۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۰۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84738727
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار خراسان شمالی: ساماندهی گلزار شهدای گمنام در دستور کار قرار گیرد

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: تاکنون اقدامی برای هشت یادمان گلزار شهدای گمنام استان انجام نشده، یا نیمه کار رها شده اند که باید امسال ساماندهی آن در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا حسین نژاد روز یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس اظهار داشت: دستگاه های مسوول و مربوط باید با کمک و مشارکت همدیگر در سال جاری گلزارهای شهدای گمنام این استان را تکمیل کنند.

وی افزود: هم اینک بعضا موازی کار و جزیره ای عمل کردن در جمع آوری تاریخ شفاهی در خصوص شهدا و چاپ کتاب و مقاله وجود دارد که باید با هماهنگی ها این موازی کاریها حذف شوند تا اقدامی جدی در این خصوص انجام شود.

حسین نژاد خواستار ایجاد بانک اطلاعاتی در خصوص تاریخ شفاهی و مکتوب خاطره شهدا و رزمندگان شد و افزود: حجم کار در این خصوص گسترده است باید سامانه ای طراحی شود که هر پژوهشگری قبل از تحقیق و پژوهش به آن مراجعه کند تا دوباره کاری انجام نشود.

استاندار خراسان شمالی بر تکمیل باغ موزه استان تاکید کرد و افزود: باید باد تلاش این مرکز فرهنگی را ساماندهی کنیم و در این راستا همه دستگاه ها موظف به همکاری و مشارکت هستند.

حسین نژاد خواستار تعیین تکلیف قطعه اصحاب شهدا در بجنورد شد و اظهار داشت: خانواده شهدا نباید در این خصوص نگرانی داشته باشند از فرماندار بجنورد و شورای اسلامی این شهر خواستار ساماندهی این موضوع هستیم و کار نباید معطل بماند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی با بیان اینکه هشت گلزار شهدای گمنام استان ساماندهی نشده‌اند گفت: : ۷۲ شهید گمنام در ۳۲ نقطه در دانشگاه ها، بوستان ها، پادگان ها و سایر اماکن تدفین شده اند.

امیر سرتیپ محمد نجاتی اظهار داشت: اقداماتی برای ساخت برخی از یادمان های شهدای گمنام در این استان انجام شده است که بعضا پیشرفت فیزیکی مناسبی نیز دارند اما به علت نبود اعتبارات لازم نیمه کاره رها شده اند.

نجاتی اظهار داشت: هم اکنون هویت برخی از شهدای گمنام در سطح کشور و همچنین استان شناسایی شده اند که محل دفن این شهدا به خانواده های آنان اطلاع رسانی شده است.

به گزارش ایرنا هویت کامل سه شهید گمنام مدفون در این استان در آبان ماه سال جاری از طریق انجام آزمایش DNA شناسیی شده بود که خانواده های این شهدا نیز برای زیارت قبور فرزندان خود به این استان سفر کردند.

نجاتی افزود: هم اینک باید یادمان های شهدای گمنامی که در استان به خاک سپرده شده اند را زیبا سازی کنیم چرا که خانواده های آنان بعد از شناسایی حضور خواهند یافت، شهدا برای دفاع از کشور جان خود را تقدیم کردند. 

وی گفت: خانواده سه شهید گمنامی که در این استان حضور یافتند از حضور پررنگ مردم در مراسم ها و همچنین یادمان های شهدا بسیار خوشحال بودند و حتی عنوان کردند که این شهدا متعلق به این استان هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی با بیان اینکه طبق برنامه باید ساماندهی گلزار شهدای گمنام تا پایان سال ۱۴۰۱ به پایان برسد، اظهار داشت: گلزارها را باید به زیبایی ساماندهی کنیم.

نجاتی با بیان اینکه برای تکمیل باغ موزه بجنورد نیاز به اعتبار داریم گفت: ساخت باغ موزه شهر بجنورد از سال ۹۷ آغاز شده بود که تاکنون تنها یک ساختمان این مجموعه فرهنگی راه اندازی شده است.

وی افزود: فضاهای مورد نیاز در این مجموعه در پنج بلوک ایجاد و فونداسیون آنان اجرا شده است که می طلبد مسوولان استان توجه ویژه‌ای برای ساخت و تکمیل آنان داشته باشند و علاوه بر این محوطه سازی نیز انجام نشده است که در این خصوص نیز باید اعتبارات لازم جذب شود.

نجاتی گفت: فاز نخست این مجموعه فرهنگی شامل ساختمانی است که به عنوان بخش اسناد و اداری مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: فاز نخست این باغ موزه در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار و در زیربنای ۹۰۰ مترمربع ایجاد شده است که طبق نقشه باید ۶ هزار و ۳۰۰ متر بنا مشتمل بر پنج ساختمان در باغ موزه ساخته شود.

خراسان شمالی که بعد از سال ها کشمکش بر سر مکان نمایی و تعیین زمینی برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس، این زمین را در اختیار گرفت،  تنها استانی است که باغ موزه دفاع مقدس نداشت و حال آنکه اکنون حتی ۹ شهرستان غیرمرکز استان در کشور دارای باغ موزه دفاع مقدس هستند.

 مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی گفت: هم اکنون نیز باغ موزه دفاع مقدس به نوعی نیمه کاره رها شده است در حالی که باید این مجموعه به محیطی برای استراحت، تفریح، گردش نیز تبدیل شود. 

نجاتی بر موزه‌ آرایی زمینی نیز تاکید کرد و افزود: علاوه بر این گالری های اختصاصی در خصوص آثار دفاع مقدس برگزار می شود.

خراسان شمالی بیش از سه هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، همچنین بیش از ۳۵ هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس در عملیات ها حضور داشته اند.

تعداد کل ایثارگران این استان ۱۰ هزار ۲۷۷ نفر، تعداد کل آزادگان ۳۹۷ نفر و جانبازان هفت هزار و ۲۳۲ نفر است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و در شمال شرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha