خرید از قصابی‌های کنار جاده‌ای سلامت شهروندان را تهدید می‌کند
عکس آرشیوی است

سنندج - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: تهیه گوشت از قصابی‌ها و ذبح کنندگان دام در کنار جاده ها بدلیل عدم نظارت دامپزشکی و رعایت نکردن اصول بهداشتی، سلامت مردم و مصرف کنندگان را تهدید کند.

مجتبی ورمقانی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بازرسان دامپزشکی با این قصابی های کنار جاده ای برابر قانون برخورد می کنند، اظهار داشت: هر گونه ذبح دام ها باید در کشتارگاه ها و با حضور ناظران دامپزشکی انجام گیرد تا از ورود گوشت دام های بیمار به چرخه مصرف انسانی ممانعت شود.

وی افزود: برخی افراد سودجو دام ها را به صورت غیر مجاز در جاده ها و مسیرهای تردد در فضایی غیر بهداشتی کشتار می‌کنند و مردم نیز تنها به این دلیل که گوشت ها تازه است یا قیمت‌ ارزان تر از بازار دارد، از آنان خرید می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل انتقال ویروس بیماری تب کریمه کنگو، کنه‌ها هستند و از سایر راه‌های انتقال این بیماری می‌توان به تماس با ترشحات، خون و بافت دام و یا انسان آلوده به بیماری اشاره کرد افزود: این بیماری در انسان خطرناک بوده و معمولا با تب و حالت تهوع، بی اشتهایی، اسهال و استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی آغاز و با گذشت سه تا ۶ روز خونریزی زیر پوستی از جمله علائم وجود این بیماری در انسان است.

وی از شهروندان خواست هنگام تماس فیزیکی با فرآورده های خامی حتما از دستکش استفاده کنند و گوشت خام را حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کرده و در صورت مشاهده موارد عرضه غیر بهداشتی گوشت موارد را از طریق سامانه پیامگیر ۱۵۱۲ اطلاع دهند.

۸۸۷ تُن انواع فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در کردستان ضبط شد

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: ۸۸۷ تُن انواع فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در طول سال گذشته در کشتارگاه ها و مراکز عرضه این مواد در استان کشف و ضبط شد.

در طول سال گذشته در مجموع کارشناسان دامپزشکی کردستان ۱۸۰ مورد بازدید را از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی شامل رستوران‌ها، قصابی‌ها، فروشگاه های مواد خام دامی و لبنی انجام داند و در مجموع ۱۰۳ تُن انواع مواد خام دامی غیرقابل مصرف را کشف و ضبط کردند.

وی اضافه کرد: در این بازدیدها که در طول سال و در ایام تعطیلی و غیرتعطیلی با حضور کارشناسان دامپزشکی برگزار شد، ۵۳۹ پرونده تخلف برای مراکز عرضه فرآورده های خام دامی تشکیل شد و ۶۰ واحد نیز به دلیل تکرار تخلف پلمب شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره بر نظارت کارشناسان دامپزشکی بر فعالیت کشتاراه های دام و طیور استان گفت: در این مدت کارشناسان دامپزشکی کردستان بر ۹ هزار و ۴۶۸ تُن گوشت قرمز و ۵۰ هزار و ۸۸۰ تُن گوشت مرغ قبل از ورود بر بازار نظارت کردند.

وی اظهار داشت: ماحصل نظارت کارشناسان دامپزشکی بر فعالیت واحدهای کستار دام و طیور در مجموع جلوگیری از ورود ۷۸۴ تُن گوشت آلوده و غیرقابل مصرف به بازار بود.

ورمقانی گفت: در طول این مدت ۵۸۳ مورد بازدید از مراکز تولید خوراک دام و طیور استان انجام شد و در این بازدیدها ۲۲۳ تُن مواد اولیه غیرقابل مصرف از چرخه مصرف دام و طیور خارج شد.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (Crimean-Congo hemorr hagic fever) یکی از مهمترین و خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام (زئونوز) است که از طریق حیوان به انسان و از حیوان به حیوان قابل سرایت است.

بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت های آلوده دام و تنفس در تماس با دام های آلوده قابل انتقال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha