۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۹:۲۰
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 84805875
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

داغیِ تفریحات مجازی ارمغان میلیونی شدن ابزارهای فراغت

رشت - ایرنا - هم اکنون پایان فصل مدرسه و فراغت‌های داغ تابستانه ، زیر سایه افزایش قیمت ابزار تفریحی-ورزشی همچون دوچرخه قرار دارد و این مساله، انزوای اوقات فراغت جمعی و گرم شدن تفریحات مجازی را به ارمغان آورده است.

به گزارش ایرنا ، اکثر دانش آموزان که بخش مهمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و آینده سازان کشور نیز هستند، با اتمام فصل مدرسه با سرگرمی های تابستانه به میزبانی فصل تعطیلات می روند. بی‌شک مهمترین ابراز سرگرمی‌ کودکان خردسال تا نوجوانان و جوانان از نسل های گذشته تا به امروز استفاده از دوچرخه است که علاوه بر سرگرمی و فراغت، نوعی ورزش نیز محسوب می شود.

والدین نیز ترجیح می دهند برای سرگرمی فرزندان خود از دوچرخه در انواع مختلف برای پُرکردن اوقات فراغت استفاده کنند. البته از ویژگی های این ابزار فراغت و ورزش که تاریخی طولانی دارد نیز می توان به اصله گرفتن نوجوانان از دنیای مجازی بازی های کامپیوتری تا موبایلی اشاره کرد که طی چند سال اخیر نسل جدید را گرفتار خود کرده است. غرق شدن نوجوانان در دنیای مجازی بازی ها، علاوه بر کم‌تحرکی که نتیجه آن چاق تر شدن فرزندان شده، بلکه آنها را از فضای اجتماعی دوستانه و فضای سالم بیرون از خانه دور کرده است.

به این مسئله نیز باید شیوع کرونا را نیز اضافه کرد که بیش از ۲ سال با همه گیری خود باعث خانه نشینی کوچولوهای دوست داشتنی شد تا دانش‌آموزان با کم تحرکی دچار افزایش وزن شوند که طبق آمارهای موجود، گیلان نیز رتبه اول را در چاقی دانش‌آموزان در سطح کشور دارد.

اما افزایش قیمت ابزارهای فراغت بخصوص دوچرخه با توجه به شرایط دشوار اقتصادی خانواده ها، باعث شده که عملاً تهیه این وسیله برای بخش قابل توجهی از خانواده ها مشکل باشد و عملاً از دستور خرید آنها برای فراغت فرزندانشان خارج شود.

طبق بررسی ایرنا در بازار رشت نشان میدهد که قیمت دوچرخه ها در گروه سنی کودکان و نونهالان به طور میانگین از سه میلیون تا هفت میلیون، برای گروه سنی نوجوان از پنج میلیون تا ۱۰ میلیون تومان و برای سنین جوانان نیز ۸ الی ۱۵ میلیون تومان در فروشگاهها عرضه می شود. البته به این گزارش باید دوچرخه های حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیونی را نیز اضافه کرد که به عنوان دوچرخه های لوکس اما روزمره حساب می شوند.

نرخ های ذکر شده در حالی است که فروشندگان نیز در گفت و گو با ایرنا از این قیمت‌ها ناراضی هستند و ان را عامل اصلی کاهش مشتریان دانسته که به گفته خودشان نسبت به سالهای گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته اند.

داغی تفریحات مجازی ارمغان ابزارهای فراغت چندین میلیون تومانی

دوچرخه‌های لاکچری شدن و والدین خجالت زده

یکی از دوچرخه فروشان شهر رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با شروع فصل تابستان تقاضا برای خرید دوچرخه زیاد می شود زیرا یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرگرمی و بازی کودکان، استفاده از دوچرخه است.

این فروشنده بدون اینکه خود را معرفی کند به افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت دوچرخه طی چند ماه اخیر اشاره کرد و گفت: در گذشته استفاده از دوچرخه برای تمامی اقشار بخصوص قشر ضعیف تر بود که از دسترسی به خودرو محروم بودند و توان خرید وسایل نقلیه موتوری را نداشتند.

او عمده خریداران امروز دوچرخه را اقشار متمول و یا در نهایت متوسط به بالا دانست و افزود: افزایش قیمت این وسیله نه تنها سودی برای فروشندگان ندارد، بلکه کاهش تعداد فروش مستقیم بر درآمد ما تاثیر منفی داشته زیرا حاشیه سود ما کاملاً مشخص است. امسال تا به اینجا فروش ما تقریباً نصف شده که مسئله ای نگران کننده است.

این فروشنده به خجالت زدگی والدین در هنگام مراجعه به فروشگاه و اطلاع از قیمت ها اشاره کرد و افزود: با این حال سعی می‌کنیم تا با مشاوره به والدین و حتی فروش قسطی، آنها را در خرید کمک کنیم.

وی همچنین عمده سود بازار دوچرخه را برای وارد کنندگان دانست و اظهار داشت: وارد کنندگان دوچرخه یا قطعات آن بیشترین سود را از افزایش قیمت‌ها می برند و بدون هیچ دلیلی و به بهانه‌های مختلف نیز بدون رقیب مهمی نرخ تعیین کرده و بازار را در دست دارند.

لزوم حمایت از فراغت فیزیکی در دنیای مجازی 

امروزه بخش قابل توجهی از جامعه در تمامی بعاد روستایی تا شهری گرفتار فضای مجازی در بسترهای متفاوت از جمله شبکه های اجتماعی، بازی و همچنین کسب و کار هستند. البته آمار دقیقی وجود ندارد اما نگاهی به زندگی فرزندان نشان میدهد که در ۲ بعد نخست یعنی بازی و شبکه های اجتماعی، هر روز بر تعداد نوجوانان غرق شده در این فضا افزوده می شود.

نوجوانان گیلان نیز به واسطه برخورداری گسترده استان از بسترهای دسترسی به فضای مجازی با پوشش بیش از ۹۹ درصدی اینترنت در مناطق شهری و حدود ۹۷ درصدی در مناطق روستایی، عمدتا گرفتار فراغت های در چنین بستری هستند. بستری که بیش از هرچیزی برسلامت جسمی آنها تاثیر گذاشت و آنها را به تُپُل‌ترین‌های کشور تبدیل کرده است.

افزایش قیمت ابزارهای فراغت فیزیکی که البته امروز دیگر به دوچرخه خلاصه نشده و اسکوتر، اسکیت و وسائل متنوع تری را دربر می گیرد، در کنار دسترسی آسان و ارزان به بازی های مجازی، ضربه بزرگ دیگری برای حرکت نسل جدید به سوی یکجانشینی، بی تحرکی، گوشه‌گیری و همچنین جامعه ناپذیری خواهد بود.

به طور حتم این مسئله حمایت بیشتر نهادهای متولی و تصمیم ساز را می طلبد که به اعتقاد کارشناسان لازم است برنامه ریزی مدونی در این بخش صورت گیرد. صدیقه خسروانی کارشناس مشاوره و روانشناس بالینی در اینباره به خبرنگار ایرنا تاکید کرد: مسئولان و والدین باید بدانند تامین فراغت و ابزارهای تفریحی فیزیکی یک اقدام لوکس محسوب نمی شود. اگرچه در این بخش هم میتوان شاهد زیاده روی والدین در هزینه های چند ده میلیونی باشیم، اما مسئله اصلی این است که ابزارهای فراغت فیزیکی برای حضور بیشتر فرزندان در اجتماع، محیط بیرون و همچنین تحرک بسیار لازم و ضروری است. 

وی ادامه داد: متاسفانه در مسئله افزایش قیمت ها هیچ توجهی به نسل جدید و نیازهای آنان نمی‌شود و تمامی نگاهها معطوف به معیشت و خوراک است، در حالی که آسیب پذیری نوجوانان و کودکان در لایه های ناپدید نابسامانی اقتصادی همواره بیش از مسائل معیشتی خواهد بود.

کارشناس مشاوره همچنین به لوکس شدن برخورداری از دوچرخه و دیگر وسائل فراغت اشاره کرد و افزود: در کنار آسیب‌های فیزیکی محرومیت از وسایل فراغت، بار روانی آن نیز نباید نادیده گرفته شود. سرخوردگی نوجوانان و کودکان از نیازهای اولیه فراغت یکی از بحران هایی محسوب می شود که حتی ممکن است تا سنین میانسالی بر فرد و شخصیت او تاثیر بگذارد. 

به گفته او باید متولیان حوزه سلامت ، ورزش و همچنین آموزش و پرورش نسبت به فراغت فیزیکی آن هم در شرایط کنونی که دسترسی برای قشر بزرگی از جامعه محدود شده است، تدبیری بیاندیشند. 

خسروانی تاکید کرد: این مسئله باید جدی گرفته شود که کودکان همانند بزرگسالان محرومیت ها و بار سنگین اقتصادی را درک نکرده و تمایلی برای ورود به مسائل این چنینی ندارند و فقط بر خواسته های خود و محرومیت از این نیازها تمرکز خواهند کرد و همواره خود را در جایگاه مقایسه قرار میدهند.

به گفته او، در صورت محرومیت نسل جدید از ابزارهای فیزیکی فراغت، دورنمای خطرناکی برای سلامت فیزیکی آنها تصور می شود که افزایش وزن، چاقی مفرط، کبد چرب، کوتاهی قد، چربی خون و حتی دیابت میتواند نتیجه بی تحرکی در سنین نوجوانی باشد که البته باید متخصصان این حوزه نظرات دقیق تری ارائه کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha