نمایشگاه کتاب نابهنگام برگزار شد/ ضعیف‌تر شدن قشر آسیب‌پذیر کتابخوان

تهران- ایرنا- مدیر نشر «بیدگل» گفت: جدی‌ترین مشکل این دوره از نمایشگاه کتاب نابهنگام بودن آن است. نمایشگاه یکباره برگزار شد و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در آن تاثیری نداشت.

آلا شویز درباره مشکلاتی که ناشران در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب با آن مواجه بودند به خبرنگار ایرنا گفت: جدی‌ترین مشکل این دوره از نمایشگاه کتاب نابهنگام بودن آن است. نمایشگاه یکباره برگزار شد و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در آن تاثیری نداشت، به نظرم این روند می‌تواند برای مجموعه ناشران ناخوشایند باشد؛ زیرا در نمایشگاه کتاب باید مسائل ناشران دیده و شنیده شود، فاکتور اجرایی نمایشگاه تنها عامل مهم نمایشگاه کتاب نیست.

مدیر نشر بیدگل این مساله را دلیل شرکت نکردن تعدادی از ناشران در این دوره از نمایشگاه اعلام کرد و ادامه داد: به عنوان ناشر فقط یک ماه مانده به نمایشگاه درباره آن اطلاع به دست آوردیم، کتاب های تولیدی و تجدید چاپ هیچ کدام نمی‌توانست به نمایشگاه برسد.

نمایشگاه کتاب نابهنگام برگزار شد/ ضعیف‌تر شدن قشرِ آسیب‌پذیرِ کتابخوان

او ادامه داد: به نظرم میزان ریسک سرمایه‌ای که به ناشر و مخاطب کتاب تحمیل می‌شود، در این وضعیت اقتصادی خیلی زیاد است. این در حالی است که هرچه سنجیده‌تر عمل شود، مسئولان می‌توانند به یک مجموعه آسیب‌پذیر، خدمات بهتر بدهند.

همه ناشران کتاب را با قیمت آزادِ کاغذ تولید می‌کنند

شویز گفت: از سال گذشته فقط یکبار کاغذ با یارانه دولتی دریافت کردیم. سه ماه ابتدایی سال جدید را منتظر ماندیم، اما کاغذی به ما نرسید و عطای آن را به لقایش بخشیدیم، زیرا مجموعه‌ای که تولید می‌کند به ریتم کار زنده است. نمی‌توانید کارمندان و فعالان بخش‌های مختلف نشر را نگه دارید، با این دلیل که کاغذ برای تولید کتاب ندارید، بنابراین همه ناشران کتاب را با قیمت آزادِ کاغذ تولید کردند.

تعداد زیادی از مخاطبان مستقیم می‌گویند که کتاب را دوست داریم، اما نمی‌توانیم بخریم

مدیر نشر بیدگل درباره کاهش توان خرید کتاب توسط علاقمندان مطالعه، بیان کرد: تا به حال هیچ سالی ندیده بودم که خوانندگان کتاب دوست به توضیحاتی که درباره کتاب می‌دهیم به دقت گوش ‌دهند، اما در نهایت بر اساس قیمت کتاب تصمیم‌گیری کنند. تعداد زیادی از مخاطبان مستقیم می‌گویند که کتاب را دوست داریم، اما نمی‌توانیم بخریم و بماند برای ماه دیگر! این مساله قشرِ آسیب‌پذیرِ کتابخوان را ضعیف‌تر کرده و افرادی که توانایی خرید کتاب داشتند، بهمن ماه خرید کردند زیرا دومین نمایشگاه مجازی رویداد خوبی بود.

ناشران هیچ تصوری از نحوه برگزاری نمایشگاه نداشتند

شویز با اشاره به سردرگمی ناشران پیش از شروع نمایشگاه کتاب، بیان کرد: حتی عده‌ای از ناشران هیچ تصوری نداشتند که قرار است این رویداد به چه صورت برگزار شود، مگر ناشر چند نیرو دارد که بتواند خدمات حضوری ارائه بدهد و همچنین بتواند نمایشگاه غیرحضوری را سامان بدهد؟ برخی از ناشران می‌خواستند همه کتاب‌هایشان را به نمایشگاه بیاورند؛ اما دیدیم که غرفه دادن هم با مسائلی همراه است، نشر بیدگل سال گذشته حدود ۳۰ عنوان کتاب تازه نشر داشت و ماهیانه نزدیک ۲۰ عنوان تجدید چاپی دارد، اما به این نشر همان غرفه‌ای را دادند که سه سال پیش داده‌بودند، یعنی در غرفه ۱۲ متری با بیش از ۲۸۰ عنوان کتاب فعالیت می‌کنیم. همه‌جور، این نمایشگاه سنجیده نیست.

او درباره عکس‌العمل مخاطبان نشر بیدگل با دیدن غرفه ۱۲ متری توضیح داد: همه مخاطبان از ما می‌پرسند که چرا غرفه تا این اندازه کوچک است؟ نمی‌دانم که آیا با ناشران خاص مشکلی وجود دارد یا این اتفاق‌ها به دلیل عدم مدیریت مناسب شکل گرفته‌است. این در حالی است که در همین راهرو، غرفه‌های ۶۰ متری خالی هستند، اما این‌سوی راهرو، غرفه‌ها همه تنگ هم جا نمایی شده‌است.

باید نقش اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان پررنگ‌تر شود

مدیر نشر بیدگل با اشاره به کوچک بودن غرفه روبه‌روی این نشر که کتاب‌های جذاب برای نوجوانان تولید می‌کند، بیان کرد: غرفه روبه‌روی بیدگل کتاب‌هایی دارد که برای نوجوانان جذاب است. باید جای خوشحالی باشد که نوجوانان کتاب می‌خوانند. مخاطب نمی‌توانست کتاب‌ها را در غرفه ۱۲ متری ببیند، یعنی اگر ما نمی‌خواهیم برای نسل آینده کاری کنیم دیگر چه امیدی برای ادامه کار داریم؟ این‌ها سه روز بعد از شروع نمایشگاه توانستند غرفه خالی کناری را بگیرند، واقعا برای آن‌ها خوشحال بودم.

ناشر کنار غرفه ما، سه روز بعد از شروع نمایشگاه توانست غرفه بگیردبه گفته شویز برای اصلاح فرایند اجرایی و سختی کار نمی‌توان اقدامی سریع انجام داد. می‌توان امیدوار بود که پس از این، برنامه‌ها سنجیده‌تر مدیریت و نقش اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان پررنگ‌تر شود. اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان باید تریبون ناشران باشد هر کدام از ناشران نمی‌توانند خواسته‌هایشان را جزیزه جزیره اعلام کنند.

یکی از خلوت‌ترین نمایشگاه‌هایی است که تجربه می‌کنم

مدیر نشر بیدگل با اعلام اینکه فروش در بخش حضوری نمایشگاه بیشتر از بخش مجازی است، ادامه داد: بعد از یک یا دو روز مردم متوجه شدند که می‌توانند به نمایشگاه کتاب بیایند و تعداد مخاطبان حضوری ما بیشتر شد. در کل نهمین تجربه حضور نشر بیدگل در نمایشگاه است. این دوره یکی از خلوت‌ترین نمایشگاه‌هایی است که تجربه می‌کنم. با اینکه ناشر شناخته‌شده‌تری نسبت به دوره‌های پیشین هستیم، اما جمعیتی که در نمایشگاه می‌بینم کمتر است.

شویز با اعلام اینکه نمی‌توان فروش را تک عاملی سنجید، ادامه داد: قیمت کتاب در میزان فروش موثر است، اما عوامل مختلفی در میزان فروش تاثیر دارد. میزان فروش بستگی به میزان سرمایه‌گذاری ناشر دارد. خوب برگزار شدن نمایشگاه تاثیری در فروش ندارد. در هر صورت شرکت در این دوره نمایشگاه کتاب برای من تجربه خوبی بود زیرا توانستم مخاطب‌ها را ببینم و درباره بازخوردهای آن‌ها نسبت به کتاب بررسی کنم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha