۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۲۲
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 84811102
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۷ هزار راس دام در برابر بیماری تب‌مالت در گناباد واکسینه شدند

گناباد-ایرنا- رییس شبکه دامپزشکی گناباد گفت: ۱۷ هزار راس دام سبک و سنگین این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون در برابر بیماری تب مالت و یا بروسلوز واکسینه شدند.

دکتر محمدرضا متقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انجام عملیات رصد پایش و خونگیری در دامهای ماده و گاوداری ها، برگزاری کلاسهای ترویجی به منظور ارتقای سطح آگاهی دامداران در استفاده از لبنیات و جلوگیری از قاچاق دام از دیگر اقدامات انجام شده برای ممانعت از شیوع بیماری تب مالت است.

وی ضمن تاکید بر افزایش آگاهی های عمومی جامعه و از جمله دامداران نسبت به خطرات و عوارض بیماری تب مالت ادامه داد: این بیماری به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام در صورت رعایت نکردن موازین بهداشتی لازم خطرات زیادی بدنبال دارد.

رییس شبکه دامپزشکی گناباد با اشاره به اینکه فقدان آگاهی عمومی و یا اطلاع رسانی ناکافی نسبت به عوارض و عوامل جلوگیری از بروز بیماری تب مالت به یک دغدغه مهم تبدیل شده است، گفت: با وجود کنترل این بیماری در این شهرستان ولی در صورت آگاهی پایین دامداران و جامعه در این خصوص شاهد مشکلات آن خواهیم بود.

دکتر متقی گفت: بیماری تب مالت و یا بروسلوز به عنوان یک بیماری میکروبی موجب ایجاد و شیوع بیماری در دامهای اهلی و وحشی می شود  و در انواع بروسلوز بزی، گوسفندی و گاوی وجود دارد.

گناباد با تولید دو هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ به ترتیب رتبه های اول، دوم، سوم و چهاردهم استان خراسان رضوی در این زمینه ها را به خود اختصاص داده است.

۳۰۰ هزار واحد دامی متشکل از ۱۸ هزار راس دام سنگین و ۱۲۰ هزار راس دام سبک، ۴۰۰ واحد گاو داری، ۱۶۰ واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار، ۱۲ واحد تولیدی مواد لبنی و خوراک دام و طیور و بسته‌بندی گوشت مرغ و ۶ کشتارگاه طیور و دام سنگین در گناباد فعال است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha