جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال تا آشتی قشموندان با زمین پاک

قشم- ایرنا- جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال به ارزش ۱۷۵۰ میلیارد ریال، دریافت دُز سوم واکسن کرونای ۳۹ هزار قشموند، پلاک کوبی ۷۰۰ نفر شتر، فعالیت ۶ هزار و ۷۰۰ صیاد رسمی، آمادگی مساجد برای برگزاری مراسم شب های قدر و آشتی قشموندان با زمین پاک از جمله مهمترین رخدادها و اخبار این جزیره در هفته گذشته است.

جزیره قشم در هفته گذشته (۲۷ فروردین تا دوم اردیبهشت ماه) شاهد رخدادها و انتشار اخبار مختلفی در حوزه های حقوقی و قضایی، بهداشت و سلامت، اقتصادی، محیط زیست، فرهنگی، و دیگر بخش ها بود که در این گزارش برخی از مهمترین آنها مرور می شود.

حقوقی و قضایی

جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال به ارزش ۱۷۵۰ میلیارد ریال 

 سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم از به نتیجه رسیدن دو پرونده حقوقی به ارزش تقریبی یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال خبر داد.

افشار فتح الهی با بیان این مطلب، اظهار داشت: این اقدام در راستای حفظ حقوق بیت المال و با پیگیری از طریق دستگاه قضایی، منجر به نتیجه و احیا حقوق سازمان منطقه آزاد قشم شده است.

وی ادامه داد: با پیگیری صورت گرفته و انجام این اقدامات از تضییع حقوق بیت المال در دو پرونده حقوقی به ارزش تقریبی یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال جلوگیری به عمل آمد.

به گفته سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم؛ احقاق حقوق عامه یکی از اولویت های سازمان منطقه آزاد قشم است که با جدیت پیگیری می شود.

فتح الهی خاطرنشان کرد: رویکرد سازمان منطقه آزاد قشم همانند دولت مردمی آیت الله رییسی، در جهت حفظ حقوق بیت المال و صیانت از حقوق مردم در راستای جلب رضایت شهروندان است و در این زمینه هیچ کوتاهی پذیرفته نیست.

بهداشت و سلامت

۳۹ هزار قشموند دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند

سرپرست شبکه بهداشت قشم اعلام کرد: ۳۹ هزار و پنج نفر از قشموندان تاکنون نوبت سوم واکسن کرونا را به منظور ارتقای سطح ایمنی جامعه برابر همه گیری این ویروس دریافت کردند.

دکتر یاسر مرادی با بیان اینکه جمعیت ساکن و بومی جزیره بر اساس برنامه واکسیناسیون عمومی ۱۲۲ هزار و ۹۲۲ نفر واجد شرایط دریافت واکسن بودند، اظهار داشت: همچنین با تلاش های انجام گرفته تا کنون بیش از ۱۰۴ هزار ۶۱۵ نفر نیز دُز دوم خود را دریافت کردند.

وی تعداد کل واکسن های تزریق شده در این جزیره را در مرحله اول، دوم و سوم ۲۶۵ هزار و ۹۷ دُز اعلام کرد و گفت: ۱۲۱ هزار و ۴۷۷ دُز از این میزان در مرحله اول تزریق شده است.

سرپرست شبکه بهداشت قشم جمعیت کل این جزیره را ۱۷۷ هزار و ۹۶ نفر در قالب ۴۹ هزار و ۶۲۲ خانوار عنوان کرد و افزود: ۹ هزار و ۲۱۶ نفر از این جمعیت را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند و آمار وجود ۲۲ هزار و ۷۱۰ بیمار زمینه ای نیز در جزیره قشم ثبت و گزارش شده اند.

مرادی اضافه کرد: انتظاری که در سطح شهرستان و جزیره قشم داریم، این است که واکسیناسیون این افراد به بالای ۹۵ درصد برسد.

وی توضیح داد: در حال حاضر ۹ مرکز نمونه گیری کرونا با ۱۵ نمونه گیر در مراکز بهداشت شهید ذاکری، کوثر درگهان، رمکان، سوزا، لافت، طولا، طبل، دولاب و لارک فعال هستند.

سرپرست شبکه بهداشت قشم گفت: طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت در خصوص لیست شهرهای بسیار پرخطر(شهرهای قرمز)، شهرهای پرخطر(شهرهای نارنجی)، شهرهای نسبتا پرخطر(شهرهای زرد)، جزیره قشم با کاهش موارد ابتلا و فوتی کرونایی در لیست شهرهای عادی(شهرهای آبی) قرار دارد، اما در هفته چهارم فروردین ۱۴۰۱ یک افزایش نسبی در بیماران مثبت و قرنطینه در قشم ثبت و گزارش شده است.

اقتصادی

۷۰۰ نفر شتر در قشم پلاک کوبی شدند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم گفت: با هدف هویت گذاری و شناسنامه دار شدن شتران سرزمین آب و آفتاب، حدود ۷۰۰ نفر شتر در روستای دوربِنی، دفاری، مسن و طولا این جزیره پلاک کوبی شدند.

مالک یزدان پناه در پاسخ به این سوال که شرایط و ظرفیت‌های پرورش شتر در شهرستان قشم چگونه است، اظهار داشت: شتر به عنوان یک حیوان با ارزش در طی سالیان دراز سازگاری خوبی را با شرایط آب و هوایی جزیره پیدا کرده است.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود ۹۰۰ نفر شتر در قشم وجود دارد که حدود ۷۰۰ نفر از آنها دارای هویت هستند و پلاک کوبی شده اند.  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم توضیح داد: در این طرح یک پلاک شناسایی حاوی یک کد ۱۵ رقمی بر روی شتر نصب می‌شود که تمام اطلاعات شتر و مالک شتر بر روی سامانه اصلاح نژاد کشور ثبت شده و تمام این اطلاعات برای اداره های ذینفع از جمله دامپزشکی و جهادکشاورزی قابل دسترسی است.

یزدان پناه یاد آور شد: طرح شناسنامه دار کردن شترها نمونه ای از مشارکت مردم با نمایندگان محلی خود برای تضمین بهداشت و سلامت دام و تامین ایمنی جاده است.

وی اضافه کرد: شترهای موجود در شهرستان در سرتاسر جزیره قشم وجود دارند که بزگترین گله های شتر موجود در روستاهای مسن، سوزا، دیرستان، تنبان و دوربِنی نگه داری می شوند.

شیلات

۶ هزار و ۷۰۰ صیاد رسمی در جزیره قشم فعالیت می کنند

رییس شیلات شهرستان قشم از فعالیت حدود ۶ هزار و ۷۰۰ صیاد در جزیره قشم در حوزه صید آبزیان در قالب تعاونی های صیادی خبر داد.

محمد پرورش افزود: با فعالیت این تعداد صیاد در حوزه صید آبزیان در قشم بالغ بر ۱۰۰ شغل پایدار در بخش شیلات این جزیره ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه آب های اطراف جزیره قشم به دلیل شرایط مساعد طبیعی و داشتن گونه های مختلف آبزی یکی از غنی ترین صیدگاه های خلیج فارس است، توضیح داد: در این منطقه برای صید و صیادی آبزیانی از نوع «ساردین ماهیان» و «ماهیان کفزی» بیشتر است.

رییس شیلات شهرستان قشم ادامه داد: ناوگان صیادی قشم با حدود هزار و ۱۵۰ شناور شامل ۹۰۰ فروند قایق و ۲۵۰ فروند لنج صیادی زمینه اشتغال ۶ هزار و ۷۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است که با احتساب مشاغل مرتبط بیش از ۱۰ هزار نفر از این بخش ارتزاق می کنند.

پرورش یادآور شد: اکنون روش های صید صیادان در جزیره قشم شامل «تورهای گوشگیر»، «پرساین»، «قلاب» و «گرگور» است که این روش های ماهیگیری ضمن رعایت مسایل زیست محیطی، موجب شده تا آبزیان صید شده توسط صیادان قشمی نیز از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

به گفته وی چهار بندر صیادی توسط شیلات با آبخور و تاسیسات پشتیبانی مناسب ایجاد شده که بستر مناسبی برای توسعه صنایع شیلاتی و ارایه خدمات به صیادان قشمی ایجاد کرده است.

رییس شیلات شهرستان قشم اضافه کرد: با برنامه ریزی های انجام شده پیگیری های لازم برای لایروبی برخی از بنادر از جمله «باسعیدو» و همچنین تکمیل بندر صیادی «رمچاه» و پشتیبانی بندر صیادی «درگهان» در حال انجام است.

وی توضیح داد: همچنین امکان ایجاد نمایشگاه دائمی آبزیان (ماهیان آکواریوم خلیج فارس، صید و عمل آوری، بسته بندی و عرضه ماهی تازه و زنده به عنوان سوغات جزیره قشم) فراهم است.

پرورش از ترویج و تشویق صیادان قشمی به صید با روش های لانگ لاین (استفاده انبوه و رشته ای از نخ و قلاب) خبر داد و تصریح کرد: این روش از بهترین، سالم ترین و کم هزینه ترین روش های صید ماهی در دنیا است که ضمن صرفه جویی در وقت و نیروی انسانی، موجب حفظ ذخایر آبزیان و صید انتخابی می شود.

فرهنگی

مساجد قشم سرزمین آب و آفتاب مهیای شب های قدر

مساجد جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب در آستانه فرا رسیدن شب های بزرگ احیای قدر ماه مبارک رمضان با مشارکت مردم روزه دار، سالکان و عاشقان کوی دوست خود را برای استقبال از این شب های گران سنگ و برگزاری ایام سوگواری شهادت حضرت علی بن ابیطالب(ع) آماده و مهیا کرده اند.

کم کم از عطر خاصه رمضان که بوی شب های نزول قرآن می پیچد، جزیره نشینان روزه دار نگین خلیج فارس با آماده‌سازی، نظافت و ضد عفونی کردن مساجد این شهرستان خود را آماده می کنند تا با خیل عاشقان حضرت دوست در شب های قَدر یا لیلةُ‌القدر شب زنده داری کنند.

قشموندان برای آرامش دل شان هم که شده از این سه شب بزرگ برای راز و نیاز با خالق آب و آفتاب، ماهی و دریا و زمین و آسمان نمی گذرند و با چشم های آویخته بر اشک، ماه مبارک رمضان را به شهادت می گیرند تا پروردگار عالمیان با نظر رحمت، آنان را تا ماه رمضان سال آینده در مسیر نور و روشنی، بندگی و عبادت و کسب روزی حلال هدایت و راهنمایی کند.

در این سه شب که درهای آسمان به روی مومنان و شب زنده داران عاشق باز است و فرشتگان و روح بر زمین فرود می‌آیند، دل جزیره نشینان هر کجا که باشند، به جوش و خروش می افتد، تا حرکت کنند و بیایند زیر گنبدها و گلدسته ها و گوشه ای از مساجد نگین خلیج فارس با خدای خود خلوت کند.

جزیره نشینان در آستانه نخستین شب قدر رمضان ۱۴۴۳ هجری قمری با غبارروبی و عطر افشانی مساجد جزیره آب و آفتاب خود را آماده و مهیا می کنند تا در این شب سراسر رحمت و مغفرت با تلاوت قرآن و قرائت دعای شریف جوشن کبیر، دعای افتتاح، ابوحمزه ثمالی روح و جان خود را در زلال قدر شستشو دهند.

طبق مشاهدات عینی و میدانی خبرنگار ایرنا، برگزاری جلسات محوری جزء خوانی قرآن کریم در این روزها با حضور جوانان و نوجوانان قشمی سرزمین آب و آفتاب به اوج خود رسیده است و دسته های عزاداری برای تعزیت و سوگواری شهادت اول امام عالم در مساجد جزیره در حال آماده‌سازی و برنامه ریزی هستند.

محیط زیست

کیسه های پارچه ای به جای نایلون/ آشتی قشموندان با زمین پاک

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم گفت: کارشناسان این اداره عصر جمعه همزمان با (۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱) روز جهانی زمین پاک با توزیع کیسه های پارچه ای در میان قشموندان آنان را به سرمایه گذاری در زمین پاک با کاهش پلاستیک تشویق کردند.

صادق رستمی اظهار داشت: هدف از اجرای این برنامه زیست محیطی، آموزش چهره به چهره به قشموندان و آشتی آنان با کیسه های پارچه ای و رجوع به فرهنگ زیبای گذشته برای استفاده نکردن از کیسه های پلاستیکی و نجات کره زمین است.

وی توضیح داد: روز دوم اردیبهشت ماه و نامگذاری دیگر مناسبت های محیط زیست از جمله (روز هوای پاک، هفته محیط زیست، روز ملی تالاب ها، روز پرندگان مهاجر و نظایر آن) تنها بهانه ای است که به انسان ها وظیفه خود را یادآوری کنیم که به فکر سیاره زمین باشند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم با بیان اینکه حفظ و نگهداری بشر از این سیاره برای همه موجودات زنده نتیجه خوبی به دنبال خواهد داشت، افزود: در بسیاری از کشورها زیاده خواهی و خودخواهی جوامع بشری، محیط زیست را متاثر از انواع فعالیت های مخرب بشری کرده که برای زیست بوم ها غیر قابل جبران است.

رستمی اضافه کرد: برای جلوگیری از تداوم این تاثیرات منفی در آب، هوا و خاک، آموزش و فرهنگ سازی باید از اجتماع های کوچک تر مثل خانه و مدرسه آغاز شود، به خصوص اینکه آشنایی دانش آموزان با آسیب های حاصل از تولید انواع پسماندها به خصوص پلاستیک ها و آلاینده های محیط زیست و پایداری طولانی مدت آنها در طبیعت بسیار مهم است و باعث می شود که آنان در آینده نیز پسماندهای کمتری تولید کرده و در پاک زیستن نقش مهمی داشته باشند.

وی ادامه داد: در این برنامه که به مناسبت گرامیداشت این روز و با شعار «نه به کیسه های پلاستیکی و به منظور آموزش و آگاهی قشموندان از معضلات پلاستیک» از سوی اداره محیط زیست در شهرستان قشم انجام شد، محیط بانان در میان شهروندان قشمی حضور یافتند و با دادن توضیحاتی درباره روز جهانی زمین پاک بر اهمیت زمین به عنوان تنها کره خاکی تاکید کردند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم توضیح داد: با توجه به این که یکی از معضلات زیست محیطی در جزیره زیبای قشم پلاستیک ها هستند، کارشناسان این اداره با در دست داشتن پوسترهایی از تصاویر زمین و نمونه هایی از مناظر آلوده جزیره با پلاستیک ها و پیامدهای استفاده غیرمناسب از ظروف پلاستکی در نانوایی ها، سوپر مارکت ها و مراکز خرید خیابان های اصلی شهرستان قشم حضور یافتند و با توزیع کیسه های پارچه ای در فروشگاه های زنجیره ای و نانوایی ها به قشموندان، آنان را به استفاده از کیسه های پارچه ای بادوام به جای پلاستیک تشویق کردند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha