سوگاوار: جزایر سلیمان نظامی‌گری در اقیانوسیه را نمی پذیرد

تهران- ایرنا - « ماناسه سوگاوار» نخست وزیر جزایر سلیمان در واکنش به فشارهای غرب گفت، کشورش هزینه های جنگ را می داند و نمی خواهد بخشی از هیچگونه برنامه نظامی سازی اقیانوسیه باشد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز»، « ماناسه سوگاوار» نخست وزیر جزایر سلیمان در حالی که دلیل توافقنامه امنیتی با چین را ناکافی بودن توافقنامه مشابه امنیتی با شریک سنتی خود استرالیا خواند، افزود کشورش از هزینه هایی که یک جنگ ایجاد می کند مطلع است و هرگز نمی خواهد بخشی از برنامه نظامی سازی منطقه اقیانوسیه باشد.

 نخست وزیر جزایر سلیمان در سخنرانی پارلمان نخستین اظهارات عمومی خود را از زمان مذاکره با «کرت کمپبل» هماهنگ کننده کاخ سفید در امور هند-اقیانوسیه که با او چند روز پس از اعلام امضای پیمان امنیتی با چین در «هوناریا» دیدار کرده بود، ابراز کرد. او در ادامه سخنانش در پارلمان گفت: «ما نیاز به یادآوری هزینه های جنگ نداریم و خودمان از آن مطلعیم. ما هرگز اجازه نظامی سازی در منطقه را به ویژه پس از تجارب جنگ جهانی دوم نخواهیم داد.» 

او همچنین از آمریکا به دلیل شکست در سرمایه گذاری برای بازسازی این کشور پس از جنگ جهانی دوم انتقاد کرد. 

وی در تکرار آنچه چین پیشتر گفته بود، از استرالیا برای امضای توافقنامه متحدان دفاعی «آکوس» با آمریکا و بریتانیا بدون مشورت کردن با کشورهای اقیانوسیه انتقاد کرد. 

با این وجود «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا در مصاحبه با خبرنگاران پیرامون این موضوع گفت با نخست وزیر جزایر سلیمان یک روز پس از امضای توافقنامه آکوس صحبت کرده بود و او هیچگونه مخالفت و اعتراضی در این باره ابراز نکرده بوده است. 

آمریکا ادعا کرد، چین در تلاش برای افزایش نفوذ نظامی در منطقه اقیانوسیه متحدان غربی این منطقه را به زمین بازی کشاند و توافقنامه امنیتی با جزایر سلیمان نیز در راستای این اقدام انجام شد در حالی که هیچگونه جزئیاتی از این پیمان فاش نشده و بنابر گفته « ماناسه سوگاوار» این توافقنامه تنها در راستای حفظ امنیت داخلی این کشور است. 

از سوی دیگر، حزب مخالف دولت در این کشور به شدت از این توافقنامه انتقاد کرد و متحدان غربی نیز به این کشور هشدار دادند که جزایر سلیمان به دروازه ای برای حضور نظامی چین در منطقه اقیانوسیه تبدیل خواهد شد. 

استرالیا و نیوزیلند نیز به شکل جداگانه به جزایر سلیمان هشدار دادند که پیمان امنیتی با چین می تواند به همکاری طولانی مدت منطقه ای که میان این کشورها وجود داشته است، آسیب بزند. 

نخست وزیر این کشور نیز گفت کرت کمپبل و هیاتی جداگانه از ژاپن به او درباره مجوز دادن به چین برای ساختن پایگاه نظامی دریایی در این کشور هشدار دادند و آنرا در تضاد با منافع منطقه خواندند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha