۹ خرداد ۱۴۰۱، ۸:۰۳
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 84763051
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

مردم‌سالاری دینی شاخص‌ترین راهبرد فکری معمار کبیر انقلاب اسلامی

گرگان- ایرنا- مکتب امام خمینی (ره) نشانه‌های ارزشمند و ماندگار فراوانی دارد که مردم‌سالاری دینی مبتنی بر دیدگاه اسلامی یکی از ارزشمندترین راهبرد فکری و عملی معمار کبیر انقلاب اسلامی برای آیندگان است.

به گزارش ایرنا، رهبری بی بدیل امام خمینی (ره) فرصت توجه به مردم سالاری را به بهترین نحو مهیا کرد و جایگاه حقوق عامه در تمام شئونات جامعه را جاری ساخته است.

 صاحب نظران امر معتقدند اراده و نقش ویژه امام خمینی (ره) به عنوان رهبر امت در تجلی و ماندگاری حاکمیت مردم‌سالاری دینی، ایشان را به عنوان الگویی منحصر به فرد و تکرارنشدنی در عرصه سیاست جهان معرفی کرد.

معمار کبیر انقلاب اسلامی ظرفیت ویژه نقش آفرینی مردم در تعیین سرنوشت را شکل دادند و بر این اساس تمام مسوولان باید با پیروی از مکتب امام راحل (ره) خود را با مردم و برای مردم بدانند زیرا نظام جمهوری اسلامی بر پایه رای مردم بنا شده و یکی از تاکیدات دینی و شروط اساسی در مکتب امام خمینی(ره) به عنوان معمار انقلاب و بنیانگذار حکومت اسلامی است.

مردم‌سالاری دینی شاخص‌ترین راهبرد فکری معمار کبیر انقلاب اسلامی

مردم‌محوری گفتمان غالب امام خمینی (ره)

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان  گفت: مردم سالاری در ادبیات سیاسی به معنای قبول یک حاکمیت مبتنی بر نظر عامه است که این مفهوم با دموکراسی گره خورده است.

حجت الاسلام احمدرضا احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: مردم سالاری دینی عالی ترین نمای امتی است که حکمرانان مشروعیت و مقبولیت ذاتی خود را از مردم و حمایت آنان دریافت می کنند و قدرت و اقتدار آنان بر اراده عمومی استوار است و برخلاف حکومت‌های استکباری که حتی اگر از حمایت مردم در یک انتخابات قانونی برخوردار نباشند بر اریکه قدرت تکیه زده و مردم را ملزم به اطاعت می کنند.

وی افزود: در نگاه دینی و مبانی اندیشه اسلام ناب، حاکم، مقبولیت و مشروعیت خود را از رای مردم دریافت می کند اگر چه مشروعیت او از ناحیه خدا باشد اما در حکمرانی بر مدار قانون و شرع، مقبولیت او با رای مردم تثبیت می‌شود.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان ادامه داد: بر خلاف کسانی که معتقد به فلسفه سیاسی غرب هستند و مقبولیت را فقط با رای مردم پذیرفته اند، امام (ره) بر مشروعیت حکمرانی تاکید دارد و اگر حاکم در وضع قوانین و اجرای آن خود را ملزم به رعایت حدود شرعی نداند طاغوت است چنانکه علاوه بر نظریه ولایت فقیه که خمیرمایه اندیشه سیاسی امام خمینی برای تشکیل حکومت اسلامی است بر این معنا تاکید شده است.

احمدی تصریح کرد: واژه مردم سالاری دینی به مفهوم تکامل یافته دموکراسی و یا جمهوری اسلامی است که در دهه هفتاد وارد ادبیات سیاسی شد و جریان سیاسی چپ در کشور دموکراسی و مردم سالاری و یا همان "جمهوریت" را در مقابل "اسلامیت" مطرح کردند اما مقام معظم رهبری هوشمندانه و صریح این کلید واژه دقیق را وارد ادبیات سیاسی کردند که می توان سهم امام خامنه ای از طرح مردم‌سالاری دینی را ممتاز دانست.

وی اظهار داشت: نهضت و قیام امام خمینی (ره) برای استقرار حکومت مبتنی بر شرع مقدس اسلامی بود و تحقق این مهم در پرتو حمایت و مقاومت مردم ممکن خواهد بود و از این رو ایشان از دین در نهضت، ظرفیت بزرگی ایجاد کرد تا مردم مسلمان با آموزه های دینی و رسالت و بعثت و عاشورا علیه رژیم پهلوی قیام نماید و به پیروزی برسد.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان بیان کرد : امام راحل به میزانی که بر دمیدن روح شریعت ناب در قاموس حکومت اصرار داشتند، برای حضور مردم در صحنه پافشاری کرد و همین امر سبب قوام انقلاب در مقابل مخالفان نظام اسلامی شد که این نگرش نیاز همیشگی حکمرانان نظام اسلامی است.

وی اظهار داشت: نهضت و قیام امام خمینی (ره) برای استقرار حکومت مبتنی بر شرع مقدس اسلامی بود و تحقق این مهم تنها در پرتو حضور، حمایت و مقاومت مردمی ممکن خواهد بود.

مردم‌سالاری دینی شاخص‌ترین راهبرد فکری معمار کبیر انقلاب اسلامی

تحقق مردم سالاری دینی با تلاش امام خمینی (ره)

استاد دانشگاه های استان گلستان هم گفت: آرمان تشکیل حکومت بر اساس مبانی شیعه جعفری از قرون متمادی مورد توجه بزرگان تشیع بود اما شرایط زمان و اقتضائات اجتماعی و سیاسی قلمرو اسلام و همچنین ظرفیت های محدود انسانی شیعه اجازه استقرار حاکمیت تئوری سیاسی را نداد.

حسن سرایلو در گفت و گو با ایرنا افزود: تحولات ۱۵۰ سال گذشته تاریخ ایران، منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و بویژه رونق انقلاب های رهایی بخش ناشی از یک جانبه گرایی های جریان استکبار تاب آوری ملت های منطقه را در برابر این فشار های کم و کمتر کرد و به همت رهنمودهای حکیمانه و شجاعانه امام خمینی(ره)، تئوری حاکمیتی ولایت فقیه در عصر غیبت که توسط علمای بزرگ شیعه ارائه شده بود با پیروزی انقلاب اسلامی وارد عرصه حیات اجتماعی و سیاسی امت مسلمان ایران شد.

وی اظهارداشت: هویت اسلامی در قالب جمهوریت هر چند بروز همه جوانب جامع تئوری سیاسی شیعه نبود اما احترام امام (ره) به تمام دیدگاه های سیاسی فعال در انقلاب باعث شد جمهوری اسلامی نمادی از مردم سالاری دینی مورد اهتمام علمای شیعه باشد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: امام خمینی(ره) تلاش همه علمای شیعه و مصلحان اجتماعی دینی عصر غیبت را در جریان انقلاب اسلامی محقق و وجهی از مردم سالاری دینی را اجرا کرد.

حکومتی با رای و نظر مردم ایجاد کرد

مدیر حوزه های علمیه خواهران گلستان در ارتباط با نقش و جایگاه امام خمینی در مردم سالاری دینی یادآور شد: در حکومت مستبد و ظالم پهلوی مردم جرات اظهار نظر مخالف خود را نداشتند و حکومتی ارباب رعیتی در کشور حاکم بود اما به رهبری امام خمینی (ره) با همراهی ملت حکومتی برپایه اسلام ناب محمدی (ص) و حکومت علوی (ع) برپا شد و اندیشه مردم سالاری دینی به جای نگاه متکبرانه شاهنشاهی در جهان جریان یافت.

سیده‌نفیسه حسینی واعظ در گفت و گو با ایرنا افزود: امام خمینی (ره) با بیدار کردن جوانان و اندیشه های بخواب رفته توانست حکومت پادشاهی که بصورت موروثی بر ملت ایران حکمرانی می کرد را از بین برد و حکومتی با رای و نظر مردم ایجاد کرد.

وی با اشاره به تئوری مردم سالاری دینی در گفتمان امام خمینی (ره) افزود: امام راحل به مردم سالاری دینی باور عمیق داشت و از همان ابتدا بر این مساله تاکید داشتند.

وی بیان کرد: اندیشه‌های امام خمینی (ره) از اسلام ناب نشات گرفته و به همین دلیل امواج انقلاب از مرزهای ایران فراتر رفت و باعث بیداری جهان اسلام و آغاز حرکت‌های آزادیبخش در دیگر نقاط جهان از جمله نیجریه شد.

حسینی واعظ ادامه داد: شیخ زکزاکی و جامعه شیعیان نیجریه پیش از انقلاب اسلامی ایران ً موجودیت نداشت اما این جنبش طی سال های اخیر به مهمترین و بزرگترین جنبش شیعیان آفریقا تبدیل شده است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران گلستان گفت: خصومت همه جانبه جهان استکبار با انقلاب اسلامی دلیل روشنی از تاثیر امواج انقلاب اسلامی بر قلوب انسان‌های مستضعف جهان است که دولت‌های استکباری و مرتجع را برای محدود کردن انقلاب ایران به تکاپو انداخته است.

وی افزود:  رابطه مردم و امام خمینی(ره) به ویژه در دوران پس از انقلاب اسلامی تا آخرین لحظه زندگی ایشان، یکی از مقاطع طلایی و به یاد ماندنی جمهوری از نوع دینی آن است و این تعامل در دوران دفاع مقدس و همچنین در زمان ارتحال آن عزیز سفرکرده با گذشت چند دهه همچنان در یاد وخاطره ها باقی ماند.

حضرت امام خمینی (ره) الگوی عالم عامل، وقت شناسی، مدیریت، شجاعت، خوش رفتاری، مردمداری، پارسایی و ساده زیستی ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه شب سیزدهم خرداد ۱۳۶۸ به علت عارضه قلبی در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

آیین تشییع پیکر امام راحل با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر (نزدیک به یک ششم جمعیت آن زمان کشور) به عنوان بزرگترین تشییع جنازه تاریخ، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha