به گزارش ایرنا، توسعه زیرساختهای حمل و نقل از جمله مسائل مهم در توسعه جوامع به شمار می رود و تمام کشورهای توسعه یافته دنیا، زیرساختهای حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی را در اولویت قرار داده و با این روند بر بسیاری از مسائل و مشکلات خود غلبه کرده اند.
کشور ما نیز با دارا بودن بیش از یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ کیلومتر مساحت در زمره کشورهای وسیع دنیا قرار دارد و بی شک برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند تکمیل زیرساخت های حوزه حمل و نقل است، براین اساس حدود یک قرن پیش راه آهن شمال به جنوب در کشور افتتاح شد و امروز این مهم در نقاط مختلف کشور در حال انجام است.
در این میان با توجه به اهمیت منطقه غرب کشور از لحاظ مختلف و در راستای تحقق اهداف برنامه های توسعه ای کشور و با تلاش مسوولان، پروژه راه آهن همدان - سنندج در دستور کار قرار گرفت و سال ۱۳۸۳ این پروژه کلید خورد.
گذشت بیش از ۲ دهه
اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور بیشتر از۲ دهه است به عنوان یک پروژه و طرح دارای اولویت در دستور کار قرار گرفته و بارها زمانی مشخص برای اتمام پروژه و بهره برداری از آن اعلام شده اما تاکنون بصورت کامل اجرایی نشده است. هر چند بعد از وعده های فراوان، جشن پایان ریلگذاری این پروژه ۲۰ مهر۱۴۰۰ برگزار و سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان، به شبکه ریلی سراسری پیوست اما مردم این استان همچنان منتظر شنیدن صدای سوت قطار هستند.
پروژه راه آهن همدان - سنندج جزو پروژه های مصوب "مهر ماندگار" در سال ۱۳۸۳ است که فاز اول آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید و ریل گذاری فاز دوم که شامل مسیر همدان - سنندج است مهر سال گذشته به اتمام رسید.
طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر بوده و به بهرهبرداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقیمانده آن در استان کردستان واقع شدهاست.
پروژه راه آهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است
پروژه راه آهن همدان - سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است
طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. این خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پلها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.
ظرفیت انتقال مسافر در سال ۳۰۰ هزار نفر در سال و باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.
ردیف بودجه ای پروژه راهآهن همدان – سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد ( ۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت.
وعده هایی که هنور به سرانجام نرسیده
برای اجرای طرح راه آهن همدان - سنندج تا سال ۱۳۹۷ فقط ۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده بود اما در حال حاضر به گفته مسوولان این رقم به بیش از ۱۷ هزار میلیار ریال رسیده است که نشان می دهد تمام تلاش مسوولان به سرانجام رساندن این پروژه بوده است.
در ۲ سه سال اخیر بارها مسوولان وزارتی و استانی از روند پیشرفت این پروژه بازدید کرده و هر بار نیز وعده هایی مبنی بر به بهره برداری رسیدن این طرح در آینده ای نزدیک داده اند اما همچنان با فراز و نشیب هایی همراه است.
تیر ماه سال گذشته وزیر وقت راه و شهرسازی در سفر به استان وعده داد که پروژه راه آهن همدان - سنندج امکان دارد تا قبل از پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسد که این وعده نیز عملی نشد و مردم استان همچنان در چشم انتظاری به سر می برند.
تکمیل پروژه نیازمند بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار
پروژه راه آهن همدان- سنندج در حال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون برای آن ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است این موضوع را مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت.
عرفان مرادی با بیان اینکه این پروژه از دغدغههای مهم مردم استان کردستان بوده و سال هاست که به بخشی از مطالبات مردم و مسوولان استان تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر این پروژه در بحث مالی با مشکل مواجه است و از شهریور سال گذشته هیچگونه اعتباری به آن اختصاص نیافته است.
وی با اشاره به اینکه برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، افزود: در حال حاضر پروژه فعال است اما به دلیل کمبود اعتبار خیلی کند است که امید می رود با تلاش مسوولان ارشد استانی و وزارتی این اعتبار جذب و پروژه تکمیل شود.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان یادآور شد: برای اختصاص این میزان اعتبار منتظر سفر رییس جمهوری به استان هستیم و استاندار کردستان قول داده است که در این سفر پیگیری لازم انجام شود.
وی به سرعت طرح اشاره کرد و گفت: حداکثر سرعت طرح وقتی که پروژه کامل شود در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است، ضمن اینکه این پروژه هفت ایستگاه دارد که ایستگاه پایانی آن ۲۵ کیلومتر تا سنندج فاصله دارد.
هر چند این مسافت تا داخل شهر زیاد است اما مسوولان عقیده دارند، در ایستگاه تشکیلاتی سنندج، تمام امکانات رفاهی برای تردد شهروندان سنندجی و مسافران در نظر گرفته شده است تا مردم پس از بهره برداری پروژه، به راحتی امکان تردد و دسترسی به قطار را داشته باشند.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی میتوان به کاهش تصادفات جادهای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.
وی در باره زمان بهره برداری از این پروژه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: اعلام زمان قطعی پروژه را باید از وزارتخانه جویا شد.
بی شک بهره برداری از این پروژه که آرزوی دیرینه مردم استان کردستان است می تواند توسعه جهشی در بخش های مختلف را برای استان به همراه داشته باشد لذا مردم انتظار دارند مسوولان استانی و کشوری تلاش خود در به سرانجام رسیدن این پروژه را بیشتر کنند.
استان کردستان در مجموع هفت هزار و ۸۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که ۶ هزار کیلومتر آن راه روستایی و هزار و ۸۵۰ کیلومتر آن راه اصلی و فرعی است.
گروه اخبار استانهای خبرگزاری جمهوری اسلامی برای پیگیری اجرای طرحهای نیمه تمام در کشور پرونده خبری عزم دولت سیزدهم برای تکمیل طرح های نیمه تمام را تشکیل داده است؛ برای آگاهی از مهمترین طرح های در دست اجرا و میزان پیشرفت آنها را می توانید این پرونده را دنبال کنید.
نظر شما