برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک، اولویت ورزش کشور/ صالحی امیری بر اساس منافع ملی عمل می‌کند؟

تهران- ایرنا- نامه بازنشستگی رئیس کمیته ملی المپیک صادر شده و به همین خاطر لزوم برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات کمیته ملی المپیک احساس می‌شود.

به گزارش ایرنا، بیستم و پنجم دی ۹۶ بود که مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک برگزار و سیدرضا صالحی امیری به عنوان رئیس این کمیته انتخاب شد. صالحی امیری در شرایطی این سمت را به دست آورد که وی به عنوان کارشناس خبره در مجمع کمیته ملی المپیک حاضر شده بود. به واسطه اینکه صالحی امیری گزینه دولت قبل برای ریاست کمیته ملی المپیک محسوب می‌شد در انتخاباتی که با انصراف خسروی وفا تنها کاندیدای آن بود به ریاست کمیته رسید.

برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک، اولویت ورزش کشور/ صالحی امیری بر اساس منافع ملی عمل می‌کند؟

انتخاباتی که چندین بار به تعویق افتاد

پایان دوره ریاست صالحی امیری در کمیته ملی المپیک، دی ماه سال گذشته بود و پیش‌بینی می‌شد که انتخابات این کمیته نهایتا در ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار شود. کیکاووس سعیدی، دبیر کمیته ملی المپیک در گفت و گویی که در آبان سال گذشته داشت در خصوص زمان برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: "انتخابات کمیته ملی المپیک قطعا در هفته اول بهمن برگزار و ثبت‌نام از کاندیداها هم از دهه ابتدایی آذر آغاز خواهد شد." با وجود این اظهارنظر مجمع انتخاباتی کمیته در تاریخ اعلام شده برگزار نشد و یازدهم اسفند به عنوان تاریخ قطعی برای انتخابات کمیته اعلام شد.

یازدهم اسفند سال گذشته مجمع کمیته ملی المپیک برگزار شد؛ اما در این مجمع خبری از انتخابات نبود و با رای‌گیری که پرحاشیه هم بود این انتخابات به بهار امسال موکول کرد. بهانه بانیان این تصمیم هم این بود که آیین‌نامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک باید تغییر کند و آیین نامه جدید به تصویب مجمع و در ادامه به تایید IOC برسد و همین فرایند تصویب و تایید، چندین ماه طول خواهد کشید.

نکته مهم در خصوص این تصمیم هیئت اجرایی این است که چرا این هیئت در ۴ سال گذشته اقدامی برای تدوین آیین‌نامه نکرد و زمانی این موضوع را مطرح کرد که فرصتی برای تدوین آن نبود؟ گفته شد که برخی از اعضای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک که دوران ریاست‌شان در فدراسیون‌ها به پایان رسیده و از عدم حضورشان در دور آینده هیئت اجرایی آگاه بودند در این ماجرا نقش زیادی داشتند و با تعویق تدوین آیین‌نامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک، زمینه را برای برگزاری انتخابات این کمیته پس از بازی‌های آسیایی فراهم کردند.

برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک، اولویت ورزش کشور/ صالحی امیری بر اساس منافع ملی عمل می‌کند؟

تعویق انتخابات کمیته به پس از بازی‌های آسیایی قانونی بود؟

انتخابات کمیته ملی المپیک آنقدر به تعویق افتاد که به یک موضوع عادی برای ورزش کشور تبدیل شد. در نهایت در مجمع سالیانه کمیته ملی المپیک که اسفند سال گذشته برگزار شد برگزاری انتخابات پس از بازی‌های آسیایی بیشترین رای را کسب کرد. هر چند این رای‌گیری هم با شائبه‌هایی همراه بود؛ چرا که باید نیمی به علاوه یک آرا که حداقل ۲۵ رای بود کسب می‌شد تا تعویق انتخابات به پس از بازی‌های آسیایی رای بیاورد؛ اما  تنها ۲۲ نفر از اعضای مجمع موافق این موضوع بودند که بر اساس همین ۲۲ رای، انتخابات کمیته ملی المپیک به پس از بازی‌هایث آسیایی موکول شد.

در ادامه و زمانی که اعتراض‌ها مبنی بر اینکه برای این تصمیم باید ۲۵ نفر رای می‌دادند و نه ۲۲ نفر، مسئولان کمیته ملی المپیک تلاش کردند این موضوع را به نوعی رفع رجوع کنند. کیکاووس سعیدی در گفت‌وگویی که پیرامون این موضوع داشت، عنوان کرد: "حمیده عباسعلی و هادی ساعی که به صورت وبیناری در مجمع شرکت کرده بودند به تعویق انتخابات رای داده بودند. رای صالحی امیری هم به تعویق انتخابات بود و به همین خاطر ۲۵ رای موافق تعویق انتخابات بودند و این تعداد رای نصف به علاوه یک کل آرا بود."

سعیدی در شرایطی به رای مثبت صالحی امیری اشاره کرده بود که رئیس کمیته ملی المپیک در مجمع و پیش از رای‌گیری عنوان کرد که نظرش روی برگزاری انتخابات در بهار است. اینکه چگونه رای وی با صحبت‌هایش در مجمع متناقض است این پیام را دارد که صالحی امیری هم علاقه‌مند به طولانی شدن دوران ریاستش در کمیته ملی المپیک بوده است.

برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک، اولویت ورزش کشور/ صالحی امیری بر اساس منافع ملی عمل می‌کند؟

بازنشستگی، مانعی برای ادامه ریاست

۲۰ فروردین سال جاری، نامه‌ای با این مضمون که دوره ماموریت رضا صالحی امیری در کمیته ملی المپیک به پایان رسیده منتشر شد. در این نامه که از طرف دفتر ریاست جمهوری به دبیر کل کمیته ملی المپیک ارسال شده آمده که مأموریت صالحی امیری به عنوان رئیس کمیته در تاریخ اول اردیبهشت به پایان می‌رسد؛ اما دبیر کمیته ملی المپیک در گفت‌وگو با ایرنا این مسئله را تکذیب کرد. وی گفت:"این نامه یک اشتباه اداری بود که رفع شد و ماموریت وی ادامه خواهد داشت."

موضوع پایان ماموریت و بازنشستگی صالحی امیری به همین نامه ختم نشد. در ۲۸ فروردین نامه دیگری از نهاد ریاست جمهوری خطاب به دبیر کمیته ملی المپیک در خصوص  پایان ماموریت صالحی امیری ارسال شد و نامه سوم هم تکمیل کننده این ۲ نامه بود. در نامه سوم صراحتا ذکر شده که صالحی امیری بازنشسته است و بر همین اساس پایان ماموریت او در کمیته ملی المپیک اعلام می‌شود.

لزوم برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات کمیته ملی المپیک

با توجه به اینکه قانونا امکان فعالیت صالحی امیری در کمیته ملی المپیک نیست باید وی هر چه سریع‌تر به دنبال برگزاری انتخابات این کمیته باشد و هر اقدامی برای طولانی کردن دوره حضورش در کمیته ملی المپیک هزینه‌های زیادی برای ورزش کشور دارد. اتفاقاتی که در آینده رخ می‌دهد می‌تواند سیاست‌های صالحی امیری را در این خصوص برای اذهان عمومی روشن کند. تعویق انتخابات کمیته ملی المپیک به این بهانه که بازی‌های آسیایی در پیش است را باید در حد همان بهانه قلمداد کرد؛ چرا که سیاست‌های کلان ورزش کشور و همینطور برنامه‌ریزی فدراسیون‌ها در خصوص بازی‌های آسیایی از مدت‌ها قبل مشخص شده است و تغییر رئیس کمیته ملی المپیک تاثیری در این موارد نخواهد داشت.

برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک، اولویت ورزش کشور/ صالحی امیری بر اساس منافع ملی عمل می‌کند؟

منافع ملی در اولویت باشد

رضا صالحی امیری در طول ۴ سال و ۳ ماهی که در کمیته ملی المپیک حضور داشت تلاش کرد ورزش کشور را به سمت پیشرفت سوق دهد. تصمیمی که بر اساس منافع ملی بود و حالا هم در شرایطی که امکان ادامه ریاستش در این کمیته نیست باید بر اساس همان حفظ منافع ملی به دنبال برگزاری انتخابات کمیته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha