گلزار شهدای قدیمی‌ترین آرامستان مسلمانان ایران در آستانه ساماندهی دوباره

ساری - ایرنا - یکی از مصوبات سفر استاندار مازندران به شهرستان گلوگاه، ساماندهی گلزار شهدای سفیدچاه ، به عنوان نخستین آرامستان مسلمانان ایران بود که اکنون پس از گذشت دو هفته بنا به گفته مسوولان با اتمام طراحی برای مسقف‌سازی آن به مرحله اجرایی نزدیک شده است.

​به گزارش ایرنا، سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران ششم خرداد ماه جاری به همراه ۵۰ تن از مدیران کل دستگاه های اجرایی به شهرستان گلوگاه سفر کرد. نتیجه این سفر یک روزه که حتی با بازدید میدانی از تمامی روستاها توسط مدیران کل همراه بود ، گذراندن ۴۰ مصوبه با تعیین برنامه زمان بندی بود که یکی از آنها تعیین تکلیف وابستگی اداری قبرستان سفیدچاه و ساماندهی گلزار شهدای آن بود.

قبرستان سفیدچاه در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بهشهر و ۲۵ کیلومتری جنوب شهرستان گلوگاه در شرق مازندران واقع است. در کنار این قبرستان بارگاه ابراهیم(ع)، منصور(ع) و عبدالرحمن(ع) به عنوان سرشناس ترین قبور مذهبی در این گورستان قرار دارد که گفته می شود از نوادگان موسی ابن جعفر(ع) و فرزندان احمدبن موسی شاهچراغ (ع) فرزند برادر امام رضا ( ع) هستند.

به وجود نزدیکی قبرستان به شهرستان گلوگاه و این که ساکنان شهری و روستایی این شهرستان عمدتا مردگانشان را در این قبرستان دفن می کنند ، ولی به لحاظ اداری قبرستان بخشی از شهرستان بهشهر به شمار می رود و همین دوگانگی مدیریتی با واقعیت سبب شده تا تاریخی ترین و به گفته برخی کارشناسان مرموزترین قبرستان ایران مورد بی توجهی قرار بگیرد که از جمله آن در حاشیه قرار گرفتن گلزار شهدای آرمیده در این قبرستان بوده است.

نوزدهمین مصوبه سفر استاندار مازندران به گلوگاه، ساماندهی گلزار شهدای سفیدچاه شامل مسقف‌ کردن و تعویض سنگ بستر آن بود که طبق آن بنیاد شهید و امور ایثاگران مازندران متعهد شد تا پایان امسال نسبت به اجرای کامل این طرح، اقدامات لازم را نجام دهد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثاگران مازندران روز سه شنبه در پاسخ به پیگیری خبرنگار ایرنا در باره اجرای مصوبه گفت : ساماندهی گلزار شهدای سفیدچاه سال ۹۵ پایان یافته بود و تحویل دهیاری محل شد. کار ساماندهی این گلزار براساس جمع‌بندی و نقشه راه ابلاغی سازمان بنیاد شهید کشور انجام و بر اساس آن در کف گلزار نیز سنگ نصب شد.

سعید کهنسال با اشاره به سردسیر و برف‌گیر بودن روستای سفیدچاه در فصل زمستان، افزود : نصب سنگ در کف گلزار و یخ‌زدگی آن در فصل سرما، اعتراض خانواده‌های معظم شهدا را در پی داشته و اگر قرار است مرمتی انجام شود این کار بر عهده دهیاری و یا هیات امنای مسجد محل است.

وی گفت : بر اساس نقشه راه و قانون بنیاد شهید، هیچ گلزار شهدایی نباید سقف داشته باشد ، اما با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و مشارکت و خواست مردم و وجود ظرفیت‌های محلی، طرح مسقف کردن این گلزار که از جمله مصوبات سفر استاندار مازندران به گلوگاه است، اکنون در دستور کار قرار گرفته است.

کهنسال افزود : براساس ماده ۱۱ آیین نامه اجرای جامع خدمات ایثارگران، تامین منابع مالی مورد نیاز برای ساماندهی گلزار شهدا بر عهده وزارت کشور و در استان نیز بر عهده استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.

 گلزار شهدای قدیمی‌ترین قبرستان مسلمانان ایران در آستانه ساماندهی دوباره

تامین اعتبار ۸۰ میلیارد ریالی 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثاگران مازندران بیان کرد : برای تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح؛ علاوه بر پیگیری از طریق سازمان مرکزی ، به استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هم نامه ارسال شد تا با تخصیص اعتبار مورد نیاز به کمیته برنامه ریزی شهرستان، کار مسقف شدن گلزار شهدای سفید چاه وارد فاز عملیاتی شود.

کهنسال، از قول مساعد مدیرکل حوزه ریاست سازمان بنیاد شهید و  امور ایثارگران کشور مبنی بر تخصیص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح خبر داد و گفت که با پیگیری صورت گرفته این رقم به ۵۰ میلیار ریال افزایش یافت ضمن اینکه فرماندار گلوگاه یک میلیارد ریال و نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی نیز ۳۰ میلیارد ریال و در مجموع بیش از ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح در مرحله نخست در نظر گرفته شده است و بقیه اعتبارات نیز باید از طریق وزارت کشور و سازمان مدیریت  برنامه ریزی  استان‌ها تامین شود.

وی میزان اعتبار مورد نیاز برای انجام عملیات طراحی و مسقف کردن گلزار شهدای سفید چاه را بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و با اشاره به قدمت تاریخی قبرستان سفیدچاه، گفت که در راستای مصوبه استاندار مازندران و با توجه به خواست مردم، مجوز لازم از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران برای مسقف دار کردن گلزار شهدای سفیدچاه دریافت شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران، شمار گلزارهای شهدا در این استان را یکهزار و ۵۸۷ گلزار شامل ۱۰ هزار و ۲۲۲ مزار عنوان کرد و گفت که تاکنون ۶۱ درصد گلزار شهدای  مازندران ساماندهی شدند و کار ساماندهی هشت درصد گلزار نیز با میانگین پیشرفت فیزییکی حدود ۷۶ درصد در حال انجام است.

کهنسال با بیان اینکه ۲۹ درصد گلزار شهدای مازندران نیازمند ساماندهی و بازسازی است، اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را ۵۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

گلزار شهدای قدیمی‌ترین قبرستان مسلمانان ایران در آستانه ساماندهی دوباره

 مدفن ۲۱۲ شهید

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گلوگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در تقسیمات کشوری و پس از تاسیس فرمانداری گلوگاه در سال ۸۴، روستای سفیدچاه در حوزه شهرستان بهشهر قرار گرفته است، گفت که در این مزار، ۲۱۲ شهید گلگون کفن مدفون هستند که از این تعداد ۱۱۶ شهید گلوگاهی و ۹۶ شهید نیز به علت پراکندگی زیاد منطقه از بندرگز و کردکوی در استان گلستان ، شهدایی از استان سمنان و همچنین چند شهید از شهرستان بهشهر در این مزار مدفون هستند.

حمیدرضا تقی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از نبود متولی خاص برای آرامستان روستای سفیدچاه انتقاد کرد و گفت که این امر باعث شده است تا مردم روستاهای مجاور نیز از این قبرستان برای به خاک سپردن عزیزان خود استفاده کنند.

وی با اعلام این که شهرستان گلوگاه ۹ گلزار شهید دارد که ساماندهی این گلزارها اکنون به اتمام رسیده است، افزود: در این گلزارها، ۱۰۰ شهید گلگون کفن مدفون هستند.

 سرپرست فرماندار گلوگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برپایی نشستی با مدیرکل حوزه ریاست سازمان بنیاد و امور ایثاگران کشور و مدیرکل بنیاد شهید مازندران در محل این فرمانداری خبر داد و گفت که در این نشست، صورتجلسه ای با محوریت سرپوشیده کردن گلزار شهدای سفیدچاه تنظیم و به امضای فرماندار، مدیران و روسای بنیاد دو شهرستان گلوگاه و بهشهر رسیده است. ‎

مهدی داودی اظهار داشـت: در این نشست، مدیرکل حوزه ریاست سازمان بنیاد شهید و امور ایثاگران کشور قول داد که ۲۰ میلیارد ریال اعتبار به این این طرح اختصضاص دهد که با پیگیری مدیرکل بنیاد شهید مازندران این مبلغ اکنو به ۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی گفت: سازمان مدیریت برنامه ریزی استان نیز مکلف شد تا منابع مالی مورد نیاز ساماندهی گلزار شهدای سفیدچاه را تامین و آن را در اختیار کمیته برنامه ریزیو  توسعه شهرستنا قرار دهد.

داودی افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه و سرما و یخ‌زدگی سنگ‌ها، مققر شد علاوئه بر مسقف دار کردن این گلزار، نسبت به تعویض سنگ بستر این گلزار نیز اقدام اساسی صورت گیرد.

مازندران در دوران جنگ تحمیلی ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید تقدیم نظام اسلامی کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha