محمدابراهیم قدمگاهی روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان اعتبار برای محوطه سازی، گسترش عرض جاده، تحکیم دیوار حفاظتی، پارکینگ و سایر موارد هزینه خواهد شد.
وی افزود: فرودگاه بجنورد از نظر زیر ساخت ها در خصوص تجهیزات و امکانات بسیار مناسب است و تنها نیاز این فرودگاه برقراری پرواز از سوی شرکت های هواپیمایی است.
قدمگاهی اظهار داشت: شرکت ها به دلایل مختلف از جمله بحث بازرگانی بیشتر پروازهای این فرودگاه را لغو می کنند که این امر موجب نارضایتی مشتریان و شهروندان این استان شده است.
قدمگاهی افزود: در سفر های دولت به استان وزیر کشور دستوراتی مبنی بر افزایش برنامه پروزاری این فرودگاه داشت که هم اکنون پیگیر این موضوع هستیم.
مدیر فرودگاه شهدای بجنورد گفت: حتی در این فرودگاه پرواز شب نیز ممکن است که این مهم ظرفیتی برای توسعه برنامه های پراوازی است.
وی گفت: به دلایل اینکه در این فرودگاه قابلیت پرواز برای هواپیماهای بزرگ وجود ندارد تعداد مسافران نیز کمتر است که به اجبار با هواپیماهای کوچک زیر ۳۵ نفر استفاده می شود که باید شرکت ها هواپیمای کوچک و مناسب این فرودگاه در نظر بگیرند اما تعداد پرواز در روز را افزایش دهند و استقبال از سوی مردم نیز وجود دارد.
قدمگاهی با بیان اینکه ظرفیت سه پرواز در یک روز در این فرودگاه وجود دارد افزود: در گذشته در چهار روز هفته دو برنامه پروازی وجود داشت که ظرفیت نیز تکمیل می شد.
وی افزود: هم اینک تنها یک مسیر پروازی در این فرودگاه وجود دارد در حالی که شرایط برای پرواز های تفریحی، زیارتی و کاری فراهم است که از جمله پرواز به کیشٰ، عسلویه و عتبات عالیات مورد استقبال است، ساعت پروازی این مسیر ها کوتاه و هزینه نیز مناسب تر است و همچنین متقاضیان برای حمل و نقل هوایی نیز در این استان وجود دارد.
قدمگاهی اظهار داشت: این فرودگاه طبق برنامه پیش از شیوع ویروس کرونا در هفته ۹ پرواز و حتی تا ۱۲ پرواز را نیز داشت که بعضا نیز به علت های مختلف از جمله بدی آب و هوا، مشکلات فنی و بازرگانی ایرلاین ها و حتی کمبود مسافر کمتر از این تعداد انجام می شد که شیوع کرونا باعث لغو برخی از این پروازها هم شد.
وی برقراری پرواز های خارجی را از برنامه های این فرودگاه دانست و افزود: پرواز به عتبات عالیات و عشق آباد از جمله آن است.
قدمگاهی با بیان اینکه در مجموع در فرودگاه بجنورد اینک در طول یک هفته چهار پرواز رفت و برگشت انجام می شود اظهار داشت: این در حالی است که اخیرا در این فرودگاه ۶ برنامه پروازی وجود داشت و حتی در ماه های اخیر تا ۱۲ پرواز نیز در هفته می رسید.
وی گفت: شرکت های خصوصی برای برقراری پرواز در هر فرودگاهی بحث اقتصادی را در نظر می گیرد و اگر کمبود ناوگان هوایی داشته باشد فرودگاه های بزرگ تر را ترجیح می دهد.
به گزارش ایرنا شرکت های هواپیمایی ماهان، ایران ایر و آسمان در سال جاری تعداد زیادی از پروازهای فرودگاه بجنورد را به علت مشکلات فنی، بازرگانی، آب و هوایی و یا بدون اقامه دلیلی خاص لغو می کردند.
فرودگاه بجنورد به علت شرایط خاص اقلیمی و مکانی، نیاز به هواپیمای خاص دارد که هم اکنون عمدتا هواپیماهای فوکر در این فرودگاه برنامه پروازی دارند و در فصل زمستان شمار زیادی از پروازها به علت بدی آب و هوا لغو می شوند.
پارسال ۶۹۶ سورتی پرواز از این فرودگاه انجام شد که این تعداد پرواز در کارنامه این فرودگاه از بدو تاسیس تاکنون بی سابقه بوده است.
استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد و فاصله بجنورد، مرکز این استان تا تهران افزون بر ۷۰۰ کیلومتر و تا مشهد ۲۵۰ کیلومتر است.
فرودگاه بجنورد به عنوان فرودگاه مرز هوایی فعال است که دارای یک باند به ابعاد ۴۲۰۰ در ۴۵ متر، اپرون به ابعاد ۲۴۵ در ۱۱۸ متر، تاکسی وی عمود به ابعاد ۲۳ در ۱۲۰ متر و ساختمان ترمینال مسافری به مساحت ۱۷۰۰ متر مربع و ترمینال جدید به مساحت ۴۶۰۰ مترمربع است.
این فرودگاه از حدود سال ۱۳۲۷ دارای تاسیسات مختصری بوده و برای اهداف سم پاشی مورد استفاده قرار می گرفت.
در سال ۱۳۶۷ این فرودگاه مجددا طراحی شد و در سال ۱۳۷۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد و در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسید.
فرودگاه بجنورد از زمان بهره برداری تا سال ۱۳۸۴ فرودگاه اقماری فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد محسوب می شد،اما در سال ۱۳۸۵ به عنوان یه فرودگاه مستقل معرفی شد.
نظر شما