۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۲۰
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84714886
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حل مشکل ترک تحصیل دانش‌آموزان گنبدکاووس نیازمند بررسی دقیق است

گنبدکاووس- ایرنا- فرماندار گنبدکاووس گفت: برنامه‌ریزی برای حل مشکل علت ترک تحصیل دانش آموزان این شهرستان نیازمند آمار دقیق و بررسی دلایل شکل‌گیری این معضل است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی دهرویه روز چهارشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش گنبدکاووس اظهار داشت: جمعیت دانش آموزی مقطع متوسطه اول با متوسطه دوم این شهرستان هر سال ۱۰ هزار نفر فاصله دارد که به نظر می رسد بخش زیادی از این دانش آموزان ترک تحصیل می کنند.

وی اظهارداشت: طبق اعلام آموزش و پرورش گنبدکاووس هم اینک بیش از ۴۸ هزار نفر در مقطع ابتدایی، ۱۸ هزار نفر در مقطع متوسطه اول و هشت هزار نفر در مقطع متوسطه دوم تحصیل می‌کنند که بررسی خروجی مقطع ابتدایی به متوسطه اول و متوسطه دوم نشان از ترک تحصیل بخشی از دانش آموزان دارد که باید آمار دقیق و دلایل شکل‌گیری آن توسط آموزش و پرورش تهیه و در جلسه بعدی اعلام شود.

فرماندار گنبدکاووس بیان کرد: طبق برنامه ریزی سه گروه متشکل از نخبگان که کارشناسان باتجربه آموزش و پرورش هم می‌توانند در آن حضور داشته باشند برای بررسی مشکلات حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهرستان تشکیل می‌شود تا جمع بندی نظرات آنها در جلسات مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان کرد: گنبدکاووس ۱۲۹ مدرسه غیردولتی با حدود ۱۵ هزار جمعیت دانش آموزی دارد که طبق اعلام آموزش و پرورش بیش از ۶۰ درصد آنان برای تمدید مجوز استحکام بنا مشکل دارند که لازم است هرچه زودتر این مشکل حل شود.

فرماندار گنبدکاووس اضافه کرد: همچنین ادارات باید با بررسی دقیق‌تر فضاهای مازاد خود را شناسایی و برای بحث‌های آموزشی در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند.

دهرویه با تاکید بر نگاه ویژه به آموزش در مناطق روستایی، اظهارداشت: باید در شورای آموزش و پرورش یک قاعده‌ای تعریف شود که بر اساس آن همه معلمان یک نوبت از دوره تدریس خود را در مدارس روستایی بگذرانند.

حل مشکل ترک تحصیل دانش‌آموزان گنبدکاووس نیازمند بررسی دقیق است

وجود ۸۲ مدرسه غیر دولتی فاقد مجوز استحکام بنا در گنبدکاووس

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس هم در این نشست با اشاره به اضافه شدن رشته تربیت بدنی به دانشگاه فرهنگیان شهرستان، گفت: علاقه زیاد جوانان به ورزش، داشتن ورزشکار حرفه‌ای در سطح ملی و بین المللی و حضور ۱۳۵ ورزشکار گنبدی در تیم‌های خارج از استان از جمله دلایل این تصمیم بود.

کمال‌الدین نظرنژاد با اشاره به صدور مجوز استحکام بنا برای مدارس غیر دولتی توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان، بیان کرد: ۱۲۹ مدرسه غیر دولتی در مناطق شهری و روستایی شهرستان وجود دارد که تاکنون ۴۷ مورد از این مدارس موفق به کسب مجوز استحکام بنا شدند و ۸۲ مدرسه فاقد این مجوز هستند.

وی ادامه داد: حدود ۱۱ هزار دانش آموز در صورت حل نشدن مساله صدور مجوز استحکام بنا باید در مدارس دولتی تحصیل کنند در حالی که این مدارس ظرفیت پذیر این جمعیت دانش آموزی را ندارند.

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس بیان کرد: گنبد مهاجر پذیرترین شهرستان گلستان است و هر ساله دانش آموزانی از استان‌های سیستان و بلوچستان، سمنان، خراسان شمالی و جنوبی و حتی شهرستان‌های همجوار در مدارس شهرستان پذیرش می‌شوند.

وی ادامه داد: هم اینک در مجموع با اضافه شدن پیش دبستانی ۹۴ هزار و ۲۲۱ نفر جمعیت دانش آموزی گنبدکاووس را تشکیل می‌دهند که بیشترین جمعیت دانش آموزی با بیش از ۴۸ هزار نفر مربوط به مقطع ابتدایی است.

به گفته وی، ۲۱۶ مدرسه شهری و ۳۴۴ مدرسه روستایی در ۳۵۸ فضای آموزشی شهرستان فعال است که با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزی لازم است مدارس جدید به ویژه در شهر و حاشیه شهر گنبدکاووس ساخته شود.

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس اضافه کرد: ۱۶ مدرسه توسط خیران و ۲ مدرسه از محل اعتبارات دولتی، یک استخر دانش آموزشی، خوابگاه و پژوهش‌سرا  در این شهرستان در حال ساخت است.

نظرنژاد با اشاره به تراکم جمعیتی بالای مدارس در بخش مرکزی به‌ویژه داخل شهر گنبد و حاشیه آن و تخریبی بودن ۴۰ درصد فضاهای آموزشی، یادآور شد: مدرسه شبانه روزی روستای کاکا این شهرستان به دلیل تخریبی بودن تعطیل و به شیفت مخالف مدرسه دیگر انتقال یافته است و در صورت تامین زمین خیران آمادگی برای ساخت مدارس در این شهرستان را دارند.  

وی از وجود ۱۳۶ مدرسه مختلط در پایه ابتدایی و ۹ مدرسه مختلط در مقطع متوسطه اول خبر داد و بیان کرد: در سه سال اخیر ۲ مدرسه متوسطه اول و ۶ مدرسه ابتدایی در شهرستان با اجرای طرح چرخشی از حالت مختلط خارج شده است.

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس گفت: ۱۱ مدرسه در شهرستان به صورت هیات امنایی اداره می‌شود که بر اساس نظر اعضا شورای آموزش و پرورش مبلغ ۵۰۰ هزار ریال به شهریه هر کدام از پایه‌ها اضافه شد و شهریه قابل دریافت در مقطع ابتدایی چهار میلیون ریال، متوسطه اول چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و متوسط دوم پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است.

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان در شرق گلستان واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha