گلستان برای مبارزه با اعتیاد نیازمند افزایش ظرفیت مراکز ماده ۱۶ است

گرگان - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: با توجه به وجود هزار و ۲۰۰ معتاد متجاهر در گلستان (براساس آمار سال ۹۵ که براساس شاخص‌های موجود تعداد آنان افزایش یافته)، این استان نیازمند توسعه و افزایش ظرفیت مرکز ماده ۱۶ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی طالبی سه‌شنبه شب در جمع خبرنگاران اظهارداشت: مرکز ماده ۱۶ اردوگاه توسکستان از اول انقلاب تاکنون با کاربری‌های مربوط به این حوزه بوده و اکنون ظرفیت آن تنها ۱۰۰ نفر است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه و افزایش ظرفیت مرکز ماده ۱۶ برای جمع آوری، بهبود و توانمندسازی معتادان متجاهر یکی از نیازهای ضروری و فوری استان است که باید از سوی دستگاه‌های اجرائی مرتبط با این حوزه جدی گرفته شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: مراکز ترک اعتیاد MMT در استان آن گونه نیست که ظرفیت نگهداری معتادان را داشته باشد و از سوی دیگر این پراکندگی در نوع بهبود، درمان و جمع آوری معتادان را با مشکل مواجه مواجه می‌کند و به همین دلیل نیازمند احداث فوری مکانی برای اجرای ماده ۱۶ با ظرفیت بالا و روش‌های درمانی و توانمندسازی معتادان بعد از خروج هستیم.

طالبی افزود: اجرای ماده ۴۲ که همان ساخت اردوگاه‌های کار اجباری برای قاچاقچیان و فعالان در حوزه مواد مخدر است یکی دیگر از نیازمندی‌های مرکز استان است که اگر چه از سال ۹۰ کلنگ احداث آن بر زمین زده شده اما تاکنون اعتباری برای ساحت آن جذب نشده است .

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود ۸۵ درصد طلاق‌ها، ۲۰ درصد قتل‌ها، ۶۵ درصد همسرآزاری و کودک آزاری‌ها و پنج درصد شرارت‌ها با اعتیاد در ارتباط است و ۴۰ درصد در زندان‌ها به صورت مستقیم و ۲۰ درصد به صورت غیرمستقیم با مواد مخدر درگیر هستند.

طالبی افزود: مواد مخدر و معتادان در حوزه‌های بهداشتی، امنیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آسیب‌های زیادی بر پیکره جامعه وارد می‌کنند و با توجه به این که گلستان یکی از استان‌های ورودی و حتی مقصد مواد مخدر است لذا این مساله نمود بیشتری در آن دارد و باید حساسیت‌ها نسبت به معضل اعتیاد بیشتر شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: این استان با شیوع ۱۳.۷ درصدی مواد مخدر از میانگین کشوری بالاتر است و در واقع رتبه دوم کشوری در این حوزه را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ستاد در حوزه کاهش آسیب مواد مخدر توانمندسازی معتادان بعد از خروج و بهبودی از مراکز است که اگر معتاد نتواند بعد از بهبودی اشتغالی برای خود داشته باشد دوباره به چرخه قبلی باز می‌گردد و یکی از دلایل افزایش اعتیاد هم مساله اشتغال است که باید با همکاری دستگاه‌های اجرائی  و مشارکت خیران که نقش عمده‌ای در این حوزه دارند، حل شود.

طالبی با اشاره به این که استاندار با جدیت به دنبال ساحت مرکز ماده ۱۶  است، اظهارداشت: ضروری است تا رسانه‌های استان هم هر چه بیشتر به این مساله توجه کنند و جامعه را در فضای مجازی نسبت به حضور خیران همانند دیگر استان‌ها حساس کنند تا بتوانیم به مطالبات مردم که همان جمع آوری معتادان متجاهر است جامه عمل بپوشانیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که ماده مخدر گل از لحاظ تخریب همتراز شیشه است، گفت: متاسفانه ماده مخدر گل را بیشتر بانوان و نوجوانان مصرف می‌کنند، وقتی اسم ماده مخدر می آید افراد تصور می کنند که این ماده یک نوع گیاه‌ست، اما در واقع اعتیادآور و مخرب است.

طالبی بیان کرد: مواد مخدر یکی از چهار بحران اصلی جهان و تهدیدی استراتژیک و چندوجهی و با علل و عوامل مختلف است و می‌توان به عنوان یک تهدید با ستیز دائمی و بلند مدت به آن نگاه کرد.

وی تاکید کرد: این یک‌تهدید هوشمند است و با شرایط روز حرکت می‌کند و برای زنده ماندن خود از تکنولوژی روز بهره‌گیری برده و تمام طبقات جامعه را مورد هدف قرار می‌دهد.

وی با بیان این که مواد مخدر ابزاری برای نسل کشی نیروهای مولد و متلاشی کردن لایه‌های مختلف اجتماعی است، اظهارداشت: با این نگاه باید این را مطرح کنیم که تبدیل مواد مخدر به روانگردان‌ها یک ابزار سیاسی و اقتصادی‌ست و مواد مخدر صنعتی حجم پایین‌تر، سوددهی بیشتر و تخریب شدیدتر به دنبال دارد.

وی با بیان این که برخی مواد مخدر در کنار توهم‌زایی، توحش به وجود می‌آورد، تصریح کرد: با توجه به این مهم مواد مخدر تنها به فرد مربوط نیست زیرا برخی از مصرف کنندگان با مصرف این مواد به جرایمی مرتکب شدند که باور آن سخت است.

طالبی گفت: یک سطح از اقدامات و هزینه‌های مواد مخدر مربوط به حوزه‌های اجتماعی‌ست و در واقع کشور به واسطه اعتیاد سالانه به طور مستقیم و غیرمستقیم هزینه‌های میلیاردی خسارت می‌دهد.

وی با بیان این که ۶۰ درصد جمعیت زندانیان را معتادان تشکیل می‌هند، بیان کرد: امروز با کاهش سن سوء مصرف مواد مخدر، هدفگذاری برای نوجوانان و جوانان و زنانه کردن مصرف با شیب آسیب‌های مواد مخدر مواجه هستیم، سیگار و دخانیات دروازه ورود به اعتیاد است و با قلیان و قلیان سراها قبح دود در بین بانوان شکسته شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان با بیان اینکه مواد مخدر تهدیدی برای امنیت بوده و به ابزاری برای ضربه زنی و براندازی تبدیل شده، خاطرنشان کرد: سازمان‌های بین‌المللی در مقابله با مواد مخدر به وظایف ذاتی خود عمل نمی‌کنند و ایران حتی در حوزه مبارزه با مواد مخدر دچار تحریم‌های ظالمانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha