از کلنگ زنی نیروگاه خورشیدی تا دیدار فرماندهان مرزبانی ایران و عراق

ایلام - ایرنا - کلنگ زنی نیروگاه خورشیدی در منطقه صالح آباد مهران، فرسودگی ۴۰ درصدی شبکه توزیع آب، دیدار مشترک مرزبانان ایران و عراق در مهران، کلنگ زنی پنج هزار مسکن ملی و اجرای سرود همگانی سلام فرمانده از جمله اخبار هفته گذشته استان ایلام بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هفته پیش فرماندهان مرزبانی ایران و عراق در مهران دیدار و در خصوص وضعیت مرزهای مشترک و اربعین حسینی تبادل نظر کردند.

سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار مراودات مرزبانی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق را در عالی ترین سطح ممکن در سال های اخیر دانست و گفت: ارتباط بین‌ کلانتران مرزی ۲ کشور طی سال گذشته تاکنون از لحاظ کمیت و کیفیت افزایش قابل ملاحظه ای یافته و در مرزهای طولانی بین ایران و عراق هماهنگی خوب و ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و پیشنهاد می کنیم با همتای عراقی در مردادماه ۴۰ روز مانده به اربعین نشست دیگری برای تسهیل در تردد زائران برگزار شود و ارتباط مرزبانی ۲ کشور در شرایط فعلی که تهدید و چالش در همه‌ مرزهای دنیا وجود دارد، بسیار بی نظیر است.

فرمانده مرزبانی عراق سپهبد حامد عبدالله ابراهیم نیز در این دیدار اظهار داشت: هرگونه خطر و ناامنی در مرزهای ایران را جزو خطرات و تهدیدات کشور خود دانسته و حس برادرانه بین مرزبانان و مسوولان ۲ کشور و ارتباط های مناسب در رفع بسیاری از مسائل بین ۲ کشور موثر بوده است و با توجه به اینکه بدلیل شیوع کرونا ۲ سال کنگره بزرگ برگزار نشده است، اما امسال میل و شوق مردم مسلمان بخصوص ایرانیان برای زیارت اربعین بیشتر است و در تلاشیم برخی پایانه ها را با هماهنگی دولت مرکزی بازگشایی کرده تا بتوانیم از بار تردد مرز مهران کم کنیم.

وی ضمن اعلام آمادگی کامل برای تسهیل در تردد و ارائه خدمت رسانی به زائران ایرانی در طول سال بویژه محرم و اربعین افزود: با وجود مشکلات امنیتی که در سنوات گذشته داشتیم اما با ایرانی ها همکاری لازم را بعمل آورده و در تلاشیم امسال با آمادگی کامل و برنامه ریزی  بهتر در راستای تسهیل در تردد زائرین در خدمت زائران ایران باشیم.

عبدالحمید نصر عبدالمجید نصر مدیر گذرگاه مرزی زرباطیه در استان واسط عراق نیز یادآور شد: حذف روادید زمینی برای اربعین منوط به تصمیم نهایی عراق است و در مرز زرباطیه تعداد ۱۶۵ گیت فعال است و در این خصوص مشکلی برای تردد زائران در ایام قبل و بعد از اربعین وجود ندارد.

عبدالمجید با اشاره به جمعیت بزرگ زائرانی که در ایام اربعین وارد این استان می شوند، گفت: تنها در هنگام خروج زائران از مرزهای ایران با توجه به موج زیاد جمعیت باید مسوولان ایرانی مستقر در مرز در این خصوص طوری برنامه ریزی کنند که در عبور زوار از مرز به طرف عراق با کمی تامل این کار انجام شود تا ما کنترل لازم برای خروج افراد از مرز را داشته باشیم.

مدیر گذرگاه مرزی زرباطیه در استان واسط عراق اضافه کرد: از لحاظ زیرساخت های داخل پایانه مشکلاتی چون کمبود سرویس بهداشتی وجود دارد که این جوابگوی این حجم از زائران در این ایام نیست لذا خواستار همکاری مسوولان ایرانی در این خصوص برای رفع مشکلات در این پایانه مرزی هستیم.

نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ کیلو واتی تجدیدپذیر با حضور استاندار ایلام و مسوولان استانی و شهرستانی در صالح آباد مهران کلنگ زنی شد که برای تکمیل این پروژه ۲ میلیارد تومان نیاز است که کارفرما آن اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام است که به گفته حسن بهرام نیا استاندار ایلام این طرح هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در آیین کلنگ زنی احداث نیروگاه خورشیدی در منطقه صالح آباد مهران نیز گفت: ۱۵۰ نیروگاه خورشیدی در صحن امامزادگان راه اندازی شده و در حال فعالیت هستند.

هفته گذشته کلنگ احداث پنج هزار مسکن ملی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن و جمعی از مسوولان استان در ایلام به زمین زده شد که عملیات احداث این تعداد واحد شامل واقع در بلوار دانشجو شهر ایلام با مساحت چهار هزار و ۶۹۹‌ متر مربع و زیربنای ۲۱ هزار و ۲۰۰ متر مربع در ۹ طبقه احداث خواهد شد و طبق زمان بندی که برای این پروژه در نظر گرفته شده یک مقطع ۲ ساله است که تا سال ۱۴۰۳ طرح ملی مسکن در شهر ایلام تحویل داده خواهد شد و تاکنون سه هزار و ۴۳۲ نفر از متقاضیان طرح مسکن ‌ملی در استان آورده خود را به‌طور کامل واریز کرده‌اند و هدف از طرح نهضت ملی مسکن ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها و خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه است که برای تحقق این هدف ضمن تسریع اجرای پروژه ها، رعایت نکات فنی و کیفیت نیز با دقت زیر نظر ناظرین قرار دارد و  در صورت مشاهده عدم رعایت نکات فنی در احداث هر یک از پروژه های نهضت ملی مسکن که باعث کم شدن استحکام بنا و کیفیت ساختمان می شود، بلافاصله پروژه تعطیل و حتی تخریب خواهد شد.

علیرضا فخاری معاون وزیر راه و رییس سازمان زمین و مسکن در زمینه پروژه مسکن ملی گفت: طرح نهضت مسکن‌ ملی در سطح کشور یک اقدام جهادگونه بوده و همه باید تلاش کنیم در این راه موفق عمل کنیم.

وی طرح نهضت ملی مسکن را یکی از اقدامات دولت برای کنترل قیمت زمین و مسکن اعلام کرد و گفت: با توج به تجاربی که از طرح مسکن مهر و اقدام ملی مسکن به دست آمده امید می‌رود بتوان با سرعت، دقت و قیمتی پایین‌تر واحدهای مسکونی را به متقاضیان تحویل دهیم.

حسن بهرام نیا استاندار ایلام گفت: پروژه های آبرسانی روستایی ایلام با مشارکت سپاه از ۱۲۸ به ۲۰۰ روستا و اعتبار آن در مرکز از ۵۰۷ میلیارد به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد و پیمانکار ساخت مجتمع ها باید به سرعت مشخص و کار آغاز شود و مصالح پای کار خریداری شده طبق قانون ۷۰ درصد مبلغ پرداخت می شود.

اولویت در آبرسانی ها با روستاهای محروم و کم آب است و طی رایزنی انجام شده در مرکز برای افزایش مجتمع آبرسانی اعتبار ۳۰ درصد افزایش می یابد.

برای شتاب دهی به کار آبرسانی باید ابتدا ساخت مخازن آغاز و سپس مصالح خریداری شود و پس از کارگزاری شبکه ها تا زمان دریافت اتصالات در دستور کار قرار گیرد. 

به گفته پرویز ناصری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام بیش از ۴۰ درصد شبکه های توزیع آب در این استان بر اساس آخرین برآورده‌های صورت گرفته توسط کارشناسان این شرکت فرسوده است که فرسودگی بیش از ۴۰ درصد شبکه های توزیع آب استان و ۲۴ درصد خطوط موجود، فرسودگی خط انتقال گل گل به طول ۲۳ کیلومتر با توجه به قدمت عمر بالای آن و افزایش حوادث و اتفاقات مسیر خط انتقال، وجود ۳ کیلومتر از خط انتقال سد ایلام در زیر منازل مسکونی منطقه بانبرز و …. از مهمترین مشکلات حوزه آبرسانی شهری و روستایی استان است.

سرود همگانی سلام فرمانده هفته گذشته با حضور جمع زیادی از خانواده های ایلامی و فرزندان کوچک آنها، خدام حرم رضوی و جمعی از مسوولان استانی در محل دریاچه پارک کوثر برگزار شد و سرود همگانی سلام فرمانده همخوانی شد.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha