شمار دفاتر معاملات املاک در بجنورد بیش از ۲ برابر استاندارد است

بجنورد- ایرنا- رییس اتحادیه مشاوران املاک در بجنورد گفت: به ازای هر ۳۵ خانوار بجنوردی یک دفتر مشاوره معاملات املاک فعال و شمار آن بیش از ۲ برابر استاندارد است.

امیر آخته روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رشد تعداد مشاوران املاک در خراسان شمالی قابل توجه است و فقط در شهرستان بجنورد هم اکنون ۸۰۰ مشاور املاک مجوز دارند که از این تعداد ۷۰۰ مشاور املاک فعال هستند.

وی گفت: هم اینک ۱۵۰ نفر دیگر نیز در مراحل پایانی دریافت مجوز قرار دارند و به زودی این افراد نیز به شمار مشاوران املاک بجنورد اضافه خواهند شد.

وی با بیان این که تعداد مشاوران املاک بیشتر از استاندارد های تعریف شده برای فعالیت های صنفی است افزود:  متاسفانه برخی محدودیت ها مانند تحصیلات و نداشتن سوء پیشینه کیفری برای صدور مجوز در این صنف برداشته شده در حالی که برای یک مشاور املاک داشتن سواد کافی و اطلاعات حقوقی لازم است.

رییس اتحادیه مشاورن املاک در بجنورد از افزایش بیش از ۲ برابری بهای کرایه در املاک تجاری و افزایش ۸۰ درصدی اجاره بها و رهن در بجنورد نیز خبر داد.

آخته افزود: مسکن، تابعی از اقتصاد است  و نمی‌توان انتظار داشت که در شرایط تورمی، قیمت آن افزایش پیدا نکند و افزایش قیمت ها و هیجان مستولی بر بازار شامل کرایه های نیز شد.

وی از موجران خواست تا کمی انعطاف نشان دهند و شرایط برخی مستاجران را درک کنند و افزود: برخی مالکان هستندکه کرایه ملک تجاری و مسکونی خود را افزایش ندادند و درعین حال قرار دادها را نیز تمدید کرده اند و شماری از مالکان نیز افزایش معقولی در کرایه ها دارند اما برخی کرایه ها را دو تا سه برابر کرده اند که منطقی نیست.

وی خاطرنشان کرد: شرایط جامعه سخت شده و تورم موجود می طلبد همه در کنار هم باشیم و به هم کمک کنیم در حالی که هر فردی اگر بخواهد فشار خود را به طور مضاعف به دیگری انتقال دهد با فاجعه مواجه می شویم.

به گزارش ایرنا یکی از نکات قابل تامل از مقایسه پراکنش استانی تعداد بنگاه‌های املاک کشور، رشد شگفت‌انگیز تعداد مشاوران املاک در مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور طی سال‌های ۱۳۹۰ تا تابستان ۱۳۹۹ است به طوری که این بخش با رشد ۲۰۰ درصدی در راس قرار گرفته‌است.

هم اینک  خراسان شمالی با ۱۸۵درصد رشد دومین استان در افزایش رشد تعداد مشاوران املاک است.

خراسان شمالی با دارا بودن ۸۶۳ هزارنفر در شمالشرق کشور قرار دارد.

شهرستان بجنورد دارای ۳۴۰ هزار نفر جمعیت و شهر بجنورد نیز ۲۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha