فرهنگ منابع طبیعی با مشارکت رسانه‌ها نهادینه می‌شود

سنندج- ایرنا- سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امروز میراث‌دار منابع طبیعی از گذشتگان و امانتدار آن برای آیندگان هستیم که همه باید در حفظ و حراست از آن کوشا باشیم و در این میان مشارکت رسانه ها برای نهادینه کردن فرهنگ منابع طبیعی الزامی است.

 به گزارش ایرنا، بهزاد شریفی‌پور روز چهارشنبه در بازدید از خبرگزاری ایرنا مرکز سنندج اظهار داشت: در دنیای کنونی حفاظت تنها با قوه قهریه ممکن نمی شود و خبرنگاران به عنوان قشر تاثیرگذار در جامعه می توانند در نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی نقش مهمی ایفا کنند.

وی افزود: از شئون بارز استقلال هر کشوری امنیت زیستی و غذایی آن است که چهار مولفه مهم آب، خاک، پوشش گیاهی و هوا به عنوان منابع پایه توسعه پایدار زیر بنای این امنیت هستند که اگر به آن توجه نشود تمامی ابعاد زندگی بشر مشکل خواهد شد.

سرپرست کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه ۸۲ درصد پهنه کشور را منابع طبیعی تشکیل می دهد افزود: بالاترین رسالت سازمانی ما در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع پایدار است اما بیشترین وقت صرف رفع تداخلات و اختلافات زمین می شود و به مباحث حفظ و احیا کمتر رسیدگی شده  و منابع طبیعی از همین ناحیه دچار خسران می‌شود.

شریفی‌پور به مشکل ریزگردها و بیابان زایی هم اشاره کرد و گفت: اکنون همه به این باور رسیدند که این منابع طبیعی است که در چرخه طبیعت بالاترین و بزرگترین نقش را ایفا می کند.

وی با بیان اینکه جنگل های زاگرس به عنوان مهمترین منبع غنی منابع طبیعی کشور به شمار می رود که ۴۰ درصد آب شیرین را تامین و به عنوان سدبزرگی در برابر ریزگردها به شمار می‌رود  اظهار داشت: اکنون توان این جنگل های حاوی گونه های نادر بلوط کمتر شده و باید برای رسیدگی همه وارد عمل شویم.

 سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با اشاره به شناسایی ۸۰۰ تا هزار گونه گیاهی خاص در کردستان هم اشاره کرد و گفت: پوشش گیاهی  در تولید اکسیژن، تنظیم چرخه آب، جذب دی اکسید کربن، اکوتوریسم و زیستگاه و پناهگاه گونه‌های جانوری نقش مهمی دارد.

وی تاکید کرد: بدون مشارکت آحاد جامعه و اهل رسانه منابع طبیعی حرفی برای گفتن ندارد چرا که باید ارزش و اهمیت همه اینها باید در جامعه تبیین شود که در این راه دست به دامن  اهالی رسانه استان هستیم.

شریفی پور به نقش آبخیزداری در حفظ طبیعت  اشاره کرد و افزود:  ابتدا باید سازه های آبخیزداری انجام می‌شد و سپس سدسازی در اقلیم‌های خشک انجام می گرفت اما در بسیاری از مناطق کشور این مساله برعکس بوده است.

بهره برداری غلط و نادرست، دست اندازی زمین خواران و قاچاقچیان چوب از جمله گرفتاریهای منابع طبیعی بود که شریفی پور به آن اشاره کرد و گفت: بدون هم افزایی رسانه ای و ترویج فرهنگ نهادینه کردن حفاظت از ارزش های طبیعی،راه به جایی نخواهیم برد.

وی از شهروندان خواست ضمن مشارکت فعال در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان امانتی برای آیندگان، گزارش تخریب، تصرف، قطع درختان جنگلی و آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی را به سامانه‌های تلفنی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

فرهنگ منابع طبیعی با مشارکت رسانه‌ها نهادینه می‌شود

بهزاد شریفی‌پور سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، محمدرئوف نصری رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج و پیمان فتاحی مسوول روابط عمومی این اداره کل روز چهارشنبه از ایرنا مرکز سنندج بازدید کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha