قانون ۵۰ ماده‌ای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات‌وحش در مجلس بررسی می‌شود

شهرکرد - ایرنا - معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه قانون ۵۰ ماده‌ای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات‌وحش در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، گفت: این قانون مطالبه‌گری به‌حق درباره حیات‌وحش است که امید می‌رود با کمترین تغییر به تصویب برسد.

حسن اکبری روز پنجشنبه که به‌ عنوان نماینده تام‌الاختیار رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری به مدت ۲ روز در اداره استانی پاسخگوی مراجعات مردمی است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره وضعیت قوانین زیست‌محیطی کشور افزود: در حوزه معاونت انسانی این سازمان، قوانین قابل قبولی چون قانون مدیریت پسماند و حفاظت خاک وجود دارد اما در بخش معاونت طبیعی و حفاظت مناطق و حیات‌وحش، ضعف قانونی مشهود است که تاریخچه این قوانین به دهه ۴۰ باز می‌گردد و اگر چه در دهه‌های بعد، تبصره‌ها و آیین‌نامه‌هایی نیز به آن افزوده شده است اما باید گفت که این مجموعه، قانونی نیست که بتواند در شرایط امروز و با افزایش تنوع ادوات صید و شکار و ابزارآلات تخریب طبیعت، جوابگوی نیازهای حقوقی و اجرایی باشد.

وی با اشاره به تدوین پیش‌نویس قانون جامع حفاظت از تنوع زیستی و تغییر عنوان آن به «حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات‌وحش» در سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، تصریح کرد: عمده مسائل طبیعت و حیات‌وحش همچون نحوه مشارکت در حفاظت، کسب درآمد از تنوع زیستی، افزایش مجازات‌ به عنوان عامل بازدارنده و پیشگیری از تخریب‌ها در این قانون دیده شده است.

اکبری یادآور شد: امید است این پیش‌نویس قانونی با کمترین تغییر در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی به نتیجه برسد چرا که با تصویب این قانون، توان اجرایی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای احقاق حق حیات‌وحش از روند توسعه‌ای کشور افزایش خواهد یافت.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص افزایش مساحت عرصه‌های طبیعی تحت مدیریت این سازمان به منظور حفظ زیستگاه‌ها و کریدورهای حیات‌وحش نیز گفت: اگر چه افزایش‌ عرصه‌های‌ طبیعی تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست نیاز به افزایش تجهیزات، زیرساخت‌ها و نیروی انسانی دارد اما آنچه در اولویت است آن است که برنامه ارتقا کیفیت حفاظت از مناطق نیز مدنظر قرار گیرد.

وی محدود بودن قدرت مدیریتی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای جلوگیری از تخریب‌ها در عرصه‌های طبیعی آزاد و خارج از مناطق چهارگانه را یادآور شد و افزود: در مناطق آزاد هیچ‌گونه استعلامی در زمان انجام فعالیت‌هایی چون جاده‌سازی و معدن کاری از این سازمان نمی‌شود از این رو ارتقا سطح زیستگاه‌هایی که قابلیت دارند در برنامه کلان سازمان گنجانده شده است تا بتوان در آینده از نظر کیفی نیز برنامه تامین تجهیزات و نیروی آن‌ها را نیز دنبال کرد.

اکبری با بیان اینکه به طور معمول در اجرای برنامه ارتقا سطح مناطق چهارگانه، مقاومت‌هایی وجود دارد، اظهار داشت: در این زمینه باید نظر ۲ مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نیز ارائه شود که همواره موضع‌گیری‌هایی شکل گرفته است و به راحتی با این ارتقا موافقت نمی‌شود.

وی تضمین حفاظت پایدار برخی گونه‌های جانوری و گیاهی را نیازمند حفظ ارتباط زیستگاه‌ها دانست و گفت: به هر حال در شرایط فعلی با تغییر اقلیم مواجه هستیم و بخش عمده‌ای از فلات مرکزی ایران به شدت به سمت خشکیدگی پیش می‌رود و به زودی از آن حد آستانه‌ای که گونه‌ها می‌توانند در آن دوام بیاورند، عبور می‌کند به همین دلیل لازم است در استان‌ها و مناطقی که شرایط بهتری از لحاظ اکولوژیک دارند نه تنها حفظ تنوع زیستی با قدرت پیگیری شود بلکه شرایط برای پذیرایی بخشی از مهاجرت گونه‌ها از مناطق آسیب‌دیده نیز پیش‌بینی شود.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفتن بسیاری از کریدورهای زیستی در مناطق خارج از مناطق حفاظت‌شده و نبود زیرساخت قانونی در این سازمان برای حفظ آن‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: در وضعیت فعلی تغییر اقلیم و شیب تند توسعه لازم است با نگاه به آینده بخش‌هایی از استان‌ها و زیستگاه‌ها را، به عنوان کریدور حیات‌وحش حفظ کرد و این مهم بدون همکاری دیگر دستگاه‌ها و مجموعه‌های مدیریتی محقق نمی‌شود.

برنامه شناسایی و حفظ گونه‌های آبزیان در معرض خطر انقراض با شتاب بیشتری دنبال می‌شود

اکبری با اشاره به خشکسالی‌ها و تحلیل منابع آبی در برخی مناطق کشور و در ادامه آن بروز آسیب جدی به جمعیت برخی گونه‌های آبزیان گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه شناسایی و حفاظت از این گونه‌های جانوری کم و بیش فعالیت‌هایی انجام داده است اما تا حدودی در این حوزه عقب است.

وی افزود: باید تلاش شود در مرحله نخست زمینه شناسایی کامل‌تری از آبزیان کشور انجام و سپس برنامه‌ها حفاظتی به ویژه برای گونه‌های در معرض خطر انقراض در پیش گرفته شود.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه این سازمان وظیفه دارد علاوه بر شناخت گونه‌های اندمیک کشور در خصوص خروج احتمالی آن‌ها به عنوان بخشی از ذخیره ژنتیکی حیات جانوری حساست نشان دهد، یادآور شد: لازم است جامعه دانشگاهی در امور اجرایی و نظارتی به سازمان کمک کنند چرا که نظرات آنان به عنوان مراجع علمی در جامعه و مجموعه تصمیم گیرنده، بیشتر پذیرفته می‌شود.

وی در پایان همچنین در خصوص عمده‌ موضوعات مطرح شده در مراجعات مردمی به میز خدمت برپا شده در اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز گفت: از مشکلات زیست محیطی مهم استان که بخش عمده مراجعات مردمی را به خود اختصاص می‌دهد، موضوع خسارت‌های‌ حیات وحش به مزارع کشاورزی است، این موضوع در دیگر مناطق کشور نیز مشاهده می‌شود اما در چهارمحال‌ و بختیاری به دلیل موقعیت جغرافیایی و وجود جمعیت‌ گونه‌های‌ برجسته همچون خرس، نمونه‌های آن از وفور بیشتری برخوردار است که راهکارهای رفع تعارضات می‌تواند به حل این مشکل تا حدودی کمک کند.

به گزارش ایرنا، رییس جمهور و اعضا هیات دولت روز پنجشنبه ۱۹ خرداد به چهارمحال و بختیاری سفر می‌کنند.

همزمان با سفر رییس‌جمهور به این استان، میز خدمت و پاسخگویی و رسیدگی به مطالبات مردم در ۳۰ دستگاه اجرایی، نهادها و ارگان‌ها استان فعال شده است.

برای پیگیری اخبار و گزارش های ایرنا از  بیست و چهارمین سفر استانی رییس جمهور  پرونده خبری را دنبال کنید :

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha