سالانه بیش از ۳۰ هزار پرونده در پزشکی قانونی خراسان شمالی بررسی می شود

بجنورد-ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی گفت: سالانه بیش از ۳۰ هزار پرونده با موضوع مختلف در این اداره کل بررسی و پیگیری می شود.

دکتر محمدرضا نورس روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سال گذشته ۳۰ هزار و ۳۲۷ فقره پرونده در این اداره کل بررسی شده است اظهار داشت: در این مدت ۶۹۲ فقره پرونده مربوط به معاینه جسد و تعیین علت مرگ در پزشکی قانونی استان بررسی شده است، ۶ هزار و ۸۶۹ مورد آزمایش بررسی شده و ۲۵۲ مورد از پرونده ها برای بررسی تخصصی به کمیسیون های مختلف ارجاع داده شده است. 

وی با بیان اینکه پارسال  روزانه حدود ۶۱ نفر در مراکز پزشکی قانونی استان معاینه شدند گفت: در سال گذشته ۲۲ هزار و ۵۱۴ نفر در مراکز پزشکی قانونی استان معاینه شده اند که این رقم در سال ماقبل ۲۱ هزار و ۳۷۴ نفر بود که بدین ترتیب شاهد پنج درصد افزایش عملکرد بخش معاینات در مقایسه با سال ۱۳۹۹ هستیمٰ بر این اساس در سال گذشته با درخواست مرجع قضایی، ۲۰ هزار و ۱۳۱ نفر معاینه جسمانی ، ۷۱۶ نفر معاینه روانپزشکی و یک هزار ۶۶۷ نفر معاینه اختصاصی زنان و مردان شده‌اند. 

نورس خاطرنشان کرد: سال گذشته روزانه بیش از یک جسد در پزشکی قانونی معاینه شده است به طوری که ۶۹۲ متوفی برای بررسی و تعیین زمان و علت فوت از سوی مراجع قضایی به پزشکی قانونی های استان ارجاع شده اندٰ که از این تعداد، ۵۲۸ مورد کالبد گشایی شده و ۱۶۴ مورد با معاینه ظاهری پاسخ مرجع قضایی داده شده است. از کل این تعداد ۴۹۰ نفر مرد و ۱۶۲ نفر زن بودند.در سال ۱۳۹۹ این آمار ۶۵۲ نفر بود.

وی گفت: در خراسان شمالی، آمار سانحه کار و حادثه های سقوط از ارتفاع در کارگاه های ساختمانی بالا است و به مراتب آمار مرگ و میر در حین کار هم بالا است از این رو نیاز است تا برنامه ریزان و مسوولان این حوزه از جمله اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ها در این زمینه حساسیت لازم داشته باشند.

وی گفت: ظرفیت های فراوانی در پزشکی قانونی برای حل مشکلات و آسیب های اجتماعی و معضلات بهداشتی، سلامت و درمان وجود دارد، آمار پرونده هایی که در این اداره کل بررسی می شود، وابسته به فرد است و با مراجعه مستقیم فرد ثبت شده است از این رو آمار واقعی و بسیار دقیق است. 

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی گفت: متاسفانه نتایج تحقیقات، پژوهش ها و خدمات پزشکی قانونی در این استان کمتر مورد توجه مسوولان حوزه بهداشت و سلامت بوده و به درستی از آن بهره گرفته نشده انتظار می رود از این ظرفیت‌ها برای ارتقای سلامت جامعه استفاده شود، پزشکی قانونی بر اساس رسالتی که دارد خدمات گسترده ای در جامعه ارائه می دهد که نتایج آن می تواند مورد استفاده مسوولان و برنامه ریزان حوزه های مختلف بهداشت و سلامت و نیز فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد. 

وی افزود: خدمات پزشکی قانونی نقش تاثیرگذار و کلیدی در ارتقای سلامت جامعه دارد و مسوولان می توانند در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری برای حوزه بهداشت و سلامت جامعه، از خدمات پزشکی قانونی بهره مند شوند اما این امر محقق نشده است و مسوولان نسبت به این امر کمتر توجه کرده اند.

نورس اظهار داشت: یکی از رسالت های پزشکی قانونی، بررسی و  تعیین علت مرگ متوفیان است در این زمینه علت مرگ ها و پراکندگی علت مرگ و میر در جامعه  می تواند به مسوولان بهداشت و درمان کمک کند. 

وی گفت: یکی دیگر از رسالت های پزشکی قانونی بررسی عوامل موثر در تصادفات و سانحه های رانندگی است که نتیجه تحقیقات وبررسی ها در پرونده های پزشکی قانونی می تواند در تصمیم گیری و برنامه ریزی برای کاهش این سانحه ها موثر واقع شود.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی گفت: مسوولان حوزه های اجتماعی هم می توانند از نتایج پرونده های مربوط به مشکلات اجتماعی از قبیل نزاع و درگیری ها، همسر آزاری و کودک آزاری و خشونت های خانوادگی در برنامه ریزی برای کاهش این آسیب ها و حل آنان بهره ببرند. 

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha