توجه مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی به حوزه فن‌آوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان ضروری است

مشهد- ایرنا- رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی بر لزوم توجه مدیران دستگاه‌های اجرایی به حوزه فن‌آوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد.

به گزارش ایرنا، مسعود میرزایی شهرآبی روز چهارشنبه در بازدید از مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز برقراری ارتباط پویا بین پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها را ضروری دانست و گفت: در سالی که به فرموده رهبر معظم انقلاب به شعار تولید، دانش بنیان و کارآفرینی مزین شده، حمایت از ایده‌های خلاقانه توسط پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و شتابدهی با جدیت صورت گیرد.

وی با اشاره به رویکرد پارک علم و فناوری خراسان به سمت منتورینگ و راهنمایی هسته‌های فن‌آور گفت: پارک‌های علم و فناوری را نباید صرفاً زیرمجموعه وزارت علوم قلمداد کنیم بلکه نقش مدیران استانی در توسعه پارک‌ها و مراکز رشد و نوآوری و کانون‌های خلاقیت و شکوفایی در شهرستان‌ها مؤثر است.

میرزایی شهرآبی با تأکید بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها و مرکز استان و شهرستان‌ها برای حمایت از فعالیت‌های فن آورانه و نوآورانه اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پارک علم و فناوری به منظور ارتقای کمی و کیفی خدمات مورد نیاز توسعه کسب و کار شرکت‌ها و واحدهای فناور مهم‌ترین اولویت ماست.

وی با اشاره به توجه به موضوع بسترسازی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای ظهور و بروز نوآوری، گفت: ما با مشارکت و ایفای نقش مؤثر در ارتقای زیست بوم نوآوری و فناوری در استان به دنبال طراحی ساز وکار لازم جهت تربیت نیروی انسانی متخصص در سطوح و حوزه‌های مختلف هستیم تا با توجه ویژه به معضل بیکاری در ایجاد طرح‌های اشتغال‌زایی دانش‌بنیان و تغییر فرهنگ کارجویی به کارآفرینی توفیق یابیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به تدوین ساز و کار عملیاتی جهت تحقق مرجعیت و دیپلماسی فناوری و نوآوری و رصد فناوری‌های نوظهور، گفت: ما با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و غیردولتی در راستای تحقق اقتصاد دانش‌ بنیان جهت مأموریت گرایی پارک و ایجاد قطب‌های فناوری اقدام کرده‌ایم.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی انجام شده در پارک علم و فناوری گفت: در حال حاضر مهندسی پروژه‌های کلان فناوری و تبدیل آنها به ریز پروژه‌ها و واگذاری آنها به شرکت‌های دانش‌ بنیان جهت اجرا را دستور کار قرار داده‌ایم.

وی گفت: در شرایط فعلی که دولت با کمبود منابع مواجه است ما به دنبال ایجاد ساختمان‌های متنوع و متعدد متعلق به پارک نیستیم بلکه به دنبال فضاها و مکان‌های خالی مربوط به دستگاه‌های مختلف اجرایی هستیم تا هر نقطه از شهرها لکه فناوری ایجاد کنیم و با استقرار تیم‌های نوآوری، مجوز فناوری به شرکت‌ها بدهیم تا ضمن کار در این فضاها از معافیت‌های مالیاتی بهره ببرند.

میرزایی شهرآبی از اختصاص فضایی در مشهد به عنوان ناحیه نوآوری خبر داد و گفت: امروز دولت پتانسیل برای احداث ساختمان و ... برای ایجاد مراکز نوآوری ندارد اما می‌توان با استفاده از فضاهای خالی و بلااستفاده از تیم‌های نوآور حمایت کرد.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر نیز طی سخنانی با ابراز خرسندی از اخذ مجوز مرکز رشد کشاورزی گفت: ما تلاش داریم از همه ظرفیت منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ بهره ببریم و با حمایت از تیم‌های نوآور در مسیر تبدیل مرکز آموزش عالی کاشمر به دانشگاه نسل سوم و چهارم توفیق یابیم.

 هادی معماریان اظهار داشت: ما به دنبال منافع منطقه و پایداری مرکز نوآوری و رشد در آن هستیم و یقین داریم به پشتوانه توان علمی بالا هیئت علمی و منابع موجود می‌توانیم زمینه پایداری فضا را فراهم کنیم.

وی از پارک علم و فناوری خراسان رضوی خواست با توجه به پتانسیل‌های منطقه در حوزه کشاورزی و تولید محصولات متنوع، توانمندی‌های شهرستان در حوزه صنایع‌دستی و جاذبه‌های گردشگری به مرکز نوآوری و شتابدهی در زمینه برندینگ و بازاریابی و فروش و برگزاری رویدادهای استارتاپی مشاوره‌های لازم را ارائه دهند.

معماریان افزود: با توجه به راهبردهای اساسی دولت در تحقق اهداف نظام علم، فناوری و نوآوری به ویژه توسعه پارک و مراکز رشد و حل مشکلات پیش روی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان مستقر در پارک، حمایت مالی از تیم‌های نوآور در شهرستان ضروری است.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده با فعالیت مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز هم اکنون شاهد استقرار ۱۲ هسته نوآور و جذب هفت میلیارد ریال تسهیلات برای تیم‌های نوآور هستیم.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: حداقل پنج هسته فناور مستقر در مرکز نوآوری ترشیز در مسیر دانش بنیان شدن هستند و با اخذ مجوز مرکز رشد کشاورزی و آغاز به کار این مرکز شاهد فعالیت تیم‌های فن‌آور با رویکرد کشاورزی با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی منطقه خواهیم بود.

مرکز نوآوری و شتاب دهی ترشیز به عنوان زیر مجموعه مرکز آموزش عالی کاشمر مجوز خود را در سال ۱۳۹۵ اخذ کرد. علاوه بر مرکز آموزش عالی کاشمر، پنج واحد آموزش عالی دیگر با سه هزار دانشجو در شهرستان کاشمر فعالیت دارند. مجوز فعالیت مرکز رشد کشاورزی شهرستان نیز در اردیبهشت‌ماه امسال اخذ شد.

شهرستان ۱۳۰ هزارنفری کاشمر که مرکز آن در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است به نوعی مرکزیت فرهنگی و اقتصادی در منطقه جنوب غرب استان خراسان رضوی محسوب می‌شود و شهرستان‌های کوهسرخ، بردسکن و خلیل‌آباد با مجموع جمعیت ۱۶۵ هزار نفر در گذشته بخش‌هایی از شهرستان کاشمر بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha