کیفیت هوای استان همدان در ۱۰ روز امسال آلوده بوده است

همدان- ایرنا- معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: شاخص کیفیت هوای استان به طور میانگین از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۰ روز در وضعیت ناسالم بوده است.

«سیدعادل عربی» روز یک‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: درهمین ارتباط و طی این مدت شاخص کیفیت هوای شهر همدان هفت روز، ملایر ۱۳ روز، نهاوند ۱۳ روز و کبودرآهنگ ۲ روز در وضعیت ناسالم قرار داشته است.

وی افزود: وضعیت کیفی هوای استان همدان توسط ۶ ایستگاه پایش هوا سنجش می شود و به زودی هفتمین دستگاه پایش کیفی هوا در شهرستان رزن نصب و راه اندازی می شود و برای شهرستان فامنین نیز در حال پیگیری و رایزنی هستیم.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه تاکنون ۴۸ هزار هکتار کانون مولد گرد و غبار در استان همدان شناسایی شده است، افزود: این کانون‌های بر اساس مطالعات دانشگاه ملایر و پس از آن ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار شناسایی شده و مطالعات هر ۲ مجموعه با همدیگر مطابقت داشته است.

عربی ادامه داد: در این مطالعات مولفه ها و فاکتورهای مختلفی نظیر جنس خاک، وزش باد، تراکم پوشش گیاهی وضعیت منابع آبی در گذشته و حال حاضر، شیب زمین و نقشه و وضعیت زمین از گذشته تاکنون دیگر مولفه ها مد نظر قرار گرفته و بر این اساس به عنوان اراضی دارای پتانسل خیزش گرد و غبار معرفی شده است.

وی تصریح کرد: پس از شناسایی کانون های خیزش گرد و غبار، برای آنها برنامه عمل نیز تهیه، تصویب و ابلاغ شد که در ادامه باید دستگاه های مسئول نسبت به جذب اعتبار و انجام فعالیت های مورد نیاز اقدام کنند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: اداره منابع طبیعی در راستای بیابان زدایی اقدام به اجرای طرح هایی نظیر نهال کاری و ترسیب کربن کرده است.

عربی اظهار داشت: منشا گرد و غبار در فصول سرد سال پی ام ۲.۵ و ناشی از کانون های داخلی از جمله آلودگی ناشی از فعالیت کارخانجات، تردد خودروهای تک سرنشین و اتوبوس ها است اما در فصل گرم سال اغلب منشا گرد و غبار خارج از کشور است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه آلاینده های جوی و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha