۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۱۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84722113
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آرزوی فرزندآوری زوج‌های خراسان شمالی در مراکز درمانی استان‌های دیگر

بجنورد- ایرنا- کمبود تجهیزات و نبود خدمات تکمیلی درمان نازایی در خراسان شمالی، بسیاری از زوج‌های جوان این خطه را برای درمان، راهی استان‌های دیگر و برخی را هم از فرزندآوری منصرف می‌کند.

هر از چندگاهی مسوولان و کارشناسان با ارائه آمارهایی، آینده ای ترسناک برای جمعیت کشور ترسیم می کنند بگونه ای که متعاقب آن در سال های اخیر نیز اقداماتی برای ایجاد و تجهیز مراکز درمان ناباروری در استان ها و یا ارائه کمک هزینه های درمانی انجام شد.

با وجود اجرای سیاست های انگیزشی برای افزایش جمعیت و تلاش ها برای توسعه ارائه خدمات درمانی در کشور، خراسان شمالی همچنان از مرکز درمانی ناباروری مجهز محروم است و زوج های جوان در مسیر درمان ناباروری، مجبورند به استان های دیگر از جمله مشهد، تهران و استان های شمالی سفر کنند و جدا از سختی های سرگردانی در این استانها، متحمل پرداخت هزینه های بسیاری نیز شوند.

به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان استان زوج‌های زیادی هستند که برای ادامه راه درمان ناباروری خود مجبور به خروج از استان هستند و چالش‌های این موضوع روند درمان آن‌ها را متوقف کرده است.

زوج هایی که شاید اگر مرکز درمانی استان مجهز بود، رویای بچه دار شدن آنها محقق می شد و دیگر مسوولان و کارشناسان نیز آینده‌ای ترسناک را برای جمعیت کشور ترسیم نمی کردند.

ساختمان مرکز درمان ناباروری در سال ۱۳۹۷ احداث و بخشی از تجهیزات این مرکز تهیه شد اما به‌دلیل نبود تجهیزات، خدمات ارائه شده در آن مرکز درمانی به روش "آی یو آی" است.

یکی از خانم هایی که برای دریافت پرونده پزشکی اش به این مرکز مراجعه کرده، می گوید: درمان ناباروری هم زمان بر و هم هزینه بر است ولی مشکلات من موقعی دو چندان شد که فهمیدم، این مرکز درمانی از ارائه بسیاری از خدمات ناتوان است؛ بنابراین برای درمان ناباروری ام چاره ای جز مراجعه به کلینیک درمانی ناباروری مشهد نداشتم.

وی بدون معرفی خود می افزاید: بعد از مدت ها رفت و آمد به یک مرکز ناباروری در مشهد در نهایت پزشکان به این نتیجه رسیدند که باید برای بارداری ام از روش آی وی اف استفاده کنم، روشی که هنوز استان از انجام آن ناتوان است.

این خانم با بیان اینکه سفر به مشهد هزینه های چون اسکان و رفت و آمد و دیگر مشکلات برایش ایجاد کرده بود، می گوید: جدای از مشکلات رفت و آمد، هزینه تامین دارو نیز برای من سخت بود به گونه ای که برای خرید داروهای خوراکی و تزریقی، حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه داشت و بیمه تکمیلی نیز تنها بخشی از آن را پرداخت می کرد.

وی با بیان اینکه شوهرش بدلیل مشغله های کاری همیشه توان همراهی او را نداشته است، می گوید: جدای از استرس به نتیجه رسیدن درمان، استرس رفت و آمدهای مکرر با تمام مخاطراتش، من را تا مرز انصراف پیش برد ولی با تمام سختی ها عمل آی وی اف را انجام دادم.

یکی دیگر از خانم های مراجعه کننده به این مرکز، می گوید: وقتی من و همسرم متوجه شدیم باید برای ادامه درمان به خارج از استان برویم، نسبت به ادامه درمان مردد شدیم چراکه رفتن به یک استان دیگر هزینه‌های بیشتری می‌طلبد و در توان من و همسرم نبود.

وی ادامه می دهد: همین دو ماه پیش با خیالی خوش برای درمان ناباروری به این کلینیک مراجعه کردم ولی هفته پیش فهمیدم برای تکمیل درمان مجبور هستم، راهی تهران یا مشهد شوم چراکه امکانات این مرکز ناباروری برای تکمیل درمانم کافی نیست.

رویای فرزندآوری زوج‌های خراسان شمالی در مراکز درمانی استان‌های دیگر

خراسان شمالی نیازمند مرکز درمانی سطح ۳

 کارشناس باروری سالم معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: هم اینک مرکز درمانی ناباروری سطح ۲ در بیمارستان بنت الهدی بجنورد فعال است در حالی که برای درمان ناباروری زوج های نابارور استان نیازمند مرکز درمانی سطح سه هستیم.

سرایی افزود: براساس برآوردهای مالی سال گذشته، تجهیز و ارتقای این مرکز درمانی به سطح سه، نیازمند ۵۵ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی متخصص و فضای راه اندازی این مرکز مهیا است، می گوید: اقدامات درمانی که هم اینک در این مرکز ارائه می شود ابتدایی و آی یو آی است و بسیاری از زوج های نابارور برای درمان به استان های همجوار مراجعه می کنند.

سرایی با اشاره به اینکه میانگین ناباروری در خراسان شمالی متوسط به بالا است، گفت: میزان ناباروی اولیه و ثانویه در این استان به ترتیب ۱۱.۷ و ۱۸.۴ درصد است.

تجهیز مرکز درمان ناباروری از اولویت های علوم پزشکی

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: برای راه اندازی مرکز درمان ناباروری در دانشگاه علوم پزشکی استان و ارائه خدمات درمانی موثر نیازمند تخصیص تجهیزات لازم از سوی وزارتخانه هستیم.

رویای فرزندآوری زوج‌های خراسان شمالی در مراکز درمانی استان‌های دیگر

دکتر حسن براتی زاده در پاسخ به سوال، اختصاص مبلغ ۶۰ میلیارد ریال برای تجهیز این مرکز درمانی، گفت: تاکنون تصمیمی در این زمینه به دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام نشده و این رقم نیز تخصیص نیافته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چقدر اعتبار برای تجهیز این مرکز نیازمند است، می گوید: تخصیص برخی تجهیزات از سوی وزارتخانه بر اساس سهمیه و اولویت است و دانشگاه علوم پزشکی استان لیست تجهیزات مورد نیاز را به وزارتخانه اعلام کرده و برآورد ریالی نکرده است.

براتی زاده یادآور شد: بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانان راه اندازی این مرکز از اولویت های دانشگاه علوم پزشکی استان است.

تجهیزات مرکز درمان ناباروی خراسان شمالی تامین می شود

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز فروردین ماه سالجاری در بازدید از برخی مراکز درمانی خراسان شمالی در پاسخ به خبرنگار ایرنا، گفت: با توجه به بازدیدی که از بخش NICU بیمارستان بنت الهدی بجنورد انجام شد، بزودی این بخش تکمیل و تجهیزات لازم برای این مرکز تامین خواهد شد.

رویای فرزندآوری زوج‌های خراسان شمالی در مراکز درمانی استان‌های دیگر

دکتر بهروز رحیمی با بیان اینکه تکمیل پروژه های درمانی و بهداشتی مناطق محروم و مرزی کشور از اولویت های وزارت بهداشت است، گفت: تکمیل پروژه های درمانی و بهداشتی خراسان شمالی نیز از اولویت های این وزارتخانه است که اعتبار آن از محل منابع محرومیت زدایی و منابع وزارت بهداشت تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: در واقع موضوع محرومیت‌زدایی در سلامت را با نگاه ویژه به استان های محروم دنبال خواهیم کرد تا زندگی بهتری برای همه شهروندان فراهم شود.

ساختمان مرکز درمان ناباروری در سال ۱۳۹۷ احداث شد و بخشی از تجهیزات این مرکز تهیه شده است ولی بدلیل نبود تجهیزات خدمات ارائه شده در آن مکان ابتدایی و به روش آی یو آی است.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی، حدود ۲۰.۳ درصد زوج ها در کشور نابارور هستند اما رقم دقیقی از زوج های نابارور خراسان شمالی وجود ندارد.

 خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و هم اکنون طرح سنجش ناباروری در شهرهای بجنورد، شیروان، راز و جرگلان و فاروج در حال اجرا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha