چهارمحال و بختیاری تا ۱۵ روز آینده شاهد بارش نخواهد بود

شهرکرد- ایرنا- معاون توسعه، پیش‌بینی و مخاطرات طبیعی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بارش‌های تابستانه در استان به‌خاطر جریانات "مانسونی" اتفاق می‌افتد که به طور عمده به علت ضعیف بودن این جریان تا ۱۵ روز آینده بارشی در استان اتفاق نخواهد افتاد.

معصومه نوروزی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سازوکار(مکانیزم) سیستم‌های بارشی تابستانه در چهارمحال و بختیاری از سیستم بارشی در سایر فصول به‌کلی متفاوت است و بارش‌های این فصل نمی‌تواند تاثیری بر روی خشکسالی استان بگذارد.

وی افزود: بارش‌های تابستانی در چهارمحال و بختیاری بیشتر به‌خاطر جریانات "مانسونی" است که از سمت جنوب شرق و از سطح اقیانوس هند وارد کشورمان می‌شوند و بیشتر به صورت رگباری هستند.

نوروزی ادامه داد: جریانات مانسونی، جریان هوای برخاسته از شبه قاره هند هستند که موجب ایجاد محیطی کم فشار می‌شود و هوا ابتدا منبسط شده سپس سرد می‌شود و رطوبتی که با خود حمل می‌کند به ابر و سرانجام باران تبدیل می‌شود و فرآیند میعان گرمای نهان ذخیره شده در مولکول‌های آب را آزاد می‌کند و این منبع عظیم گرما به نیروی شناوری برای ایجاد چرخه مانسون می‌افزاید.

معاون توسعه، پیش‌بینی و مخاطرات طبیعی هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این بارش‌ها به طور معمول به صورت همرفتی یا نقطه‌ای و در ماه‌های خرداد تا مهر در استان اتفاق می‌افتند و بیشتر بارش‌های جریانات "مانسونی" در استانهای جنوبی مانند هرمزگان، ‌سیستان و بلوچستان و فارس رخ می‌دهد.

نوروزی ادامه داد: جریانات مانسونی، جریان هوای برخاسته از شبه قاره هند هستند که با توجه به شکل گیری کم فشار  حرارتی در این فصل موجب صعود هوا شده ، در لایه‌های بالایی جو، سرد می‌شود و رطوبتی که با خود حمل می‌کند به ابر و سرانجام باران شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد:این بارش ها به طور معمول به صورت همرفتی - نقطه‌ای و از تیرماه تا شهریورماه در استان رخ می‌دهند و  جریانات "مانسونی" در استان‌های جنوبی مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان قویتر عمل می‌کنند.

نوروزی ادامه داد: این سامانه باعث رشد ابرهای همرفتی در آسمان استان می‌شود ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۵ روز آینده بارشی مانسونی در استان وجود نخواهد داشت.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته شهرکرد با هشت درجه خنک‌ترین مرکز استان در کشور و خنک‌ترین ایستگاه در استان چهارمحال و بختیاری بود و دمای بیشینه شهرکرد در ۲۴ ساعت ۳۲ درجه بود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، همچنین استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha