آیت‌الله علم‌الهدی: بازسازی اعتاب مقدسه مصداق مجاهدت عظیم است

مشهد-ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات، علاوه بر خیرات و برکاتی که در عرصه زیارتی دارد، مصداق یک مجاهدت عظیم است و باعث تعظیم شعائر اهل‌بیت (ع) می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از  دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در مراسم آغاز ساخت صحن امام محمدباقر(ع) در کاظمین که با حضور استانداران، فرماندهان سپاه استان‌ها و مسوولان ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود:  فعالیت‌ها و برنامه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات با اهمیت و فداکارانه است و در سفرهایی که زائران ایرانی به عتبات مشرف می‌شوند، به‌صورت عینی مشاهده می‌کنند که این تلاش‌ها چه حد خالصانه و دارای ثمرات و برکات محسوس و چشمگیری است.

وی با اشاره به اینکه اولین و بزرگ‌ترین برنامه ستاد بازسازی عتبات عالیات، ساخت صحن حضرت زهرا (س) در حرم مطهر علوی در نجف اشرف بود، بیان کرد: در بازدید از طرح ساخت این صحن به مهندس مسوول طرح گفتم که حضرت علی (ع) در دوران حیات دنیوی خود یک خانه برای حضرت زهرا(س) ساخت که تبدیل به قتلگاه ایشان شد و از این رو تلاش شما برای ساخت یک صحن و سرا در مجاورت این حرم، ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا اینجا مکانی برای حضور پر شور زائران حرم علوی خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ساخت صحن حضرت زینب (س) ادامه داد: بنای این صحن نیز دقیقاً در محدوده‌ای واقع شده که به لحاظ تاریخی، تحولات صحرای کربلا در آن روی داده است و لذا این توفیق و افتخار بزرگی برای عزیزان ستاد بازسازی عتبات عالیات است که مصیبت گاه حضرت زینب (س) را به میعادگاه عاشقان اباعبدالله (ع) و محفلی برای تعظیم شعائر حسینی تبدیل کرده‌اند.

او گفت: ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات، علاوه بر خیرات و برکاتی که در عرصه زیارتی دارد، یک حرکت بزرگ سیاسی در جهان اسلام است؛ زیرا در شرایط کنونی جریان ضدانقلاب خارج نشین برای اینکه ظرفیت مذهبی برای خود ایجاد کند، تمام تمرکز خود را بر اعتاب مقدسه قرار داده است و اگر ستاد بازسازی عتبات عالیات خالصانه پا به میدان گذارد و متولی بازسازی بناهای مربوط به این حرمین مقدس می‌شود، مصداق یک مجاهدت عظیم است.

تکمیل شبستان‌های زیارتی، راهبرد جدید ستاد بازسازی عتبات عالیات

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور نیز در این نشست ضمن تشریح اقدامات و برنامه‌های این ستاد در ۱۸ سال گذشته اظهار کرد: دوره اول فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در بازه زمانی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸، ناظر بر مرمت و بازسازی ابنیه زیارتی تخریب شده بود تا با تعویض درب‌ها، کتیبه‌ها و سنگفرش‌ها، حداقل شرایط برای بازگشایی حرم‌های مطهر برای حضور زائران فراهم باشد.

محمد جلال مآب افزود: اما از شعبان سال ۱۳۸۹ فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات با آغاز طرح‌های توسعه‌ای وارد مرحله جدیدی شد و با افتتاح همزمان کتابخانه، ساختمان اداری و مناره بخش جنوبی ایوان نجف، راهبرد جدید این ستاد وجه عملیاتی پیدا کرد.

وی بیان کرد: امروز شاهد این هستیم که در سایه هماهنگی با عتبه مقدسه علوی، پروژه‌های ساخت و تجهیز شبستان‌های زیارتی به‌طور جدی در دستور کار ستاد بازسازی عتبات عالیات قرار دارد و علاوه بر اینکه مهمانسرا و موزه علوی تا پایان این ماه تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید، عید غدیر امسال مصادف با آغاز رونمایی از شبستان‌های زیارتی در حرمین شریفین عتبات خواهد بود.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با بیان اینکه یکی از راهبردهای اساسی این ستاد در سالیان آتی، تکمیل طرح‌های مربوط به شبستان‌ها در اعتاب مقدسه است، اظهار کرد: از امسال مراسم بزرگ اربعین با فصل تابستان در عراق مصادف می‌شود و به خاطر گرمای شدید هوا در جریان برگزاری این رویداد جهانی، خادمان اهل بیت (ع) در ستاد بازسازی عتبات مصمم هستند تا با تکمیل شبستان‌های زیارتی، زمینه آسایش زائران را فراهم کنند.

استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: استان خراسان رضوی به خاطر وجود بارگاه منور رضوی، زمینه فعالیت‌های مرتبط با حوزه بازسازی اعتاب مقدسه در آن بسیار فراهم است.

یعقوبعلی نظری افزود: مردم ولایتمدار و متدین این سرزمین همواره در عرصه مشارکت و جمع‌آوری نذورات، پیشتاز بوده‌اند و با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات معیشتی، عشق و ارادت این مردم به ساحت اهل بیت (ع) با نذورات آنان در حوزه بازسازی حرمین شریفین نمایان می‌شود.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کاظمین و مدیر طرح ساخت صحن امام محمدباقر (ع) در تشریح جزییات احداث این صحن بیان کرد: این صحن در قسمت شمالی حرم مطهر امامین جوادین(ع) قرار گرفته که پیرو درخواست تولیت عتبه مقدسه، از آبان ۱۳۹۸ عملیات اجرایی آن در زمینی به مساحت ۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع آغاز شد.

عباس رضایی‌نسب ادامه داد: چالش نخست مهندسان در اجرای این طرح محصور بودن زمین آن بود به‌ گونه‌ای که طبق نقشه‌ها باید در زمینی عملیات ساختمانی اجرا می‌شد که هر چهار طرف آن ساختمان قرار داشت و این موضوع، حساسیت گودبرداری و زیرسازی بنا را دوچندان می‌کرد.

وی گفت: همچنین، حفاری این زمین سختی ویژه‌ای داشت زیرا در چهارمتری سطح زمین، آب وجود دارد و این درحالی است که ما برای ساخت صحن امام محمدباقر (ع) ناچار به حفاری زمین به میزان ۱۱ متر بودیم.

مدیر پروژه ساخت صحن امام محمدباقر (ع) با بیان اینکه مساحت زیربنایی پروژه شامل ۶ هزار و ۶۰۰ مترمربع است، تاکید کرد: برای اجرای این پروژه ۳۶ هزار مترمربع خاکبرداری و هشت هزار مترمکعب تخریب انجام شده که طی ۲ سال اخیر به‌طور متوسط در هر روز ۳۰ نفر در پروژه فعالیت می‌کردند که این میزان هم‌اکنون به ۵۰ نفر رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha