تغذیه با شیر مادر در سلامت روان نوزاد نقش مهمی ایفا می‌کند

قزوین-ایرنا-کارشناس برنامه شیر مادر و نوزادان مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: تغذیه نوزاد با شیر مادر از اهمیت بالایی در کاهش مرگ و میر و همچنین سلامت جسم و روان نوزاد دارد و در خصوص ترویج آن باید برنامه ریزی شود.

رقیه خداداد بیگی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیشگیری از مرگ کودکان زیر پنج سال که علت های اصلی آن نارسی به دلیل عوارض بارداری، بیماریهای قلبی و عروقی است در اولویت کاری وزارت بهداشت قرار گرفته و در همین راستا اهمیت تغذیه با شیر مادر دوچندان شده است.

خداداد بیگی تصریح کرد: شیر مادر در روزهای بدو تولد نوزاد، سرشار از مواد ایمنی زا برای نوزاد است.  

وی در خصوص شیر آغوز مادر اظهار داشت: میزان پروتئین‌های این شیر سه برابر شیر مادر است و میزان ویتامین های محلول در چربی، سدیم، پتاسیم و مواد معدنی آن نسبت به شیری که بعداً تولید می‌شود بیشتر و مقدار چربی و قند آن کمتر است.

خداداد بیگی تصریح کرد: شیر مادر دارای مقادیر زیادی چربی های مفید امگا ۳ و امگا ۶ است که در تکامل سیستم عصبی بینایی، افزایش بهره هوشی و مهارت های تکاملی شیرخوار موثر است.

وی ادامه داد: همچنین شیر مادر دارای آنزیم های هضم کننده است که به جذب بهتر آن کمک می‌کند و از همین رو پروتئین شیر مادر از سایر شیرها بهتر هضم می شود.

این کارشناس سلامت افزود: کلسیم شیر مادر جذب بهتری نسبت به سایر شیر ها دارد و شیرخواران که شیر مادر می‌خورند کمتر به کمبود روی مبتلا می‌شود.

خداداد بیگی همچنین گفت: تغذیه با شیر مادر رابطه عاطفی بین مادر و فرزند را قوی تر کرده و تماس و توجه مادر در هنگام شیر دادن اثر مطلوبی بر رشد شیرخوار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از مرگ کودکان زیر پنج سال در دوره نوزادی اتفاق می افتد، به همین دلیل تمامی مرگ های نوزادان در ۲۸ روز اول تولد بر اساس محل زندگی، ملیت، داخل و خارج بیمارستانی، مکان و علت فوت در یک کمیته مورد بررسی قرار می گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha