واشنگتن: نگرانی ترکیه درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو قابل رفع است
کاثلین هینکس معاون وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)

تهران – ایرنا – کاثلین هینکس معاون وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز سه شنبه ابراز اطمینان کرد که فنلاند و سوئد می توانند نگرانی های ترکیه را در باره درخواست عضویت این کشورهای شمال اروپا در ناتو، برطرف کنند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ هیکس در کنار همتای نروژی خود در اسلو گفت: ما اطمینان داریم که فنلاند و سوئد خواهند توانست به صورت مسقیم این نگرانی های ترکیه را حل و فصل کنند.

آنکارا در ماه جاری (مه) برخلاف سایر هم پیمان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو"^ با پیوستن این ۲ کشور به این ائتلاف نظامی مخالفت کرد.

ترکیه، سوئد و فنلاند را به پناه دادن به عناصر وابسته به گروه شبه نظامی حزب کارگران کردستان "پ ک ک" و پیروان عبدالله گولن متهم می کند که به ادعای آنکارا، سازمان دهنده تلاش ۲۰۱۶ برای کودتا بوده است.

پارلمان های همه ۳۰ عضو ناتو باید پیوستن عضو جدید را به این پیمان برای بهره برداری از تضمین امنیتی گروهی، تائید کنند.

سران ترکیه، سوئد و فنلاند روز شنبه برای بررسی نگرانی های آنکارا گفت وگو کرده اند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دوشنبه شب گفت: ترکیه جدید هرگز از اصول خود عقب نشینی نخواهد کرد و تا زمانی که شروط ما را تأمین نکنند، نخواهیم پذیرفت که هیچ کشوری به ناتو بپیوندد. ما با موضوع توسعه ناتو از نقطه نظر؛ دشمنی و تعصب کورکورانه، برخورد نمی‌کنیم.

وی افزود: هرگز سیاست کشورهایی را قبول نخواهیم کرد که اقدام به حمایت از گروه‌های تروریستی می کنند و در عین حال تمایل دارند به ناتو بپیوندند.

اردوغان چند روز پیش نیز گفته بود، تا زمانی که سوئد و فنلاند همبستگی با ترکیه علیه تروریسم از خود نشان ندهند، آنکارا هرگز موضع مثبتی درقبال عضویت این دو کشور نخواهد گرفت. گسترش ناتو زمانی برای ما معنادار است که به حساسیت‌های ما احترام گذاشته شود. درحالی که از ما خواسته می‌شود از عضویت این کشورها در ناتو حمایت کنیم، آن‌ها از سازمان‌های تروریستی پ. ک. ک و ی. گ. ب حمایت می‌کنند که به معنای تناقض است.

اردوغان با اشاره غیر مستقیم به فنلاند و سوئد گفت: شما اعضای گروه‌های تروریستی را به ما تحویل نمی‌دهید و از ما می‌خواهید از عضویت شما در ناتو حمایت کنیم. ما نمی‌توانیم به محروم کردن ناتو از امنیت جواب بله بدهیم.

 سخنان اردوغان در حالی مطرح می شود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از پیشنهاد سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو استقبال کرده و وعده داده است برای مقابله با تهدیدها  با این کشورها همکاری کند.

در همین حال ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز سه شنبه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، عضویت فنلاند و سوئد در این ائتلاف نظامی را باعث تحکیم سطح همکاری های ناتو با اتحادیه اروپا دانست.
 
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha