مردم هرمزگان فردا با هوای شرجی، گرمای بیشتری را حس می‌کنند

بندرعباس - ایرنا -معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان گفت: هوای شرجی فردا در این استان افزایش می‌یابد و موجب می‌شود ساکنان استان با وجود کاهش درجه دمای هوا، گرمای بیشتری حس کنند.

کیانوش عارفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دلیل افزایش شرجی بالا رفتن درجه حرارت آب و تبخیر آن است و فردا برابر با یکم تیر بلندترین روز سال است و سپس آرام آرام روزها کوتاه‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین ساعت تابش آفتاب افزایش می یاید و هوا گرم تر است، جهت وزش باد هم جنوب شرقی بوده و همه شرایط برای افزایش شرجی و رطوبت مهیاست.

وی اضافه کرد: از سویی درجه حرارت واقعی که دستگاه‌ها نشان داده می‌شود پایین می‌آید اما چون شرجی و رطوبت هوا بالا رفته مردم احساس گرمای بیشتری می‌کنند.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان گفت: پوست بدن خنک کننده است و زمانی احساس خنی می‌کنیم که عرق کنیم.

عارفی اشاره کرد: وقتی عرق می‌کنیم گرمای بدن توسط ذرات آب خارج می‌شود و تبخیر می‌شود که همین منجر می‌شود احساس خنکی به انسان بدهد.

وی افزود: زمانی که هوا شرجی است چون شرجی ترکیبی از رطوبت هوا و نمک بوده و رطوبت هوا ذرات نمک روی بدن قرار می‌گیرد امکان عرق کردن از انسان گرفته می‌شود.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان ابراز داشت: پوست در این شرایط نمی‌تواند کار خود را انجام دهد و گرما را از طریق عرق کردن خارج کند و در نتیجه گرما در بدن حبس می‌شود.

عارفی ابراز داشت: دمای داخل بدن انسان در حالت معمول ۳۷ درجه و لایه پوست ۳۲ درجه سانتیگراد است، خداوند این قابلیت را ایجاد کرده که دما را ۳۲ درجه سانتیگراد نگهدارد و زمانی که دمای بدن از این درجه بالاتر برود پوست شروع به عرق کردن می‌کند.

وی افزود: زمانیکه شرجی اجازه نمی‌دهد دمای پوست با عرق کردن به ۳۲ برسد و به حدود ۴۰ درجه برسد دمای داخل بدن بشدت افزایش می‌یابد و حس بدی به انسان دست می‌دهد.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان بیان کرد: اگر در این شرایط افراد گفتند احساس ۵۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر می‌کنند به دلیل بالا رفتن دمای درونی بدنشان است.

وی اضافه کرد: شرایط طبیعی این است که دمای دورن بدن انسان ۳۷ درجه و دمای پوست ۳۲ درجه سانتیگراد باشد، این در شرایطی است که انسان در هوای گرم و خشک باشد که بدن بتواند با غرق کردن خود را خنک کند.

وی اشاره کرد: اما زمانی که هوا بوسیله شرجی اشباع شده باشد امکان عرق کردن از پوست گرفته می‌شود و تبخیری هم روی آن انجام نمی‌شود که انسان احساس خنکی کند.

وی ابراز داشت: در این شرایط کولرهای گازی به خوبی کار می‌کنند و آب بیشتری از پشت شان خارج می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha