۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۵۲
کد خبر: 84798592
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

دهها کشته و میلیون ها بی خانمان در اثر سیل هند و بنگلادش

تهران- ایرنا- سیل و رانش زمین در هند و بنگلادش موجب مرگ دهها نفر و آوارگی میلیون‌ها شهروند در این منطقه جنوب آسیا شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سی ان ان، کشورهای آسیای جنوبی که بیش از ۱.۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان را در خود جای داده اند، تحت تأثیر باران‌های موسمی قرار گرفته‌اند و برخی از بارندگی ها، بدترین سیل‌ها را در این منطقه طی سال‌های اخیر به دنبال داشته است.

به گفته مقامات مدیریت بلایای طبیعی هند، پس از بارش باران شدید در ایالت شمال شرقی آسام که باعث رانش زمین و گسترش سواحل رودخانه ها شد، حداقل ۴۸ نفر جان خود را از دست داده اند. این گزارش اضافه می کند بیش از ۵.۵ میلیون نفر تنها در این ایالت از سیل آسیب دیده اند.

«هیمانتا بیسوا سارما» وزیر ارشد آسام، روز گذشته از یکی از ۱۶۸۷ اردوگاه امدادی که بیش از ۲۶۰ هزار آواره این ایالت را در خود جای داده است، بازدید کرد. وی در توییتر خود نوشت: دولت ما به زودی درگاه اینترنتی برای افراد آسیب دیده راه اندازی خواهد کرد تا تلفات دام و سایر خسارات ناشی از سیل را ثبت کند. بسته امدادی سیل نیز به زودی اعلام خواهد شد.

به گفته مقامات ایالتی، در نزدیکی ایالت مگالایا حداقل ۲۵ نفر از ۹ ژوئن جان خود را از دست داده اند که ۱۱ نفر همچنان مفقود و ۲۲ نفر دیگر زخمی شده اند. ویدئویی که از تلویزیون محلی این ایالت پخش شد مردم شهرهای آسیب دیده را نشان داد که تا کمرشان در اعماق آب گل آلود است و خیابان‌هایی که به رودخانه تبدیل و وسایل نقلیه‌ای که در آب غوطه‌ور شده‌اند.

دهها کشته و میلیون ها بی خانمان در اثر سیل هند و بنگلادش

به گفته مقامات در بنگلادش، حوادث مرتبط با سیل از جمله برق گرفتگی و رانش زمین، دست کم ۲۲ کشته برجای گذاشته است. بر اساس گزارش یونیسف، حدود ۴ میلیون نفر از جمله ۱.۶ میلیون کودک در اثر سیل ناگهانی سرگردان شده اند.

«شلدون یت» نماینده یونیسف در بنگلادش، روز دوشنبه در بیانیه ای گفت: کودکان در حال حاضر به آب آشامیدنی سالم نیاز دارند. پیشگیری از بیماری های کشنده ناشی از آب یکی از چندین نگرانی مهم است.

مقامات محلی گفتند که بارش باران باعث سیل فاجعه بار در منطقه سیلهت در شمال شرقی شده است. «عتیق الحاق» مدیر کل اداره مدیریت بلایای بنگلادش، روز دوشنبه به رویترز گفت: این سیل در ۱۲۲ سال اخیر بدترین سیل در منطقه سیلهت است.

به گفته یونیسف، امکانات بهداشتی در سیلهت زیر آب رفته است، در حالی که کودکان در معرض خطر غرق شدن قرار داشتند. بیش از ۳۶۰۰۰ کودک به همراه خانواده های خود به پناهگاه های شلوغ پناه برده اند.

در ادامه این بیانیه آمده است که مدارس مجبور به تعطیلی و امتحانات لغو شده اند که بر آموزش آنها پس از ماه ها تعطیلی به دلیل همه گیری ویروس کرونا تأثیر بیشتری گذاشته است.

رویدادهای آب و هوایی شدید در جنوب آسیا به دلیل بحران آب و هوا به طور فزاینده ای تکرار می شود، دما در بخش هایی از هند و پاکستان در طول موج گرما در آوریل و می (فروردین و اردیبهشت) به رکورد جدیدی رسیده است. دانشمندان می گویند که بحران آب و هوا احتمال شکستن موج گرمای بی سابقه را در هند و پاکستان ۱۰۰ برابر بیشتر کرده است.

در گزارش سال ۲۰۲۲ هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی گفته شد که آنها اطمینان متوسطی دارند که امواج گرما و رطوبت شدیدتر و مکرر خواهند شد و بارش های موسمی سالانه و تابستانی افزایش خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha