تامین اعتبار ۱۲ پروژه محیط‌زیست کرمانشاه در سفر رئیس جمهور به استان پیگیری می‌شود

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: در جریان سفر قریب الوقوع رییس جمهور به کرمانشاه ۱۲ پروژه مهم مانند سایت پرواز اطفا حریق منطقه حفاظ شده بیستون، استقرار پنج ایستگاه سنجش آلودگی هوا و دیگر طرح‌های نیمه تمام محیط زیستی برای تامین اعتبار مطرح و پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «احد جلیلیان » روز سه‌شنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی محیط زیست در سرسرای اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه برگزار شد؛ افزود: برای راه اندازی این ۱۲ پروژه در سفر رئیس جمهور به استان ۷۲ میلیارد تومان برآورد اعتبار شده است.

وی مهم ترین این طرح ها را تکمیل سایت پرواز اطفا حریق چالابه در منطقه حفاظت شده با چهار میلیارد تومان، تکمیل سایت علمی، پژوهشی و تفریحی تالاب هشیلان پنج میلیارد تومان، احداث پنج ایستگاه سنجش آلودگی ها هوا در پنج شهرستان با ۱۲ میلیارد تومان اعلام کرد.

جلیلیان در ادامه با اشاره به کمبود شدید نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات این اداره کل برای نظارت و محافظت از محیط زیست استان گفت: سال گذشته روند ارتقا سه منطقه پناهگاه وحش به حیات وحش مانند قلاویز و زله زرده اتفاق افتاد اما به لحاظ تامین نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات برای اداره این مناطق مشکل داریم که امیدواریم در سفر رئیس جمهور به استان اعتبارات مورد نیاز اختصاص یابد زیرا بحث محیط زیست یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری و خود رئیس جمهور است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه مهمترین سیاست و راهبرد محیط زیست استان را آموزش محیط زیستی جوامع محلی با هم افزایی شوراهای روستا، دهیاری مناطق و ۳۶ سمن مردم نهاد استان در راستای حفاظت از محیط زیست اعلام کرد و گفت: اولویت اصلی ما باید آشتی و دوستی مردمان با طبیعت و مسائل زیست محیطی باشد زیرا بدون همکاری و همراهی مردم هیچ برنامه ای موفق آمیز در این حوزه ها نخواهد بود.

محیط زیست کرمانشاه ۲۵۰ هزار هکتار از وسعت استان را تحت مدیریت دارد  

جلیلیان در ادامه گفت: ما در استان کرمانشاه ۲۵۰ هزار هکتار در قالب ۱۰ منطقه، پنج منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه وحش و ۲ منطقه اثر طبیعی ملی تحت مدیریت داریم و همچنین یکسری مناطق شکار ممنوع و مناطق دیگر در استان که به لحاظ تنوع گیاهان و جانوری و اکولوژی بسیار با اهمیت برای اضافه شدن به مناطق تحت مدیریت محیط زیست در دست بررسی داریم که به سازمان پیشنهاد داده ایم.

وی در ادامه با اشاره به کمبود شدید نیرو محیط بان این سازمان در استان، افزود: طبق استاندارد جهانی برای هر هزار هکتار یک محیط بان جهت محافظت باید وجود داشته باشد اما ما در کرمانشاه به جای ۲۵۰ محیط بان، ۷۰ محیط بان داریم و همچنین با کمبود شدید امکانات و تجهیزات مواجهه هستیم.

جلیلیان همچنین از استخدام ۲۵ نیرو در سال جاری در اداره کل محیط زیست استان خبر داد.

خشکسالی و ریزگردها مهمترین مخاطرات زیست محیطی استان است

 مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه مهمترین مخاطرات و تهدیدات زیست محیطی استان کرمانشاه را عدم مدیریت صحیح مصرف آب در بخش کشاورزی دانست و گفت: خشکسالی و کمبود زیرش نزولات آسمانی خود یکی از مهمترین تهدیدهای محیط زیستی ما است و این در حالی است که هشت تا ۱۰ هزار چاه غیر مجاز در استان سفره های آب زیر زمینی را برای کشت نامناسب محصولات از بین می برند و این بزرگترین بحران و تهدید زیست محیطی ماست که باید جلوی آن در سطح کلان با تدابیر علمی گرفته شود.

جلیلیان از معرفی چاه های غیر مجاز اطراف تالاب هشیلان به فرمانداری و شرکت امور آب منطقه ای خبر داد و افزود: اکثر قنات ها، چشمه ها و سراب های استان در این ۲ سال خشکسالی خشک شده اند و دربی آب اکثر رودخانه های استان بسیار کاهش یافته است.

وی دومین تهدید زیست محیطی استان کرمانشاه را پدیده گرد و غبار اعلام کرد و بیان داشت: منشاء ریزگردها در استان ما نیست اما کرمانشاه به خاطر هم مرزی با کشور عراق به عنوان یکی از سر منشاء های ریزگردها یکی از دروازه های ورود این بحران به کشور است و تاثیرات مخربی محیط زیست و گیاهان گذاشته است، هر چند سازمان محیط زیست در سطح کشورهای منطقه به جد از طریق دیپلماسی به دنبال حل این مشکلزیست محیطی هستند.

جلیلیان در ادامه گفت: از ابتدای سال جاری ۴۰ روز هوای استان غیر استاندارد بود که از این تعداد  ۱۷ روز آن بحرانی بوده و این حالی است کل ۳۶۵ روز سال گذشته تنها ۲۲ روز هوای استان غیر استاندارد داشته ایم.

خشک شدن درختان بلوط زاگرس که پوشش اکثر جنگل های کرمانشاه را تشکیل می دهد سومین چالش مهم زیست محیطی استان بود که جلیلیان به آن اشاره کرد و گفت: خشک شدن درختان بلوط بیشتر ناشی از خشک سالی متوالی، کمبود رطوبت خاک ناشی از خالی شدن آب های زیر زمینی به خاطر حفر چاه غیر مجاز و شکل گیری پدیده ریزگردها است که نجات جنگل های بلوط یکی از اولویت های این سازمان است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه ورود پسماندهای صنعتی و خانگی به رودخانه ها را یکی دیگر از معظلات و تهدیدات محیط زیست استان و کشور عنوان کرد و گفت: جلوگیری از ورود این پسماندها به بخصوص پسماندهای صنعتی یکی از خط قرمزهای محیط زیست در سال جاری است و به شدت به دنبال ساماندهی آنها هستیم هر چند در استان پسماند صنعتی بزرگ آن چنان مخربی نداریم.

جلیلیان همچنین اشاره کرد: در استان هشت صنعت سبز به کشور معرفی کرده ایم، که از این تعداد سه صنعت سبز؛  پالایشگاه نفت شهر کرمانشاه که از تصفیه خانه فاضلاب خود پرورش ماهی راه اندازی کرده، کارخانه سیمان سامان و بیمارستان حضرت معصومه به عنوان بنگاه های صنعت سبز کشوری مطرح شده اند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

در این استان سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مره‌خیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است.

بلوط ایرانی، بنه، زیتون، ارغوان، گلابی وحشی، کیکم، زالزالک، زبان گنجشک، آلوچه، ختمی، لاله واژگون از پوشش‌های گیاهی این منطقه حفاظت شده است. همچنین بز و پاژن، شوکا، قوچ و میش، پلنگ، سنجاب ایرانی، گربه وحشی، گرگ، روباه، تیهو، کبک، عقاب، گنجشک سانان و … از گونه‌های جانوری این منطقه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha