به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، امیرحسین انصافی افزود: خمبازی یکی از شیوههای نمایشی عروسکی سنتی ایرانی است که بر پایه نمایشهای دیجی ویجی و پهلوان کچل، بنا شده است.
وی افزود: نثری در این نمایشها وجود دارد که در طول سالیان گذشته از بین رفته است؛ بنابراین ما دست به احیای این شیوه از نمایش ایرانی زدیم.
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه در این اثر، عروسکهای دستکشی در یک خمره بزرگ هستند و به اجرای نمایش میپردازند، ادامه داد: از آنجایی که مخاطب روز این اثر را مشاهده میکند، سعی کردیم که با وجود شکل سنتی و عروسکی این شاخه از نمایش، موضوعی روز را در آن به تصویر بکشیم.
وی خاطرنشان کرد: نمایش به روند مقابله انسانها با ویروس کرونا میپردازد و مخاطبان کودک و نوجوان مشاهده میکنند که چطور انسانها با اتحاد و به شکل نمادین آن، دست به دست یکدیگر میدهند و میتوانند ویروس را از خمره بیرون کنند.
انصافی، حضور خیمه شببازی و بخشهای نقالی در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را یک اتفاق مثبت خواند و گفت: به طور قطع حضور این بخش در جشنواره یک امکان مثبت است؛ زیرا این رویداد در بخش نمایش کودک و نوجوان، سالهاست که برگزار میشود و سابقهای طولانی دارد.
او خاطرنشان کرد: این موضوع که آثار جشنواره توسط مخاطبان اصلی آن یعنی کودکان و نوجوانان دیده میشوند و حتی در بخشهایی نیز خود این گروههای سنی به عنوان عوامل کار حضور دارند، نکته بسیار مثبت و قابل توجهی است و حضور کودکان و نوجوانان در بخشهای نقالی و نمایشهای سنتی میتواند در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و نمایشی، بسیار مفید واقع شود.
این کارگردان تئاتر خواستار توجه بیشتر به بحث آموزش نمایش سنتی شد و گفت: حلقه مفقوده در بخش نمایش ما، همواره آموزش بوده است و بچههای علاقمندی که تعداد آنها نیز زیاد است، برای آموزش راه به جایی نمیبرند.
انصافی ادامه داد: بسیاری از افراد علاقمند نمیدانند که برای آموزش باید به چه مراکزی مراجعه کنند و اساتید مجرب در این بخش به خوبی معرفی نمیشوند. بنابراین فکر میکنم که برگزاری کارگاههای آموزشی در حاشیه این رویداد، میتواند کمک شایانی به این نقص داشته باشد.
او کمبود نمایشنامه مناسب در بخش کودک و نوجوان را نیز مساله جدی خواند و اظهار داشت: کمبود نمایشنامه مناسب نیز یکی دیگر از رنجهای تئاتر کودک و نوجوان ما است و همین امر نیز سبب شده که بسیاری از هنرمندان نمایشنامه های تکراری و ترجمه شده را کار کنند.
این کارگردان تئاتر گفت: این در حالی است که ادامه این روند میتواند باعث تکراری شدن همه آثار شود و به تئاتر کودک و نوجوان ضربهای جدی وارد کند. بنابراین شاید لازم باشد، مسئولان امر، برای برگزاری یک جشنواره تخصصی نمایشنامهنویسی کودک و نوجوان نیز، اقدام کنند تا هنرمندان بتوانند از آثار برگزیده و منتخب این جشنواره به عنوان طرحهای پیشنهادی بهرهبرداری کنند.
وی ادامه داد: دیگر عوامل نمایش «ویروس کشون» شامل نویسنده، کارگردان و بازیگر: امیرحسین انصافی؛ دستیار کارگردان: سید معصومه صفایی؛ عروسکگردان: فهیمه باروتچی؛ نوازنده: علی جباری؛ طراح پوستر و بروشور: رامین بهادری؛ طراح و سازنده دکور: هانیه زحمتکش و الهه میرزایی؛ طراح و سازنده عروسکها: سپیده داداشپور هستند.
بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانههای خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار میشود.
بیست و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور ۷۰ گروه نمایشی داخلی و خارجی برگزار می شود، ۵۰۰ اثر از گروه های نمایشی داخلی و خارجی به جشنواره ارائه شد که پس از داوری اولیه ۷۰ گروه نمایشی به این دوره از جشنواره راه یافتند. در این دوره از جشنواره گروه های نمایشی از پنج کشور ایتالیا، یونان، ارمنستان، ترکیه و عراق حضور دارند و با دیگر راه یافتگان به این رویداد رقابت می کنند.
نظر شما