبال می‌کند و الحشد الشعبی نیز در این خصوص فعال شده تا به هر نحو ممکن، جلوی انتشار این مواد را بگیرد؛ موادی که عموما از کشورهای عربی به ویژه شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس وارد عراق می‌شود.

علاوه بر استان الانبار، بندر «ام القصر» در استان بصره، جنوبی‌ترین نقطه عراق نیز یکی از گذرگاه‌های مهم ورود مواد مخدر به این کشور است که گفته می‌شود عموما به صورت قرص‌های روان گردان از امارات وارد عراق می‌شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha